Päiväkotiin viemisestä ja hakemisesta kysymys!
Katselin tuossa lähipäiväkodin päivän "aikataulua" ja rupesin miettimään noita viemisiä ja hakuja... Minulla esikoinen menossa hoitoon 2,5 vuotiaana, aiempaa kokemusta päiväkodeista siis ei ole, eli en oikein toimintaperiaatteista tiedä.
Kysymys: olen yläkoulun opettaja, eli työni on klo 8-16 välisenä aikana, mutta saan lukujärjestykseni jaksosysteemin mukaan, ja vain viikkoa ennen jakson vaihtumista. Jaksoja on lukuvuoden aikaan 4-5 kpl.
Päiväni saattavat olla esim. ma klo 8-16, ti 8-13, ke 8-14, to 10-16 ja pe 8-10. Seuraavassa jaksossa taas saatan olla joka päivä töissä klo 8-15(16). Eli tuntimäärä on vuodessa vakio, mutta päivät heittelevät. Yksi jakso kestää 5-6 vkoa.
Miten ihmeessä sovin lapseni vienti ja hakuajat? OIisiko parempi pitää vaan joka päivä klo 8-16 hoidossa...tuntuu kamalalta, jos pääsisinkin itse jo klo 13 ja olisin näin klo 13.25 päiväkodilla jo hakemassa...eikö lasta saa hakea aiemmin vai miten suhtautuvat... Joinain päivinä vaikka pääsisin klo 10 töistä (noita parin tunnin päiviä on kyllä todella harvoissa jaksoissa, on tainnut olla kerran koko 10 -vuotisen urani aikana...) minulla saattaa olla opekokous klo 14-16.
Mitenköhän tämän asian kanssa toimitaan...voinko siis hakea ja viedä "miten lystään" vai olisiko syytä pitää jostain säännöllisestä rytmistä kiinni?
Auttakaa noviisia. Toki otan yhteyttä päiväkotiin, mutta olisi hyvä tietää vähän pohjaa keskustelulle...
Kommentit (14)
Voit tottakai hakea lapesi milloin haluat. Sovi silti maksimiajan mukaan hoitosopimus.
Vähän kannattaa tietenkin miettiä milloin lapsen hakee eli ei kannata kesken päiväunien hakea jatkuvasti.
Jonkinlainen rytmi kyllä kannattaa lapsillakin pitää eli esim. viimeistään vienti klo 9 ja haku aikaisintaan klo 12. Pääsee sitten edes aamupäivän ohjattuun ohjelmaan mukaan. Kannattaa ottaa huomioon, että kaverisuhteiden luominen on sen vaikeampaa mitä epäsäännöllisemmin lapsi on päiväkodissa. Todella ymmärrettävää: haluaisitko itse olla mielummin kaveri sellaisen kanssa joka on lähestulkoon aina koko päivän päiväkodissa (=kaveri aina leikkikaverina) vai sellaisen kanssa joka tulee ja menee miten sattuu (=kaveri vain satunnaisesti paikalla).
Kiitos!
Juu, noita päiväunia mietinkin. Täytyy kysyä niiden "kesto" eli kauanko lepuuttavat lepohetkillä, etten mene kesken. Johan siitä ne muutkin lapset häiriintyy jos kesken menen. :)
ap
Ap nyt kuitenkin menee aina aamusta töihin. Ei se lapsi mistään putoa jos seuraa tuota äidin aamurytmiä...
Tottakai saat hakea ja viedä töidesi alun ja lopun mukaan. Mieluiten kuitenkin ei-suoraan-ruokapöytään eli noin 10 mennessä, hakea voit vaikka milloin. Päiväunilta ei ehkä kuitenkaan kannata herättää.
Minä olen tehnyt sopimuksen 7.00 - 17.00.
3v lapsen kaverisuhteet eivät mene rikki siitä, että hän käy hoidossa vanhempien työrytmin mukaan vaan siitä, että hän on hoidossa täysin satunnaisesti. Omani vien hoitoon 7-9 välillä ja haen 12 ja 17 välillä sen mukaan, millainen työpäiväni on. Kannattaa muistaa, että tuossa iässä hoitopäivä on aamupala - ulkoilu - lounas - päiväuni -ulkoilu eikä paljon muuta. Se paljon puhuttu varhaiskasvatus on sitä, että yritetään jostain palaveripöydän äärestä huutamalla estää ryhmän hirviölasta puremasta muita.
Sinullahan on ihan ihanneaikataulutus tuon töiden suhteen. Menet aamusta eli lapsi on aina toiminnassa mukana. Iltapäivällä pääset välillä hakemaan aikaisemmin eikä lapsen tarvitse aina olla yöhäiseen iltapäivään saakka.
Päiväkodissa ei ole mikään pakko olla joka päivä samaa aikaa eikä pieni lapsikaan tunnillleen samaa aikataulua vaadi joka päivä päivähoitorytmiinsä.
Toki päiväkodeissa yleensä toivotaan, ettei tuoda kesken ruokailua tai päiväunia. Eli yleensä toivotaan alsen tulevan yhteentoista mennessä.
Kai sulla nyt jotain valmisteluja kokeiden korjaamista ym on? Eli työpäiväsi on varmasti pidempi kuin opetustunnit. Eräs mun tuteman opettaja tekee töitä koululla 8-16, eikä minuuttiakaan sitten enää illalla. Erityislapsi on tuon ajan hoidossa ja näin homma toimii hyvin.
Viet aamulla samaan aikaan, jotta saa aina tarhasta aamupalan. Päivä lähtee siten paremmin käyntiin. Iltapäivähaut kerrot sitä mukaa kun saat tietää, niin voivat tarhallakin karsia turhat ip vuorot.
[quote author="Vierailija" time="09.03.2014 klo 14:24"]
Kai sulla nyt jotain valmisteluja kokeiden korjaamista ym on? Eli työpäiväsi on varmasti pidempi kuin opetustunnit. Eräs mun tuteman opettaja tekee töitä koululla 8-16, eikä minuuttiakaan sitten enää illalla. Erityislapsi on tuon ajan hoidossa ja näin homma toimii hyvin.
[/quote]
toki, ne hoidan juurikin esim. jos opetusta on klo 10-16, mene jo vaikka klo 9 töihin tekemään sen päivän hommia, tai jos pääsen klo 10 niin teen hommia esim. klo 13 saakka. Pääosin hoidan nuo iltaisin lapsen mentyä nukkumaan. Tai niin mä ainakin olen suunnitellut... :D
ap
Mun lapset menny aina viimeistään 8 aamupalalle ja aikaisintaan välipalalta 1430 haen . Jos jostain syystä olisi ollut itsellä vähemmän opetusta niin aina on paperitöitä kuitenkin. Kun esikoinen meni 2vuotiaana hoitoon niin aluksi sähläsin just Tota mahd vähän hoitotunteja pk:saa ja sitten itse illalla tuskailin kokeita ja muuta. Nyt jo vuosia tehnyt koululla kaikki valmistelut ja on itselle ja lapsille paljon parempi
Rytmit kannattaa kysyä päiväkodista. Yleensä aamupalaa ei saa, jos tulee 8.30 jälkeen. Päiväunirauha on yleensä 12-14 (tai 14.30) eli tuona aikana toivotaan, että lasta ei haettaisi, jotta koko ryhmä saa päiväleponsa. Iltapäivällä lapsi ei välttämättä ehdi syödä välipaa, jos haet ennen 14.30.
Monissa päiväkodeissa on myös aamupiiri johonkin aikaan ja sen jälkeen ohjattua toimintaa aamupäivän aikana eli voi olla järkevää tuoda lapsi aamupiiriin tai sitten vasta lounasaikaan, niin lapsi pääsee paremmin mukaan ryhmän rytmeihin. Iltapäivällä ei ole niinkää ohajttuja juttuja, joten lapsen kannalta on ihan sama mihin aikaan haet.
Päiväkodin väki on varmasti tyytyväinen, jos ilmoitat aina jakson lukujärjestyksen saatuasi seuraavien viikkojen aikataulut. Näillä on merkitystä, kun suunnittelevat omia työvuorojaan ja ruokatilauksia.
Haen lapsen aina muiden päiväuniaikaan. Näin varmistan, että hänen ei tarvitse nukkua päiväkodissa päiväunia, joten ehdin iltaisin hyvin valmistelemaan seuraavan päivän tunnit lapsen nukkuessa. Päiväkoti ei voi kieltäytyä antamasta lasta kotiin klo 12 - 14 välillä, vaikka ne miten ällitelee asian kanssa.
Teet hoitosopimuksen pisimmän mahdollisen päivän mukaan ja sitten haet ja viet oman rytmisi mukaan. Ja tietty isän rytmi huomioiden myös. Ei se sen kummempaa ole.