Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

paniikki vai ahdistus?

Vierailija
06.03.2014 |

olen aiemmin syönyt citalopramia ahdistukseen. Nyt olen ollut ilman lääkkeitä pari vuotta. Alkanut taas tulemaan oireita.. =( Todella pelottavia oireita. Esim kotona saatta tulla todella ahdistunut olo. Yöllä saatan herätä ja kauhea pelko päällä.  Eilen olin miehen kanssa kaupassa ja tuli kauhea olo. Sellainen epätodellinen.. Et on tosi yksin eikä kukaan voi auttaa. En oikein osaa sanoa mitä pelkään.. Ehkä vaan sitä pahaa oloa mikä tulee.. Tuntuu kuin järki lähtisi. En haluaisi alkaa syömään lääkkeitä.. Onko muita jotka selvinneet ilman lääkkeitä?

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
06.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikö kellään kokemusta ?

Vierailija
2/13 |
06.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa paniikilta, koska pelkäät. Ja kohtaus voi tosiaan tulla unessakin. Minullakin on niitä ne ovat hirvittäviä. Minulla on läkitys.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
06.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

en haluaisi aloittaa lääkitystä . koska se näköjään on vaan saman toistoa.. eli olisi hienoa jos saisi nämä kohtaukset kokonaan pois elämästäni

Vierailija
4/13 |
06.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko käynyt terapiassa? Itse pystyin sen avulla jättämään lääkkeet.

Vierailija
5/13 |
06.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selkeästi paniikkikohtauksia. Googlaa paniikkihäiriö. Suosittelen lääkitystä jotta saat nuo pois, kannattaa aloittaa jo heti alkuvaiheessa ennen kuin menee vielä pahemmaksi. Lääkityksen lisäksi kannattaa vältellä kaikkea mikä millään tavalla nostaa elimistön kierroksia: jätä kahvinjuonti, älä tee mitään epämieluisaa, vältä univajetta ja stressiä, liian rajua liikuntaa. Yritä olla lempeä itsellesi, tee niitä asioita joista pidät ja jotka kohottavat mielialaasi. Ja hae apua lääkkeistä. Näin minä selvisin.

Vierailija
6/13 |
06.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole aiemmin todettu paniikkihäiriötä. Ahdistuneisuuta kylläkin. En vaan millään haluaisi alkaa syömään lääkkeitä

Vierailija
7/13 |
06.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenterveyden hoitoon käytettävistä lääkkeistä puhutaan usein paheksuvaan ja tuomitsevaan sävyyn. Joskus me kuitenkin tarvitsemme lääkkeitä.  Minulle on lääkkeistä ollut apua paniikkihäiriön hoidossa. Toisaalta olen saanut yllättävän paljon apua myös mindfullness-tekniikoista eli rentoutumis- ja meditaatioharjoituksista. Hae apua, jotta paniikit eivät pääse lamaannuttamaan elämääsi. Onnea matkaan!

Vierailija
8/13 |
06.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.03.2014 klo 23:01"]Minulla ei ole aiemmin todettu paniikkihäiriötä. Ahdistuneisuuta kylläkin. En vaan millään haluaisi alkaa syömään lääkkeitä

[/quote]Miksi et? Ajattele että ne on apuväline jolla selviät pahimman yli, ja jätät sitten pois kun ei enää tarvitse.

Vierailija
9/13 |
06.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paniikkihäiriön hoidossa käytetään monenlaisia lääkkeitä!

8

Vierailija
10/13 |
06.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin on taipumusta paniikkikohtauksiin. Kamalinta on juuri tuo epätodellisuudentunne. Se on jotain niin outoa ja ahdistavaa, ettei sitä osaa edes kuvailla kunnolla.

Vierailija
11/13 |
06.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin on paniikki/ahdistushäiriö, ja söin vielä viime vuonna muistaakseni juuri tätä citalopramia, nykyisin duloksetiinia joka tuntuisi auttavan paremmin, ainakin ahdistus on vähentynyt ja kohtaukset kai myös. Niin että kyllä lääkkeitä kannattaa kokeilla niin pitkään että auttaa, ja ehkä jotain terapiaa myös (itse en ole vielä ainakaan aloittanut).

Ja kyllä mullakin on yöllä tullut kohtauksia, mutta ei enää tämän duloksetiinilääkkeen aikana, tai ainakin paljon harvemmin. Kannattaa välttää stressiä ja muuta ja rauhoittaa elämä, jos se vaikka auttaisi myös.

Kuuluuko paniikkihäiriöön usein tuo epätodellinen tunne josta muutkin täällä kirjoittavat? Minulla ei mielestäni ole sellaista, lähinnä kuolemanpelkoa kun sydän hakkaa...

Vierailija
12/13 |
06.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun tulee se kauhea olo niin tuntuu ettei voi ajatella mitään järkevää.Sitä jotenkin luulee ettei osaa edes hengittää.Itse koetin kerran kauppajonossa ajatella Putoushahmoja kun alkoi ahdistaa ja pyörryttää.Toistin päässä et hitto mie romahan ja en mää nyt voi sulle tässä paremmaks oloks muuttua..Ei auttanut vaikka kuin yritin naurattaa itseeni ajatuksilla.Kun paniikkikohtaus tulee niin se tulee ja aivot on tauolla.Siihen ei kuitenkaan kuole vaik tuntuuki siltä.Kannattaa vaik toistaa mielessään jotain yhtä sanaa mikä naurattaa aina.Vaik et ripuli,ripuli,ripuli....Paniikkikohtaukset johtuu useimmiten siitä et on jotakin ikäviä asioita mietittävänä ja niitä vatvoo päässä liikaa.Sitten ne sieltä alitajunnasta kumpuaa mielee just kun vähiten oottaa.Ikävistä asioista tulee niinku pommi joka räjähtää päässä ja luulet että nyt tulin hulluks.

Vierailija
13/13 |
07.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selvästi on paniikkihäiriötä, koska kohtaukset tulevat jopa nukkuessa. Ei sellaiseen voi terapialla vaikuttaa, kyse on elimistön väärästä reagoinnista, tavallaan aivojen serotoniinin takaisinoton vajaatoiminnasta. Kohtaus voi tulla missä vaan ja milloin vaan, ilman mitään syytä, toisin kuin fobiat jotka vaativat syyn.

Sinuna aloitaisin lääkityksen ennenkuin sairaudesta tulee laaja-alainen, jolloin elämä onkin sitten tosi vaikeaa.

Olen syönyt nyt yli 10 vuotta sitalopraamia laaja-alaiseen paniikkihäiriöön ja pärjäilen. Ajattelen että se on vastaava lääke eri sairauteen kuin esim. Thyroxin jota joudun syömään koko loppuelämäni kilpirauhasen vajaatoimintaan, ei sen kummempaa.