Muita, jotka eivät ole lukeneet raamattuaan kannesta kanteen
Ensimmäisestä isosta alkukirjaimesta viimeiseen pisteeseen? Kyllä se on tullut kahlattua melkein läpi hyppien, mutta eipä tuo ole niin paljon kiinnostanut, että sen olisi säntillisesti läpikäynyt. Pitäisiköhän aloittaa lukeminen? Mites sitten kun turhauduttaa tai herää kysymyksiä. Kenetköhän saa vastaamaan niihin hermostuttamatta.
Kommentit (13)
[quote author="Vierailija" time="07.03.2014 klo 09:11"]
Ihan villi arvaus....pappi?
[/quote]
En minä pappeja mene vaivaamaan. Lähinnä kyllä ihan tavallisten ihmisten ihmettelyä kaipaan. Lukupiiriä kasaan vain. Sellaista lukupiiriä, joka ei ole kirjaa lukenut, joka ei katso mistä uskonnosta tai uskonnottomuudesta käsin sitä tarkastellaan ja sellainen lukupiiri, jossa voidaan puhua objektiivisesti kirjasta kirjana, ei uskonnollisena ohjenuorana.
Pappeja minäkin olisin ehdottanut. Mielellään sellaista lukeunutta ja sivistynyttä, joka teitää ja hlauaa tietää paljon Raamatun aikojen kulttuureista ja tavoista. Monesti ne tavat selittävät niitä kohtia. esim. Jeesuksen sanomiset voi kokea hyvin loukkaavina tällainen "hyvin käyttäytyvä hiljainen suomalainen", mutta siihen aikaan on käytety jopa ystävien kesken väittelyissä värikästä kieltä.
[quote author="Vierailija" time="07.03.2014 klo 09:20"]
[/quote]
En minä pappeja mene vaivaamaan. Lähinnä kyllä ihan tavallisten ihmisten ihmettelyä kaipaan. Lukupiiriä kasaan vain. Sellaista lukupiiriä, joka ei ole kirjaa lukenut, joka ei katso mistä uskonnosta tai uskonnottomuudesta käsin sitä tarkastellaan ja sellainen lukupiiri, jossa voidaan puhua objektiivisesti kirjasta kirjana, ei uskonnollisena ohjenuorana.
[/quote]
Muistathan, että raamattu on kokoelma kirjoja ja kirjeitä, ei pelkästään yksi kirja, vaikka onkin yksien kansien välissä!
[quote author="Vierailija" time="07.03.2014 klo 09:24"]
Pappeja minäkin olisin ehdottanut. Mielellään sellaista lukeunutta ja sivistynyttä, joka teitää ja hlauaa tietää paljon Raamatun aikojen kulttuureista ja tavoista. Monesti ne tavat selittävät niitä kohtia. esim. Jeesuksen sanomiset voi kokea hyvin loukkaavina tällainen "hyvin käyttäytyvä hiljainen suomalainen", mutta siihen aikaan on käytety jopa ystävien kesken väittelyissä värikästä kieltä.
[/quote]
Kyllähän se historiallinen konteksti olisi otettava huomioon. Mutta kuten sanottu, jos pappi haluaisi osallistua keskusteluun, niin se olisi tapahduttava netissä. Enkä vain yhden henkilön kanssa tahtoisi kirjaa ihmetellä, vaan enemmän kaipaisin eri näkemyksiä, erilaisia kohtia joita napataan, oikeita historiallisia faktoja ja konteksteihin liittämisiä. En sano, etteikö pappi voi tätä tarjota... Mutta ei ainakaan tämän seurakunnan vanhoillinen siihen pysty.
[quote author="Vierailija" time="07.03.2014 klo 09:25"]
[/quote]
[/quote]
Muistathan, että raamattu on kokoelma kirjoja ja kirjeitä, ei pelkästään yksi kirja, vaikka onkin yksien kansien välissä!
[/quote]
Totta kai muistan ja tiedän sen. Miten niin? Lukupiirinä sitä tarkasteltaisiin yhtenä teoksena, osissa edeten, osiin purkaen ja sitten kokonaisuuden kannalta.
[quote author="Vierailija" time="07.03.2014 klo 09:29"]
[quote author="Vierailija" time="07.03.2014 klo 09:25"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Totta kai muistan ja tiedän sen. Miten niin? Lukupiirinä sitä tarkasteltaisiin yhtenä teoksena, osissa edeten, osiin purkaen ja sitten kokonaisuuden kannalta.
[/quote]
Tai siis raaamattua olisi luultavasti paloiteltava niin. Kyse kun ei ole mistään romaanista, jossa on selkeä juoni, alku ja loppu sekä yksi (tai kaksi) kirjoittajaa samalta aikakaudelta ja samassa hetkessä.
Eikö kukaan innostu? Pöh. Ehkä aloitan lukemisen. Onhan tullut taivallettua kaikki muutkin Kalevalasta Popol Vuhiin ja siltä väliltä, niin pitäisi Raamattukin lukea...
Juu, uuden testamentin olen lukenut kokonaan ja vanhan vain osittain. Luulen, että siinä on kuitenkin ihan yleissivistyksen kannalta riittävä määrä.
En ole lukenut loppuun. Taisin jäädä siihen kohtaan, jossa tyttäret juottavat isänsä känniin luolassa ja käyttävät hyväkseen
En ole lukenut, mutta olen aloittanut lukemisen, tavoitteena lukea koko raamattu. Katsotaan minä vuonna saavutan tavoitteen.
Joskus ala-asteella luin sen pääpiirteittäin, mutta totesin sen jo silloin kohtuulliseksi satukirjaksi.
Sen jälkeen ei ole käteen eksynyt, on ollut muuta parempaakin luettavaa.
En ole lukenut riviäkään. Voi olla että joskus lukaisen ihan huvin vuoksi.