Lainaisitko puhelinta tuntemattomalle?
Tällainen kysymys tuli mieleen luettuani uutisen ryöstöistä, joissa oli käytetty tiettyä taktiikkaa. Eli ryöstäjä pyytää puhelinta lainaan, eikä annakaan sitä takaisin. Tässä uutisessa kerrottiin, että puhelinta takas pyydettäessä uhria oli lisäksi sumutettu pippurispraylla ja esimerkiksi lyöty.
Onhan näitä tapauksia varmasti paljonkin ja siksi aloinkin asiaa miettimään. Mulle tuli sellainen olo, että en varmaan uskaltaisi lainata puhelintani ihan tuntemattomalle ihmiselle. Toisaalta mietin, että mitä jos jollakin on oikeasti hätä ja tarvitsee saada soittaa jollekin.
Oletko itse joutunut koskaan lainaamaan puhelinta joltakin tuntemattomalta? Millaisessa tilanteessa?
Entä lainaisitko itse puhelinta, jos joku tulisi pyytämään?
Kommentit (27)
Rehellisesti sanottuna, en tiedä. Varmaankin lainaisin. Mulla on lapsia ja voin kuvitella heidän joutuvan tilanteeseen (ja ovat joutuneetkin) jossa omasta kännystä loppuu akku, se unohtuu kotiin tai hajoaa yhtäkkiä. Tähän asti joltain kaverilta on onneksi löytynyt luuri, jolla voi soittaa kotiin. Kuitenkin jonkun kerran vielä käy niinkinettei sitä kaveriakaan lähellä ole. Tämän vuoksi toivoisin, että joku auttaisi.
Toisaalta jo vuosia sitten oli näitä, missä joku pyysi lainata puhelinta ja soitti sillä sitten omaan julmetun kaliiseen palvelunumeroonsa.
Ehkä voisi ajatella, että järkevää olisi tarjoutua soittamaan itse toisen antamaan numeroon? Ei se tuota maksuhuiijausta kokonaan estäisi, mutta vähentäisi riskiä ja palauttamatta jättämisen se estäisi.
Lainaisin. Mulla on 38 euron halpisluuri ja jos joku sen varastaa, niin vieköön. Liittymän pystyy sulkemaan aika nopeasti.
Mä olen kiitollinen vieläkin eräälle tuntemattomalle nuorelle naiselle, joka lainasi puhelintansa teinilleni kovassa pakkasessa viime talvena kun treenikuljetuksessa oli väärinymmärrys. Onneksi on vielä avuliaita ihmisiä olemassa. Harmi, että tuollaiset rikolliset vie mukanaan myös perusturvallisuutta ja uskoa hyviin ihmisiin.
Harva muistaa kenenkään numeroa ulkoa, joten puhelimen lainaamisesta ei ole sitten paljon iloa.
Luutavasti lainaisin. Luin tuon ryöstöjutun ja jäin miettimään että varmaan lainaisin tuossakin tilanteessa vaikka arvaisin ryöstöksi - jos siis tilanne sattuisi esimerkiksi yöllä syrjäisessä paikassa ja olisin yksin. Noin röyhkeät miehet eivät varmasti uskoisi jos väittäisin ettei minulla ole puhelinta mukana. Vasta uutisissa mies sai puukosta kun ei tarjonnut toiselle tupakkaa. Rahalla saisi uuden puhelimen. Mutta jos tilanteesta pääsisi pakoon tai lähellä olisi muita niin epäilyttävän näköiselle en lainaisi.
En lainaisi. Eipä nykyään juuri pyydetäkään, kerran joku spurgu kysyi mutta en antanut.
Eri asia jos kyseessä olisi selkeä hätä, myös lapsi tai "kunnollisen" näköinen nainen herättää enemmän luottamusta