Kuinka monta kieltä puhut suht sujuvasti?
Tarkennetaan, etten tarkoita puhumisella muutaman fraasin opettelua tai sellaista tasoa, jolla turisti selviää juuri ja juuri vieraassa maassa. Kuinka monta kieltä osaat, joilla osaat puhua esim. työasioistasi, yleisesti asioista sekä hieman tarkemmin vaikka jostain ilmiöstä?
Miten ja milloin olet oppinut nämä kielet, koulussa vai jotain muuta kautta? Koetko kielten oppimisen vaikeaksi?
Mielenkiinnosta näitä kyselen
Kommentit (45)
Englantia oppimisen perusteella,(joskin Britannia ja Irlannin tasavalta ovat ne ainoat engl. kieliset maat joissa olen ollut,mutta kyllä se yhteensäkin on vain muutamaan kuukauteen rajoittunut se niiden minun näissä maissa oleskelujeni kokonaismäärä.
Espanjassa sen sijaan olen( n. 10 vuotta sitten tulin sieltä pois takaisin Suomeen ) asunut ja työskennellyt hieman yli kolme vuotta joten kokemusta sen käytöstä käytännössä minulla on siis huomattavasti enemmän kuin englannista.
Espanjassa toki on ihmisiä muistakin maista ,varsinkin Barcelonassa (jossa pääosan sielläoloajastani asuin) joten kyllä siellä toki pääsee tai joutuu puhumaan muitakin kieliä kuin espanjaa.Jopa päivittäin.
Ranskassa olin ennen Espanjaan tuloani töissä viinitarhoilla korjuutöissä Lyonin lähellä (Beaujolais'n tuotantoalue) ja pohjoisempana Alsacen-Lorrainen (saks. Elsass -Lothringenin) valkoviinialueella.
Ranskassa oli sen jälkeen varaa asua (pääasiassa 'youth hostellissa,' eli sikäläisittäin 'l'auberge de jeunesse') n. 7 kk.
Asetuin Colmarin kaupunkiin ja työt olivat sen lähellä sijaitsevassa Ribeauvillen (Colmaria pienemmässä) kaupungissa. Näissä molemmissa kuuli paljon saksaakin ,Colmarissa kuitenkin enemmän.
Ranskaa voisin sanoa puhuvani arvosanojen 'välttävä-tyydyttävä' välillä, eli sillä en osallistu väittelyihin sen enempää Simone de Beauvoirin kirjoista kuin mene kuuntelemaan yliopistotasoista luentoa Jean-Paul Sartren eksistentialismista, mutta tavallisen arkipäivän aikana kohtaamieni tavallisten ranskalaisten kanssa pärjäsin kyllä noin kolme-neljä kuukautta maassa oltuani jo keskusteluissakin. Kävin myös usein paikallisessa kirjastossa oppimassa lisää lukemista kirjoittamista .
Sanakirjakin löytyi eräästä pienestä kirjakaupasta ja se olikin siellä todella ahkerassa päivittäisessä käytössä.
Saksa on mielestäni myös mielenkiintoinen kieli, mutta sitä puhun vain melko auttavasti.
Haluaisin oppia lisää, mutta kielivalikoimaa ei ole tarkoitus tästä enää näistä mainituista kielistä laajentaa.
Näissäkin riittäisi lopuksi elämää oppimista ja kunhan nyt näitäkin osaa niin se kyllä riittää minulle kielitaidoksi . Aina yritän sitä kuitenkin näiden kielten suhteen parantaa.
Ymmärrän luettua ja puhuttua englantia sekä ruotsia varsin hyvin, mutta suullinen ulosanti on lähes olematon.
Parikymmentä vuotta sitten meidän ryyppyremmillä oli tapana muutaman tuopin jälkeen ruotsiin, mutta on sitten sekin (molemmat) harrasteet jääneet...
M42
Puhun sujuvasti 6 kieltä: suomi on äidinkieli ja 4 kieltä (englanti, ranska, espanja, italia) olen opiskellut yliopistossa, ja niistä minulla on opetusoikeus, lisäksi osaan ruotsia hyvin sukulaisuustaustan vuoksi. Opin kieliä helposti, näiden 6 kielen lisäksi osaan jonkin verran (eli ymmärrän kohtalaisesti kirjoitettua tekstiä ja pystyn käyttämään kieltä turistitasolla) 4 muutakin kieltä (saksa, turkki, romania, viro). Lisäksi portugali,katalaani ja norja,tanska ovat kohtalaisen helposti haltuunotettavissa espanjan ja ruotsin avulla. Jos nämä kaikki laskisi, niin voisi sanoa, että tulen toimeen 14 kielellä. Mutta 6 kieltä sanon yleensä osaavani.
Kuudella kielellä selviän arkipäivän tilanteista, osaan tilata liput, ymmärrän ravintolan ruokalistan ja pystyn kysymään tietä ja ymmärrän vastauksen.
Kolmella kielellä pystyn käymään vaativampaa keskustelua.