Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miehen vanhoillinen ranskalainen suku haluaa lapsemme nimeksi Genevieve

Vierailija
12.11.2020 |

Minun mielestä tämä nimi ei sovi Suomeen lainkaan ja Suomessa lapsemme kuitenkin tulisi 18 ensimmäistä vuottaan viettämään. Kuitenkin tämä on muodostunut kynnyskysymykseksi miehelle ja varsinkin hänen suvulleen. Olin itse haaveillut antavani nimeksi perus-suomalaisen nimen tyyliä Venla/Veera, mutta näköjään edes vähän kansainvälisempi ei tule kyseeseen kun pitää olla juuri tuo Genevieve. Suku on erittäin vanhanaikainen melkeimpä kaikessa. Miehellä on myös vanhanaikainen nimi.
Pahinta tässä koko jupakassa on ollut se, että miehestä on paljastunut monia jopa sovinistisia piirteitä tämän asian myötä. Tuntuu kun hän häpeäisi minun "rahvauttani". Tajuan tehneeni tyhmästi kun menin näin äkkiä naimisiin ja tulin raskaaksi, olen miettinyt jopa eroa, mutta yritämme vielä yhdessäoloa, lapsenkin parhaaksi.
Sori vuodatus, oli pakko päästä vaan avautumaan johonkin.

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
12.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anna se nimi ja kutsu viiviksi. Problem solved

Tätä olen miettinytkin, mutta esim. päiväkodissa ja viimeistään koulussa tulee varmasti kyselyä ja ihmettelyä asiasta. Ei ole ihan tavallisin nimi. Tuskin moni osaa kirjoittaa ilman että luettelee kirjaimet yms. Minusta tämä nimi ei vain sovi niin hyvin ns. suomalaiseen suuhun lausuttavaksi. Itse tulen kyllä varmasti käyttämään jotain lempinimeä Genevieven sijaan. Viivi on ihana ehdotus ja sopii hyvin pienelle tytölle.

Tiedän että miehen suku tulee valittamaan lempinimestä, mutta eivätpä he ole meitä arjessa häiritsemässä.

Ap

Kutsumanimenhän ei suinkaan tarvitse olla ensimmäinen nimi, vaikka se tavallista onkin. Genevieve Viivi Amanda esimerkiksi voi aivan hyvin olla kutsumanimeltään Viivi. Asiaa ei tarvitse niille ranskansukulaisille sen kummemmin alkaa avaamaan, olkoot tyytyväisiä siihen "viralliseen" enesimmäiseen nimeen.

Tätä olen varovasti yrittänyt miehelle ehdottaa, mutta hän on tarkka siitä että Genevieve on sekä ensimmäinen, että kutsumanimi. Hieno nimi tuo kuulemma kunniaa perheelle. Tuntuu kuin hän haluaisi mahdollisimman paljon erottua suomalaisista. Olen ajatellut että se on hänelle tapa kunnioittaa kotimaataan, mutta se kieltämättä vaivaa mieltäni. Ehkä olen vainoharhainen, mutta tuntuu kuin hän pitäisi ranskalaisia suomalaisia parempina.

Ap

Vierailija
22/25 |
12.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten toi lausutaan? Ainakin kirjoitettuna se on nätti. 

Jos teillä ei tuon isompia ongelmia ole niin anna se nimi ja toiseksi ja kolmanneksi nimeksi suomalaisemmat. Voit käyttää sitten niitä. 

Miksi muuten avioiduit ranskiksen kanssa ylipäätän?

Mieheni lausuu sen suunnilleen Genovieev.

Avioiduin, koska kliseisesti rakastuin, ei tullut mietittyä käytännön asioita. Avioon mentiin todella nopeasti, joka jälkeenpäin tuntuu naurettavalta.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
12.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anna se nimi ja kutsu viiviksi. Problem solved

Tätä olen miettinytkin, mutta esim. päiväkodissa ja viimeistään koulussa tulee varmasti kyselyä ja ihmettelyä asiasta. Ei ole ihan tavallisin nimi. Tuskin moni osaa kirjoittaa ilman että luettelee kirjaimet yms. Minusta tämä nimi ei vain sovi niin hyvin ns. suomalaiseen suuhun lausuttavaksi. Itse tulen kyllä varmasti käyttämään jotain lempinimeä Genevieven sijaan. Viivi on ihana ehdotus ja sopii hyvin pienelle tytölle.

Tiedän että miehen suku tulee valittamaan lempinimestä, mutta eivätpä he ole meitä arjessa häiritsemässä.

Ap

Kutsumanimenhän ei suinkaan tarvitse olla ensimmäinen nimi, vaikka se tavallista onkin. Genevieve Viivi Amanda esimerkiksi voi aivan hyvin olla kutsumanimeltään Viivi. Asiaa ei tarvitse niille ranskansukulaisille sen kummemmin alkaa avaamaan, olkoot tyytyväisiä siihen "viralliseen" enesimmäiseen nimeen.

Tätä olen varovasti yrittänyt miehelle ehdottaa, mutta hän on tarkka siitä että Genevieve on sekä ensimmäinen, että kutsumanimi. Hieno nimi tuo kuulemma kunniaa perheelle. Tuntuu kuin hän haluaisi mahdollisimman paljon erottua suomalaisista. Olen ajatellut että se on hänelle tapa kunnioittaa kotimaataan, mutta se kieltämättä vaivaa mieltäni. Ehkä olen vainoharhainen, mutta tuntuu kuin hän pitäisi ranskalaisia suomalaisia parempina.

Ap

Suoraan sanottuna on ihan fakta, että kukaan ei tule Suomessa kutsumaan lasta tuolla nimellä miestäsi lukuunottamatta. Nimi ei vain äänny suomeksi millään järkevällä tavalla, joten viimeistään lapsen ystävät tulevat keksimään jonkun väännöksen, jolla lasta kutsutaan. Kiinalainen tuttavani nimi on vääntynyt Henkaksi, jonkun toisen nimi Mauriksi ja niin pois päin. Miehesi hukkaa aikaansa jos kuvittelee, että pystyy varjelemaan täällä tuota nimen "puhtautta" jollain tavalla.

Vierailija
24/25 |
12.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkodit on täynnä mitä oudompia nimiväännöksiä. Genevieve sopii hyvin sinne joukkoon. Päiväkodeissa on nykyään ehkä yksi Siiri, yksi Aaro, pari Jamalia. Neo, Yasmin, Jacintha, Roselia, Erol, Timotei, Myrsky ja Muhammed on ”perusnimiä”.

Vierailija
25/25 |
12.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lausutaanko Genevieve Scheneviiv? Lempinimeksi esim. Senni.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän yksi