Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

On todella traumaattista, että joku diagnosoi sinut narsistiksi

Vierailija
12.11.2020 |

Minun ex-miehen suku julisti minut narsistiksi sen jälkeen kun meille tuli ero. Eroa oli edeltänyt valehtelu ja pettäminen. Mies myös eli uuden naisen kanssa puoli vuotta yhdessä ennen kuin haki minusta edes avioeroa.

Tottakai kipuilin eroa ja olin varmasti monella tapaa epätasapainossa. Mutta myös ex-mieheni teki kauheita asioita: petti ja valehteli esimerkiksi. Se, miksi yleensäkin käyttäydyin miten käyttäydyin, johtui siitä, että luottamukseni elämään oli rikottu täysin. Olin aivan tolaltani.

Toivon, että ihmiset olisivat omin päin annetuissa diagnooseissaan varovaisempia. Ne todella voivat satuttaa ja saada syvät jäljet uhrissa.

Minä menetin itse puhekykyni eroni jälkeen. Oli tilanteita, joissa en voinut siis yksikertaisesta puhua - sanat eivät tulleet suustani. Kärsin siis mutismista. Tämä tilanne alkoi korjaantua terapian myötä.

Myöhemmin olen miettinyt, että ehkä narsisti olikin joku aivan toinen.

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
12.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitähän narsisti tekee: diagnosoi muita narsistiksi. Tuttua kauraa valitettavasti. :(

Vierailija
2/13 |
12.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on kunnianloukkaus, pitävät suunsa supummalla kun vain nostat metelin, mutta vaatii itseltäsi sen verran ylpeyttä ettet suostu toisten potkittavaksi.  

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
12.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsistit ei kärsi mielenterveysongelmista eikä istu terapiassa. Siitä lähdetään. Kun siellä korvien välissä ei ole sitä mielenterveyttä mikä voisi kärsiä. Kun kaikki on aina muiden vika, muut on aina väärässä ja narsisti on uhri. Kumma kyllä se ei silti ikinä hae apua tähän ikuiseen uhriksi joutumis ongelmaan, mikä myös itseasiassa on yksi persoonallisuushäiriön muoto joutua aina uhriksi.

Vierailija
4/13 |
12.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäri, psykiatri antaa diagnoosit

Tavisten jutut voi ohittaa sillä että juoruilu ja toisten touhujen pohtiminen todistaa vain oman elämän tyhjyyttä

Vierailija
5/13 |
12.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitähän narsisti tekee: diagnosoi muita narsistiksi. Tuttua kauraa valitettavasti. :(

Olipa typerä yleistys.

Vai onko ap:kin kuitenkin se itse, koska diagnosoi lopuksi toisen?

Se on kyllä totta, että narsistin kanssa suhteessa oleva on usein itsekin narsisti, erilainen vaan. Narsismin tyyppejä on monenlaista, siis ihan pers. häiriöksikin luokiteltavia.

Vierailija
6/13 |
12.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkäri, psykiatri antaa diagnoosit

Tavisten jutut voi ohittaa sillä että juoruilu ja toisten touhujen pohtiminen todistaa vain oman elämän tyhjyyttä

Kyllä ne puheet satuttaa...

Vierailija
7/13 |
12.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olipa typerä yleistys.

Vai onko ap:kin kuitenkin se itse, koska diagnosoi lopuksi toisen?

Se on kyllä totta, että narsistin kanssa suhteessa oleva on usein itsekin narsisti, erilainen vaan. Narsismin tyyppejä on monenlaista, siis ihan pers. häiriöksikin luokiteltavia.

Tämä on kummallinen käsitys, joka tulee esiin jatkuvasti täällä. Narsistin kumppani ei ole yleensä narsisti, vaan läheisriippuvainen tai epävakaa. Kahden narsistin suhteet harvoin ovat pitkäikäisiä.

Diagnosointi sinänsä on ammattilaisten heiniä, eiköhän ihmiset yleensä jätä kyökkidiagnoosit omaan arvoonsa.

Vierailija
8/13 |
12.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Narsistit ei kärsi mielenterveysongelmista eikä istu terapiassa. Siitä lähdetään. Kun siellä korvien välissä ei ole sitä mielenterveyttä mikä voisi kärsiä. Kun kaikki on aina muiden vika, muut on aina väärässä ja narsisti on uhri. Kumma kyllä se ei silti ikinä hae apua tähän ikuiseen uhriksi joutumis ongelmaan, mikä myös itseasiassa on yksi persoonallisuushäiriön muoto joutua aina uhriksi.

Olen samaa mieltä. Kävin silloin eron jälkeen terapiassa näitä kaikkia syytöksiä läpi. Kävin niitä asioita läpi myös ystävieni kanssa, jotka olen tuntenut vuosikymmenet. Se, miksi sairastuin tuohon muutismiin johtuu varmasti siitä, että syytin itseäni kaikesta. Minulla on ollut koko elämäni ajan hirveä syyllisyyden taakka. Se taas johtuu lapsuuteni kokemuksista. Siinä mielessä olin sopiva maalitaulu, syntipukki. Olin tottunut ottamaan muiden pahat teot kontolleni, siksi kai minusta oli helppo tehdä syntipukki.

Noh, nyt aikaa kulunut ja olen oppinut rajani. Tiedän, miten minua saa kohdella ja miten ei. Olen pikku hiljaa opetellut näyttämään taas vihaani. Itse asiassa se oli avaintekijä siinä, että aloin parantua mutismista.

Minussa oli mekanismi, jonka takia jouduin tuohon tilanteeseen. Nyt olen ollut muutaman vuoden sinkkuna, mutta luulen, että alkaisin pikku hiljaa olla valmis terveeseen parisuhteeseen.

Silti nuo haavat eivät koskaan tule varmasti kunnolla haalistumaan.

Ap

Vierailija
9/13 |
12.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumpikin narsisti jonka minä tunnen, väittävät ex-puolisoita narsisteiksi. Tämä on heillä joku tällainen ”hyökkäys on paras puolustus” juttu. Näissä kummassakin tilanteessa on ihan selvää kuka se narsisti on. Itse olen ollut sitä hovia tajuamattani. Jossain vaiheessa vaan huomaa että kaikki muut ihmiset sen yhden ympärillä voivat huonosti, mutta se omasta mielestään ”uhri” senkun porskuttaa.

Vierailija
10/13 |
12.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

pankki automaatitkin päivitetään vuosittain. luulitko että sinun kortin lukija rakosi on poikkeus

Vierailija
11/13 |
12.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Narsistit eivät diagnosoi narsisteiksi vaan mielisairaiksi.

Vissi ero.

Vierailija
12/13 |
12.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kumpikin narsisti jonka minä tunnen, väittävät ex-puolisoita narsisteiksi. Tämä on heillä joku tällainen ”hyökkäys on paras puolustus” juttu. Näissä kummassakin tilanteessa on ihan selvää kuka se narsisti on. Itse olen ollut sitä hovia tajuamattani. Jossain vaiheessa vaan huomaa että kaikki muut ihmiset sen yhden ympärillä voivat huonosti, mutta se omasta mielestään ”uhri” senkun porskuttaa.

Täsmälleen! Minun eksäni, joka vaihtaa kumpaniaan vuoden välein, diagnosoi kaikki eksänsä joksikin. Esim nainen, jonka kanssa hän oli naimisissa, oli adhd. Seurustelu kumppani oli narsisti. Minä olin autistinen. Hänen lapsellaan on ADHD . Kumma kyllä hänessä ei ole mitään vikaa!

Vierailija
13/13 |
12.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Narsistit eivät diagnosoi narsisteiksi vaan mielisairaiksi.

Vissi ero.

Sitäkin, näillä minun tuntemillani exät on kummallakin heidän mielestään narsisteja ja lapsilla on sitten mielisairauksia.