Sossu ja työmarkkinatuki
Maksaako sossu toimeentulotukea, jos henkilöllä on minimityömarkkinatuki joka on noin 500 euroa ja jos sen lisäksi saa asumistukea ja vuokra on noin 630 euroa? Sossu sanoi että vuokran voivat maksaa jos vuokra on enintään 470 jos kyseessä yksinelävä henkilö. Suosittelisitteko halvempaan asuntoon muuttoa vai kannattaako asua tässä? en haluaisi luopua tästä asunnosta, tämä on niin hyvällä paikalla oleva asunto. Mutta voin tietenkin etsiskellä myös pienempiä ja halvempia asuntoja. Onko sossu painostanut muuttamaan esim pienempään ja halvempaan asuntoon tämmösissä tilanteissa?
Kommentit (14)
Onko teillä muilla vastaavanlaisesta tilanteesta kokemusta?
Pakko kysyä Ap:lta, että kuvittelitko, että sossu ei maksa sulle penniäkään vuokrasta, koska asut liian kalliissa asunnossa?
[quote author="Vierailija" time="08.03.2014 klo 20:51"]
Pakko kysyä Ap:lta, että kuvittelitko, että sossu ei maksa sulle penniäkään vuokrasta, koska asut liian kalliissa asunnossa?
[/quote]
Juu. kuvittelin et ei maksa tai että vaatii muuttamaan halvempaan.
Olen yksinasuva työmarkkinatukilainen ja vuokra on 430 euroa. Itselle jää tuosta maksettavaa 140.
Sossu laskee rahantarpeen yksinasuvalle näin: vuokra (teillä maksimi 470e) + yksinasuvan perusosuus 480,2e (jos ei ole lapsia). Lisäksi sossu maksaa sähkön ja
kotivakuutuksen (sähkössäkin on katto, muistaakseni ainakin täällä 45e/kk).
Eli siis sossun mielestä ansaitset rahaa 950,2e / kk. Tästä ne vähentää sun saamat tulot eli työttömyystuen ja asumistuen, loput saat sossusta. Yhteensä tuon 950e. Vuokran jälkeen jäljelle jää 320e. Yrittäisin itse ainakin hankkia edullisemman asunnon.
Täällä ei sossu antanut edes vuokratakuuta kun asunnossa oli liian korkea vuokra.
Asunto on tosin kunnan oma vuokra-asunto.
Juu voivat suositella muuttoa halvempaan asuntoon. Mutta laskevat asian siis juuri niinkuin 9 sanoi. Suosittelevat muuttoa ihan vain sen takia, jotta sulle jäis pikkasen enemmän peruselämiseen, reilu 300 kun ei ole oikein summa eikä mikään elämiseen. Siitä maksat kuitenkin puhelimen, netin, mahdolliset julkisen kulkemisen maksut, ruuat ja hygienian.
9 jatkaa, itse olen asunut nyt 8kk asunnossa jonka vuokra 600e, sossun katto 500e, eli satkun maksan omasta lompakosta tai siis toimeentulotuen perusosasta. Muutaman kerran sossutäti soittaessa kysynyt että olenko etsinyt pienempää asuntoa, ja olen sanonut ettei kukaan vuokraa mulle ja kahdelle isolle koiralle pientä kerrostaloyksiötä, kun tämän rivitalokaksionkin löytäminen oli työn takana. Sossutäti tyytyi siihen eikä tosiaan ole kuumoteltu muuttamaan mihinkään.
Minä vasta muutin tähän nykyiseen kämppään aiemmalta, levottomalta asuinalueelta ja jos joutuisin taas muuttamaan niin kauhea stressi asian takia. Mut toisaalta jos saan työkokeilupaikan niin työkokeilun ylläpitokorvauksella sitten pystyy enemmän maksamaan itsekin. Kun esim töitä tulevaisuudessa etin, niin jos sitten tärppää ja saan ihan oikean työpaikan, niin sitten kaduttaa kun piti tästä lähteä jonnekin muualle. Eli ei mitään järkeä olisi pakottaa muuttaman.
Onko se yleinenkin käytäntö, että yli vuokrakaton olevissa asunnoissa kun asuu, niin jos työttömäksi jää ja tulot tippuu, vaaditaan jättämään koti siksi kun sattuu olemaan nyt sossun asiakas tai työkkärin?
Ei kotia vaadita jättämään, mutta tietysti suositellaan, että halvempi olisi parempi sekä yhteiskunnan että oman talouden kannalta. Nykyään varsinkin isommissa kaupungeissa, joissa on huutava pula edullisista asunnoista, tuo suosittelu on vaan vähän turhaa.
Eihän se sossu nyt jätä kokonaan maksamatta toimeentulotukea, vaikka asuntosi on kalliimpi, mutta ottaa huomioon vuokrakuluina vain sen 470€. Sinä voit asua vaikka 3000 euron asunnossa, mutta silti sulle maksetaan toimeentulotukea saman verran kuin mitä saisit asuessasi 470€ asunnossa.
Missä kaupungissa asut? Eri kaupungeissa on eri sossu määrittelemät vuokramaksimit. Esim. Tampereella n. 500, pääkaupungiseudulla korkeammat. Oletko etsinyt halvempaa asuntoa?
[quote author="Vierailija" time="08.03.2014 klo 19:15"]
Missä kaupungissa asut? Eri kaupungeissa on eri sossu määrittelemät vuokramaksimit. Esim. Tampereella n. 500, pääkaupungiseudulla korkeammat. Oletko etsinyt halvempaa asuntoa?
[/quote]
Pienellä paikkakunnalla, kaukana pääkaupunkiseudusta. En ole etsinyt halvempaa asuntoa, koska vasta muutin tähän nykyiseen.