Lähisukulaiseen ei saa yhteyttä, kuka voisi käydä katsomassa onko kaikki ok?
Melko kaukana asuva lähisukulainen ei ole pitkään aikaan vastannut puhelimeen ja nyt prepaid-liittymä on suljettu. Olen itse hänen lähin omaisensa. Hän asuu yksin, aika kaukana, enkä pääse paikan päälle katsomaan mitä siellä on meneillään. Mihin voisin ottaa yhteyttä? En tiedä kuka hoitaa taloyhtiön isännöintiä enkä tunne yhtäkään naapuria.
Kommentit (10)
Miksi et pääse katsomaan?
Hyppää autoon ja aja!
Tai tilaa juna/bussilippu. Nyt on sunnuntai ja vapaapäivä ilmeisesti.
Sä voit soittaa poliisille ja kertoa huolesi. Käyvät katsomassa. Mulla äidin kanssa kävi kerran samoin, asui kaukana ja huolestuin. Poliisit kävivät hänen luonaan ja sitten vielä soittivat mulle, ettei ollut hätää. Tosi hyvää palvelua!
Joo, poliisille soitat, ymmärtävät kyllä ja tekevät sen kyllä.
Poliisi voi käydä katsomassa. Soita hätäkeskukseen ja selitä mistä on kysymys. Tai mieluummin arkisin päiväsaikaan soita lähimmälle poliisille, numerot löytyvät netistä.
Mutta jos huoli on suuri niin 112 auttaa ja lähettää partion ei-kiireellisenä katsomaan mitä on tapahtunut. Suosittelen.
Setäni vastaavassa tilanteessa "katosi" ja kun aikamme murehdimme, poliisi kävi katsomassa ja toteamassa pelkäämämme. Olivat todella ihania ja empaattisia ihmisiä. Soittivat monta kertaa takaisin ja neuvoivat käytännön asioissa.
Sunnuntai joo, mutta työpäivä. En aja itse autoa, matkaakin on jonkin verran. No, pitää kysellä jos saisin jonkun kuskaamaan, julkisilla ei sinne kovin hyvin pääse.
Kuuluu poliisin työnkuvaan, soittoa vaan niin käyvät katsomassa mikä tilanne. Jos ovea ei avata niin soittavat isännöitsijän paikalle ja ilmoittavat sull mikä tilanne.
Kerro sitten täälläkin miten kävi?
[quote author="Vierailija" time="09.03.2014 klo 13:12"]
Sunnuntai joo, mutta työpäivä. En aja itse autoa, matkaakin on jonkin verran. No, pitää kysellä jos saisin jonkun kuskaamaan, julkisilla ei sinne kovin hyvin pääse.
[/quote]
Voi hyvä ihminen! Soita nyt sinne poliisille, kuten moni jo neuvoi!
Äh, piti jatkaa tuota edellistä. En haluaisi suoralta kädeltä poliisia vaivata, kun kyseessä on aika herkästi loukkaantuva henkilö ja varmasti hermostuisi poliiseista ("mitä naapurit ajattelee"). Mutta entäs jos nyt menen sinne eikä avaa ovea? Pitää varmaan sitten naapureilta kysellä milloin on viimeksi nähneet jne. Ja soittaa sitten ne poliisit. Kamalaa ajatella tällaisia...
Voit etsiä taloyhtiön nimellä isännöitsijää/huoltofirmaa tai sitten soittaa poliisille ja pyytää heitä tarkistamaan, jos et itse pääse paikan päälle.
Mitä sitten jos tämä henkilö loukkaantuu "mitä ihmisetkin ajattelee" (no ne ajattelee ettei sua ole pitkään aikaan näkynyt eikä susta kuulunut, olivat huolissaan perkele).
Jos menet itse paikan päälle etkä pääse sisälle, kurkkaa postiluukusta jos sellainen on, näkyykö postia. Postin kasaantuminen on varma merkki siitä, ettei kotosalla ole ketään tai ei ainakaan sitä hae syystä tai toisesta. Ja naapureilta voi aina kysyä, ei siinäkään ole mitään pahaa. Sinä olet huolissasi.
Ja voit soittaa huoltoyhtiöön ja pyytää heitä auttamaan. Saattaa olla että he haluavat poliisin paikalle varmistamaan tilannetta, mutta sitten toimitten sen mukaan.
Niin ja huoli on siis kova, kyseessä melko iäkäs, alkoholisoitunut, hiljattain leskeksi jäänyt mies.