Mikä vatsatauti jyllää Kirkkonummella?
Lapseni oksensi ti-ke välisenä yönä kerran. Ei kuumetta. Juuri äsken taas, ei kuumetta. Voiko olla, että täällä olisi kahta eri vatsatautia liikkeelllä? Asumme Veikkolassa.
Kommentit (29)
Ruotsalaisilla on varsin osuva nimitys talvella iskevään mahatautiin. He kutsuvat sitä nimellä vinterkräksjuka (=talviokennustauti)! Se teillän varmasti möyryää mahoissanne, olipa osoitteenne sitten Kirkkonummi tai Kyrkslätt.
Menipä taas mukavaksi keskustelu täällä av:lla. Koskaan ennen talossamme ei ole oksennustauti jatkunut samalla ihmisellä neljän vuorokauden tauon jälkeen. Siksi kyselin. Epäilen jo, että kyse olisi kenties jostakin muusta kuin perinteisestä vatsataudista. Happovaivoja tms.
ap
[quote author="Vierailija" time="09.03.2014 klo 10:45"]
Vastenmielistä sakkia on ne, jotka ei itse viitsi pestä käsiään tarpeeksi ja saavat noita yrjötauteja ja sitten levittelevät niitä kaikille muille, koska itse "ovat jo terveitä".
[/quote]
No eipä tartuttaisi muita, jos ne kaikki muut pesisivät kätensä, vai miten se heihin tarttuu, jos huolehtivat hygieniastaan? Niin ontuvaa logiikkaa, jopa pahasti nilkuttavaa.
[quote author="Vierailija" time="09.03.2014 klo 10:55"]
[quote author="Vierailija" time="09.03.2014 klo 10:51"]
Koko ikäni olen toteuttanut sääntöä "yksi terve päivä väliä ennen töihin / kouluun palaamista". Jos oksennat yöllä, seuraava päivä on tällä logiikalla se yksi päivä.
[/quote]
Minä olen toteuttanut myös yhtä sääntöä "pidä huolta käsihygieniasta" ja viimeksi oksennustauti abaut. 30v sitten, nyt ikää 42v.
[/quote]
Vink vink, se oksennustauti tarttuu myös ilman välityksellä...
[quote author="Vierailija" time="09.03.2014 klo 11:18"]
[quote author="Vierailija" time="09.03.2014 klo 10:55"]
[quote author="Vierailija" time="09.03.2014 klo 10:51"]
Koko ikäni olen toteuttanut sääntöä "yksi terve päivä väliä ennen töihin / kouluun palaamista". Jos oksennat yöllä, seuraava päivä on tällä logiikalla se yksi päivä.
[/quote]
Minä olen toteuttanut myös yhtä sääntöä "pidä huolta käsihygieniasta" ja viimeksi oksennustauti abaut. 30v sitten, nyt ikää 42v.
[/quote]
Vink vink, se oksennustauti tarttuu myös ilman välityksellä...
[/quote]
Tiedän, mutta hyvin huonosti jos nyt kukaan ei oksenna sinun naamalle. Flunssa aivastuksineen tarttuu huomattavasti helpommin pisaratartuntana, okesennustauti lähinnä pinnoista-->käsiin-->elimistöön.
[quote author="Vierailija" time="09.03.2014 klo 11:12"]
[quote author="Vierailija" time="09.03.2014 klo 10:45"]
Vastenmielistä sakkia on ne, jotka ei itse viitsi pestä käsiään tarpeeksi ja saavat noita yrjötauteja ja sitten levittelevät niitä kaikille muille, koska itse "ovat jo terveitä".
[/quote]
No eipä tartuttaisi muita, jos ne kaikki muut pesisivät kätensä, vai miten se heihin tarttuu, jos huolehtivat hygieniastaan? Niin ontuvaa logiikkaa, jopa pahasti nilkuttavaa.
[/quote]
Voi yksinkertaisuus sun juttujasi... Jos ne käsiään pesemättömät vastenmieliset tyypit levittelee niitä yrjötautejaan ovenkahvoihin, tuoleihin, pöytiin jne, niin sieltähän ne tarttuu. Katsos kun ne kädet kuuluu pestä aina siellä vessassa kunnolla, ennen ruokailua kunnolla sekä ulkoa (kaupasta, puistosta tms) tullessa kunnolla. Siten ne eivät sitten leviä niin helposti tartuttaviksi jokaiseen paikkaan. Nytpä sinäkin sitten tiedät.
Vatsataudit ovat paskatartuntoja eli kädestä suuhun. Sehän niissä niin inhottavaa onkin.
[quote author="Vierailija" time="09.03.2014 klo 10:59"]
Itsekin pidän huolta käsihygieniasta ja terveenä olen pysynyt. Oletko sinä 20 saanut myös pienet lapsesi pysymään terveinä tällä konstilla? Nostan hattua, jos näin on.
[/quote]
En, kyllä heillä on ollut. Tuskin kukaan kouluaikaa selviää ilman sitä, silloin se minullakin oli pari kertaa. Toki onhan tässä ihmisissäkin eroa, toisille vaan tulee taudit helpommin vaikka kuinka pitäisi hygieniasta huolta.