possun kokeilusta moniallergiselle
Palstaillessani olen huomannut, että useille moniallergisille sopii possu. Mielelläni kokeilisin possua, koska tytöllä (kohta 11 kk) on lihana tällä hetkellä hirvenliha ja sen hankinta on hieman hankalaa. Tyttö on kuitenkin pahasti allerginen vehnälle (vehnäjauhopöly saa ihokosketuksena aikaan koko vartalon peittävän turvonneen nokkosrokon). Muita ruoka-aineita ruokavaliossa tällä hetkellä riisi, bataatti, vadelma ja nyt kokeilussa kesäkurpitsa, maitona neocate.
Onko muita, joilla olisi paha vilja-allergia, mutta possu olisi käynyt. Vai onko mahdollista saada jostain sellaisen sianlihaa jota ei olisi ravittu viljalla. Neuvoja kaipaillen
huokaus
Kommentit (6)
Omalla pojallani on samankaltainen tilanne, meillä ainoa käypä liha on uuden seealnnin lammas ja sekin pari kertaa viikossa.
Vehnä on meillä todella paha (anafylaktinen reaktio) kaurasta 1 tl aiheutti kokovartaloihottuman. Samoin tattari...
Possu ei käynyt meillä juuri sen takia että syötettiin viljalla.Luomupossukin söi luomuviljaa. Suurin osa lihakarjasta syö viljoja,ilmeisesti siksi ne eivät minun pojalleni käy. Tilanne meillä muutenkin hankala joten seuraava kokeilulistalla on lihojen suhteen kenguru :(
Olen lukenut kirjoituksiasi ja ajatellut, että meillä taitaa kuitenkin olla vielä kohtalaisen hyvin asiat...
Erittäin paljon voimia sinulle jaksamiseen!
Pelko anafylaktisesta reaktiosta on täälläkin jatkuvasti takaraivossa. Tyttö ei ole koskaan vehnää (eikä muitakaan kotimaisia viljoja) suuhunsa saanut ja pelko " vahinkoaltistuksesta" on jatkuva. Olenkin ajatellut, että osaanko tunnistaa ne vaaralliset oireet!? Muutama viikko sitten oli mielenrauhan kannalta pakko käyttää päivystyksessä kun kasvojen ja kaulan alueen iho selkeästi turvonnut + nokkosrokko ja lisäksi muu kroppa myös nokkosrokossa. Ja sitä raapimista ja repimistä. Lääkäri ei kuitenkaan nähnyt limakalvoturvotuksia nielussa tai poikkeavaa hengityksessä, hyvä niin. Reaktion oli saanut ilmeisesti siitä, että istui henkilön sylissä joka oli samana päivänä leiponut (jauhopöly vaatteissa). Mitään muutakaan selitystä ei keksitty.
Hei!
Meillä on suht hankala vilja-allergia (mikään ei käy) ja erityisesti vehnästä tulevat pahat oireet. Possua on kokeiltu pariinkin otteeseen ja n 1v5kk:n iässä se vain alkoi sopimaan. Me käytimme alussa ihan Snellmannin possujauhelihaa, mutta nyt (1v8kk) olemme jo laajentaneet alaa pekoniin, kassler-pihveihin ja possun uunipaistiin. Ylipäätään kaikki possutuotteet kiinnostaa. Alli-nakkejakin on kokeiltu, mutta poika ei oikein välitä niistä.
Uskon että possun syömisillä on toisille väliä, toisille ei. Meille esim broileri on käynyt, mutta missään tapauksessa ei kanamuna.Toisilla siinäkin tuntuu olevan yhtymäkohtaa.
Kiitos tsempistä!
Tuosta anafylaktisesta reaktiosta sen verran että meillä pojalla alkoi oireet muutaman minuutin viiveellä sittä kun makaroni käväsi suussa. Oireina oli hengenahdistus,oksentaminen ja yskiminen. Limakalvot turposivat sisältäpäin joten naama ei ehtinyt vielä turvota. Ensiapuna sain annettua koritsonia suun kautta ja ventolinea pahempaan ahditukseen. Ambulanssin tulo kesti viisi minuuttia,jotka olivat elämäni pisimmät! Samaan rysäykseen tuli kyllä lääkäriyksikkö joka sai laitettua kanyylin ja sitä kautta kortisonia suoneen. Ei tarvinnut intuboida kuitenkaan. Sairaalassa vietettiin yksi yö ja epipen resepti kourassa kotiin.
Molemmat lapseni ovat olleet pahasti moniallergisia. Tyttäreni sieti 18 kk asti vain riisiä, poikani oli allerginen kaikelle. Neocatella selvittiin siihen asti.
Ensimmäinen sopiva liha oli uusiseelantilainen saksanhirvi. Mieheni jopa kävi työmatkallaan katsomassa hirvitilaakin ja totesi tuotannon ja laadunvalvonnan mallikkaaksi. Pakastealtaasta lihaa löytyy mainiosti.
Seuraavaksi ruokavalioon tuli lammas ja hirvi. Tosin hirven piti olla salomailta ammuttua, koska viljapelloilla ruokailleiden liha aiheutti oireita. Aika vaikeaa siis!
Kouluikään mennessä kaikki lihat olivat ruokavaliossa, possu tosin viimeisten joukossa.
Voimia salapoliisityöhön!
Tiedätkö,ihan ekaa kertaa vasta ajattelen,että sillä olisi merkitystä sopivuuden kannalta,että mitä possu syönyt! Mieleeni ei ole koskaan tullut koko ajatus,mikä tietysti on täysin totta. No,mä olen aina ostanut vaan " jotain" possunlihaa enkä siis ole kiinnittänyt huomiota,että mitä possua. Sen tiedän,että viljapossua myydään ainakin erikseen. Mä olen ostanut ihan kaupan omaa jauhamaa possua ja sitten muistaakseni Snelmannin jauhelihaa. Pojalle on sopinut alusta saakka hyvin possu ja aluksi meilläkin oli kaikki viljat pois!
Toivottavasti ei ollut liian sekava teksti!