Yksi lapsi mahataudissa, muut päiväkotiin?
Kommentit (28)
Mulla on tällä hetkellä vesirokkoinen kotona ja terve päiväkodissa. Miksi. No siksi. Ja huomenna kuiten kummatkin pidän kotona. Ansaitsen minäkin edes joskus helpomman päivän. Kerran hain kipeän lapsen,joka ei todellakaan ollut mitään tarttuvaa,tuputtivat terveenkin kotiin,vaikka juuri olisi alkanut päiväunien aika. Olis edes toinen terve voinut jäädä nukkumaan,mut ei,sekin piti tunkea mukaan ja väsyneen huutohan siitä tuli. Olisin hakenut heti unien jälkeen. Hoitajatkin tuntuvat kaikin keinoin saada vähän helpompaa päivää. Mut dont worry,huomenna niiltä on kaks pois.
Jos itselläkin on tauti niin usein olo niin totaalisen voimaton, että ei ole paukkuja huolehtia siitä terveestä (joka kuitenkin kaipaa erilaista virikettä kuin sairaslapsi).
Itse yritän mahataudn aikana pitää molemmat lapset kotona, jos toinen on sairas. Mahatauti tarttuu niin superhelposti, että on todennäköistä, että aamulla terve sisarus sairastuu päivän aikana. Kottiijättämällä pienennän myös päiväkotikavreiden tartuntariskiä (todennäköisesti epidemia on jo levinnyt päiväkotiin, mutta jos näin toimimalla edes joku välttyisi).
Jos toinen lapsi on flunssan/kuumeen takia pois päiväkodista vien sisaruksen ihan surutta hoitoon. Räkätaudit kiertää päiväkodissa niin jatkuvasti, että niiden leviämistä voi estää pitämällä yhtä kotona.
Ei ymmärrä. Täytyy kuitenkin jäädä kotiin, niin miksi lykätä toiset lapset päiväkotiin tartuttamaan muita. Aivan älytöntä. Kuvitellaan että ansaitaan helpompi päivä ja jätetään tod. näk. kohta sairastuvat lapset toisten hoitoon. Jotkut vanhemmat eivät vain yksinkertaisesti rakasta lapsiaan tarpeeksi.
Eikö ne teidän kakarat viihdy teidän kanssa edes yhtä päivää? Virikeitä ei tarvita JOKA PÄIVÄ, varsinkaan, jos lapsi on päiväkodissa normaalisti.
Kiitos. Olenkin pitkään miettinyt milloin jostain tarttuu taas mahatauti. Lapsista puhumattakaan. Olisiko sinusta kiva jos työkaverisi tulisi sairaana tartuttamaan sinut?
T. Lastentarhanopettaja
Vatsatautisten ja muiden herkästi tarttuvia tauteja sairastavien sisarukset pysyköön kotonaan, onko se tauti pakko levittää koko päiväkotiin? Jos joka tapauksessa on kotona yhden lapsen kanssa, miksi ne muut tarvitsevat hoitoa, vain siksi ettei vanhemmat jaksa hoitaa omia lapsiaan! Tekisitte vähemmän lapsia, jos ette jaksa hoitaa.
Noh... Jos lapsia on paljon, tavallaan ymmärrän. Ei jokaisen elämä vaan voi pysähtyä aina, kun joku sairastuu. Ja kouluunhan muuten mennään, tietenkin, vaikka jollakin perheenjäsenellä olisi mahatauti. Koululaiset sitten tuo ne pöpöt kuitenkin. Olin itse aiemmin hysteerinen tän asian kanssa ja pidin lapset jopa kotona aina kun mahatautia oli liikkeellä päiväkodissa. Ikä on tuonut vähän järkeä ja rennompaa asennetta ;)
Jos perheessä yhdellä on vatsatauti, niin ei molemmat aikuiset ja kaikki koululaiset voi jäädä terveinä sen takia kotiin, joten siinä mielessä en näe estettä terveiden päiväkotilaisten mennä päiväkotiin.
Monella on varmasti työpaikalla työkaveri, jonka kotona jyllää vesirokko tai vatsatauti tai influenssa. Koko yhteiskunta ei voi pysähtyä, jos osa sairastaa.
Sinänsä, jos joku on kotona, niin meillä on päviäkotilaiset saaneet aina jäädä myös kotiin. Tykkäävät, kun saavat vapaapäivän. Mutta, jos vaikka pitäisi sairaan kanssa lähteä lääkäriin, niin voi olla helpompi ja mukavampi lapselle mennä päiväkotiin kuin sinne lääkäriin. Ja jos päiväkodissa sattuu olemaan jotain extrakivaa ohjelmaa, niin vaikea perustella, miksi terve lapsi ei voisi sinne mennä.
En mäkään pidä koko katrasta koulusta pois, jos jollain oli vatsatauti, mutta päiväkodista kylläkin. Se ei vaikuta lasten tulevaisuuteen ja kun yhden takia pakko olla pois, niin samalla ne muutkin pitää kotona. Eikä ikä ole vaikuttava tekijä, luulis ettei kukaan halua saada vatsatautia vain sen takia, kun joku laiska vie lapsensa päiväkotiin, koska haluaa itse helpomman päivän.
Kun ei tää yhteiskunta pyöri silleen, et kaikki jää kotiin lepäämään kun yksi on kipeä...
Uskon että lapsi viihtyy sen kerran kotona mieluummin kuin päiväkodissa jos siihen mahdollisuus tulee. Vanhemmilla outo pakkomielle ajatella että päiväkoti on joku taivas jonne on pakko päästä. Vaikka todellisuudessa halutaan vaan se mukula pois omista jaloista!
[quote author="Vierailija" time="06.03.2014 klo 13:50"]
Kun ei tää yhteiskunta pyöri silleen, et kaikki jää kotiin lepäämään kun yksi on kipeä...
[/quote]
Niin AI-VAN. Kun ne päiväkotilapsethan tätä yhteiskuntaa pyörittääkin, ja siksi heitä tarvitaan hoidossa vaikka toinen vanhempi olisi itse terveenä kotona :) :) :)
Ja päiväkotikavereiden perheet kiittää...
Eihän tässä tapauksessa voi rinnastaa koululaisen ja päiväkotilaisen tilannetta. Koululaisella on oppivelvollisuus, joten koulusta ei saa olla poissa ilman syytä. Päiväkotilaisella taas on hoitopaikka, jotta vanhemmat pääsevät töihin. Kun päiväkoti-ikäisen vanhemmista jompi kumpi jää kotiin hoitamaan perheen lasta, on päivänselvää, ettei päiväkotiin viedä sisaruksia. Eihän tuona päivänä ole tarvetta hoidolle!
No en mä ainakaan ottaisi kuin sairaan lapsen kotiin. Voi tehdä kotona paremmin töitä, jos kerran työpaikalla ei voi olla. Jos päivähoidosta maksaa, niin kyllä haluaa jotain vastinettakin.
Tässä huomaa sellaisen hassun jutun, että jos samassa päiväkodissa olevista lapsista toinen jää kotiin, mutta toinen menee hoitoon, on se jotenkin paheksuttavaa.
Kukaan kuitenkaan tuskin olettaa, että myös perheen koululaiset, saati toinen aikuinen jäävät kotiin, vaikka ihan yhtälaillahan he saattavat tartuttaa tautia tahoillaan.
Mites esim. jos eskarilainen on terve, mutta samassa ryhmässä oleva "viskari" mahataudissa - onko mielestänne väärin viedä terve eskarilainen silti eskaritunneille. Mainittakoon, että meidän tapauksessa lapsilla on hoitopäiviä 1-3 per viikko, muina päivinä vain eskarilainen käy eskaritunnit.
Toinen tapaus, missä olen törmännyt tähän asiaan, oli kerran kun lapsemme olivat samassa jumpassa. Toinen oli kipeänä, ja sain osakseni avointa paheksuntaa viedessäni toisen silti jumppaan (täysin oireeton eikä sitten sairastunutkaan missään vaiheessa ko. tautiin). Aloin miettiä, että jos olisivat eri ryhmissä, niin tuskin kukaan paheksuisi sitä, että kotona on yksi lapsi kipeänä.
Kah kun tosielämässä maailma ei ole aina niin yksinkertainen kuin av:llä.
Kuka jaksaa edes nähdä sen vaivan, että vie päiväkotiin. Yksinhuoltajat varsinkin, ottaako ne sitten kipeen mukaan viedessä ja hakiessa.
Ne taudit tarttuu, ja tarttuu, ja aina vaan tarttuu niiden oireettomien ja terveidenkin lasten kautta. Jos viet päiväkotiin lapsen, jonka sisarus on mahataudissa, et voi edes tietää onko tauti samasta päiväkodista vai jostain muualta.
Oikeasti, meitä on täällä myös opiskelija-vanhempia joille tulee aikamoiset sanktiot siitä että tehtäviä jää tekemättä, harjoitteluista tulee poissaoloja jne. koska lapset sairastaa. Ja juu, ainahan ne sairastaa.... mutta silti voisitte miettiä muitakin, jos kerran itse olette terveinä kotona.
Virhe