Käyttäisitkö työmatkoilla autoa vai julkisia jos ajallisesti menisi suunnilleen saman verran ja auton bensat maksavat enemmän kuin bussin kuukausikortti?
On nyt paljon muitakin plussia ja miinuksia suuntaan ja toiseen mutta nuo ne oleellisemmat.
Kommentit (50)
En, autolla ajaminen on nautinto ja intohimo minulle. Sama kun naiset käyttää merkkilaukkuja eikä alepan muovikassia.
M34
Vierailija kirjoitti:
Autolla tietenkin. Julkisilla harvemmin pääsee ovelta ovelle ja pääsee helposti työmatkalla kauppa-ym reissut.
Itse asiassa nimenomaisesti on niin että julkisilla pääsee ovelta ovelle ja auton parkkipaikalta joutuu kävelemään pidemmän matkan omaan työpisteeseen. (Tämä kävelyaika laskettu mukaan tuohon työmatkaan kuluvaan aikaan)
Huomioi autovero, vakuutus auton kuluminen &remppa. +monta sataa/kk
Autoilu on luxusta ja ajanhallintaa, kun ei tarvitse menna muiden aikataululla.
Mulla työmatka-ajassa ei ole hirveästi eroa, mutta autolla kuljen. Teen vuorotyötä ja työpaikka on slummissa (Pukinmäen aseman lähellä) joten sieltä ei todellakaan halua iltavuoron jälkeen millään junalla kulkea. Aamulla joutuisin lähtemään paljon aikaisemmin, jos kulkisin julkisilla.
Silloin tällöin olen mennyt julkisilla ja se on ihan vihoviimeistä mennä lauantaina aamulla kuudeksi töihin junalla, kun siellä on niitä kännisiä sössöttäjiä jotka on vasta iltariennoistaan palaamassa.
Autolla tietenkin.
Inhoan busseja ja niitä haisevia ja äänekkäitä tai joskus häiriköiviä ja jopa vaarallisia ihmisiä jotka niillä matkustaa. Autossa on oma rauha ja vapaus. Eikä tarvitse ikinä palella pysäkillä odottamassa bussia räntäsateessa tai taistella istumapaikoista.
Vierailija kirjoitti:
Huomioi autovero, vakuutus auton kuluminen &remppa. +monta sataa/kk
Autoilu on luxusta ja ajanhallintaa, kun ei tarvitse menna muiden aikataululla.
Juu auto joka tapauksessa jää niin tässä laskelmassa otettiin huomioon vain bensakulut vaikka tietysti kulutustakin sitten tulee vähemmän muutenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Autolla tietenkin. Julkisilla harvemmin pääsee ovelta ovelle ja pääsee helposti työmatkalla kauppa-ym reissut.
Itse asiassa nimenomaisesti on niin että julkisilla pääsee ovelta ovelle ja auton parkkipaikalta joutuu kävelemään pidemmän matkan omaan työpisteeseen. (Tämä kävelyaika laskettu mukaan tuohon työmatkaan kuluvaan aikaan)
No jos sinä pääset niin kiva, kaikki varmaan ei pääse. Ja mulla ainakin on parkkipaikat kummassakin päässä lähempänä kuin pysäkki tai asema.
Käyttäisin, jos bussi lähtisi noin 500 m säteellä lähtö- ja poisjäämispaikasta, koulun suuntaan kulkevaa aamuvuoroa ei olisi lastattu niin vaarallisen täyteen että joka aamu joku kaatuu käytävällä seisoessa, eikä takaa tulevat mahdu ohi omalla pysäkillään ja jos ei tosiaan tarvisi aina olla koulumatkalla 75 min suuntaansa, vaikka matka on vain 20 km.
Nyt bussi lähtee 1,5 km päästä ja talvella ei meidän "syrjäkylällä" (asun 1 km päässä 11 000 ihmisen kylän keskustasta) kävelyteitä aurata. Bussi lähtee 6.50 ja 20 km matka koululle on taitettu 8.05. Selkävaivaisena ja usein opintojen takia paljon tavaraa koululle kuljettavana mun pitää lähteä kävelemään pysäkille viimeistään 6.20, että saan kävellä edes suht rauhallista tahtia.
Bussi on näin korona-aikaankin ihan täynnä. On niitä "pitkän matkan" korkeita busseja. Käytävät on täynnä seisovia ihmisiä eikä turvaväleistä puhettakaan. Kannatti koronan varjolla poistaa kaksi eniten käytettyä bussivuoroa. *taputusta*
Vierailija kirjoitti:
Käyttäisin, jos bussi lähtisi noin 500 m säteellä lähtö- ja poisjäämispaikasta, koulun suuntaan kulkevaa aamuvuoroa ei olisi lastattu niin vaarallisen täyteen että joka aamu joku kaatuu käytävällä seisoessa, eikä takaa tulevat mahdu ohi omalla pysäkillään ja jos ei tosiaan tarvisi aina olla koulumatkalla 75 min suuntaansa, vaikka matka on vain 20 km.
Nyt bussi lähtee 1,5 km päästä ja talvella ei meidän "syrjäkylällä" (asun 1 km päässä 11 000 ihmisen kylän keskustasta) kävelyteitä aurata. Bussi lähtee 6.50 ja 20 km matka koululle on taitettu 8.05. Selkävaivaisena ja usein opintojen takia paljon tavaraa koululle kuljettavana mun pitää lähteä kävelemään pysäkille viimeistään 6.20, että saan kävellä edes suht rauhallista tahtia.
Bussi on näin korona-aikaankin ihan täynnä. On niitä "pitkän matkan" korkeita busseja. Käytävät on täynnä seisovia ihmisiä eikä turvaväleistä puhettakaan. Kannatti koronan varjolla poistaa kaksi eniten käytettyä bussivuoroa. *taputusta*
Kun kirjoitin, ettei kävelyteitä aurata talvella, niin tarkoitin ettei niitä ole aurattu silloin 6 aikaan kun pitää lähteä kävelemään bussipysäkille.
t. tuon kirjoittaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos sinä pääset niin kiva, kaikki varmaan ei pääse. Ja mulla ainakin on parkkipaikat kummassakin päässä lähempänä kuin pysäkki tai asema.
Niin no omasta näkökulmasta tätä pohdintaa tässä teenkin, en teidän muiden vaikka mielipiteitä kysyinkin.
Autolla kuljen ja en edes ajattele muita vaihtoehtoja.
Hoidan työmatkoilla paljon muitakin asioita, tänäänkin kävin apteekissa, kirjakaupassa, kirjastossa ja ruokakaupassa, joten ostosten roudaaminen julkisissa olisi tuskaa. Tykkään myös autolla ajamisesta ja jos työaikani menevät sopivasti, niin otan kyytiin myös perheen koululaisia. Tänään aamulla kyytiin tuli 17 vuotias lukiolaiseni.
Julkisia käytän nytkin. Yksi oleellisimmista asioista on parkkipaikan löytyminen ja toiseksi sen hinta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun kirjoitin, ettei kävelyteitä aurata talvella, niin tarkoitin ettei niitä ole aurattu silloin 6 aikaan kun pitää lähteä kävelemään bussipysäkille.
t. tuon kirjoittaja
Tai sitten ne on jäässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kiva kun sulla on parkkipaikat lähellä molemmissa päissä. Kaikilla ei varmaan ole.
Vihaan autolla ajamista ja ikkunoiden raappaamista, joten mielelläni kulkisin julkisilla jos aikaa kuluisi saman verran. Tällä hetkellä aikaa kuluu nelinkertaisesti omalla autolla kulkemiseen verrattuna.
Vaihtoehtoja on
- kahdella bussilla
- bussi-juna-bussi
- auto liityntäparkkiin ja juna-bussi ja paluumatkalla voi hakee vaikka burgerit niin ei tarvii tehdä ruokaa
- etätyöntekijä tulee joskus junalle vastaan ja käydään siinä lähellä isommassa marketissa kaupassa ja autolla kotiin
Paha sanoa, kun ei kulje sopivasti eikä juuri epäsopivastikaan julkisia. Kouluajan kuljin bussilla ja se meni hyvin, kodin ikkunasta näki kun bussi tuli ja koulun ikkunasta näki kun bussi tuli pihaan, joten palella ei tarvinnut.
Linja-autoja enään kulkenut pariin kymmeneen vuoteen ja toimiva yhteys sitten 6 kilometrin päässä ja lapset haetaan pikkubusseilla ja vanhuksilla kelakyyti kun kaikilla aktiivi-ikäisillä on auto ja työmatkoja 60 kilometrin päähänkin.
Autolla, ehdottomasti. Sisäkautta lämpimään talliin, auto liikkeelle, ja työpaikalla omaan ruutuun lämpimään parkkihalliin. Julkisilla pitäisi ensin kävellä liki kaksi km, istua bussissa 20min, vaihtaa junaan, ja taas kävellä muutama sata metriä. Mukavuus voittaa tässä iässä jo julkisen halvemman hinnan. Lisäksi autoilu on mielestäni kivaa, tykkään ajamisesta kelillä kuin kelillä. Kaupassakin on kivempi käydä kotimalla, kun se sujuu samalla ajamisella, eikä tarvitse erikseen lähteä.