Koiranpentu tulossa. Sanomalehtiäkö ihmiset käyttävät lattioilla pissipaikkana
Kommentit (9)
En ole koskaan käyttänyt mitään sanomalehtiä yms. Käytän pentua ulkona usein. Kehun ja palkitsen kun tekee tarpeensa ulos. Opetan samalla koiralle käskyn "pisupisu", eli sanon sen joka kerta kun tekee tarpeensa. Tästä on hyötyä myöhemmin, esim. laivalla kun pitää selittää koiralle että tekee tarpeensa siihen koirille varattuun hiekkalaatikkoon.
Pentu oppii nopeasti sisäsiistiksi. Vahinkoja tietysti sattuu sisälle, silloin vaan putsataan lattia eikä siitä tehdä isompaa.
Meillä oli sellaisia inkotenssisuojia sängyille, mutta käytettiin niitä lattialla. Lähinnä pennun lähellä aina pidettiin paria, jotta pystyi nopeasti siirtämään suojaa pepun alle. Samalla tietenkin opeteltiin käyttämään ulkona, mutta pentu pissaa aika usein, ja vahinkoja pääsi aika usein ensimmäisten kuukausien aikana.
Meillä pidettiin sanomalehtiä jonkin aikaa tietyssä kohtaa lattialla tätä tarkoitusta varten. Oli oppinut niihin pissaamaan kasvattajan luona, mutta oppi kumminkin sisäsiistiksi niin nopeasti, ettei niitä lehtiä siinä lattialla kauhean kauaa tarvinnut pitää
Nykylehdet eivät oikein ime nestettä, jää lillumaan pinnalle.
En opettaisi pentua pissaamaan sisälle. Meillä on ollut pentueita ja ne kyllä ihan pieninä opetettiin sanomalehdelle. Eli aina ruuan jälkeen ,herätessä yms nostettiin pisalle sanomalehselle. Tosi nopeasti ne oppi sen pissapaikaksi. Koska seuraavaksi kun pidätyskykyä oli vähän enemän, ne vietiin ulos pisalle. Luovutusikäisinä ne osasivat pyytää pihalle pissalle. Meillä oli paljon perheenjäseniä, jotka kaikki olivat sitoutuneita tpiminta malliin. Päivässä tuöi paljon toistoja ja pennut on oppivaisia. Välillä eivät ehtineet pisalle oikeaan paikkaan, mutta ymmärsivät kuitenkin asian. Elin teet mitä teet, niin teet sen johdonmukaisesti ja ajattelet että koira oppii sen koko loppuiäkseen. Ja aluksi pitää jaksaa ohjata samaa mallia ja tarpeeksi usein.
Vierailija kirjoitti:
En opettaisi pentua pissaamaan sisälle. Meillä on ollut pentueita ja ne kyllä ihan pieninä opetettiin sanomalehdelle. Eli aina ruuan jälkeen ,herätessä yms nostettiin pisalle sanomalehselle. Tosi nopeasti ne oppi sen pissapaikaksi. Koska seuraavaksi kun pidätyskykyä oli vähän enemän, ne vietiin ulos pisalle. Luovutusikäisinä ne osasivat pyytää pihalle pissalle. Meillä oli paljon perheenjäseniä, jotka kaikki olivat sitoutuneita tpiminta malliin. Päivässä tuöi paljon toistoja ja pennut on oppivaisia. Välillä eivät ehtineet pisalle oikeaan paikkaan, mutta ymmärsivät kuitenkin asian. Elin teet mitä teet, niin teet sen johdonmukaisesti ja ajattelet että koira oppii sen koko loppuiäkseen. Ja aluksi pitää jaksaa ohjata samaa mallia ja tarpeeksi usein.
Ei sitä nyt varsinaisesti opeteta pissaamaan sisälle, mutta jos ei esim yöllä heti herätä sen liikehdintään niin on joku paikka mihin voi mennä. Ap
Pissa-alustoja eläinkaupasta. 15e 30/50kpl.
Mä olen käyttänyt aina sanomalehtiä ja suosittelen minulta pennun ostavillekin. Opetan meidän pentueet jo ennen luovutusikää "lehtisiisteiksi" eli osaavat aktiiviisesti luovutusiässä hakeutua lehdelle jos sellaisia jossain näkyy.
Helpottaa vaan niin valtavasti ihmisten työtä ja vaivaa tuo lehtihomma. Ja hyvin pian voi lla jo niin, että lehtiä on vain esim. alakerran vessassa, kun pentu osaa itse etsiytyä sinne. Aina on pennut oppineet aivan helposti pissaamaan vain ulos sitten, kun lehtiä ei ole enää ollut talossa sisällä ja on kehuttu ulos tekemisestä. Ei ole siis mitään syytä pelätä että asiasta tulisi jotain vaikeuksia, jos haluaa käyttää papereita alkuun.
Monelle kokopäivätyössä käyvälle ei ole myöskään mitenkään realistista niin usein pennun kanssa ulkona juokseminen että olisi edes mahdollista ettei sen tarvi ekat kuukaudet pissata välillä sisälle. Silloin kivampi kun on ne paperit eikä mene matoille ja parketeille.
mä opetin koiran alusta asti ulos pissaamaan eli aina kun heräsi vein ulos pissalle ja aina ruokailun/juomisen jälkeen pissalle ulos tai kun oli pitempään leikkinyt, toki toi ei ole kaikille mahdollista esim. mä asuin silloin omakotitalossa ja toisella kertaa kerrostalon eka kerroksessa, mutta sanomalehti hyvä keino. Ja mun täytyy myös kiittää koirieni kasvattajaa hän opetti ihan pienestä pitäen ne ulos asioimaan