Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko kuumeen mittaaminen tärkeää?

Vierailija
06.03.2014 |

Kun lapsi on vaikka flunssainen tai muuten kipeä, onko kuumeen mittaaminen mittarilla tärkeää? Jos lapsi pelkää mittaria eikä halua mitata, pitääkö silti mitata? Missä tilanteessa mittaaminen on tärkeää?

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
06.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole. Yleistila tärkein ja jos otsa normaalia kuumempi niin kuumetta alentavaa voi antaa.

Vierailija
2/11 |
06.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietenkään ole :) Jos tuntuu kuumeiselta niin voihan sen parasetamolin antaa ja katsoa helpottaako oloa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
06.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai sillä väliä, ellei kovin sairas ole. korkea kuume ei ole hyväksi, ja toki vaarallisen korkea kuume on hyvä tietää ja viedä lapsi pikemmiten lääkäriin. 

Vierailija
4/11 |
06.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sen vaarallisen korkean kuumeen huomaa muutenkin kuin mittarista

Vierailija
5/11 |
06.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä on. Millä mittarilla sä olet lapsesi saanut pelkäämään? Meillä alotettu ihan pienestä korvakuumemittarilla ja sillä on helppo mitata lapsen nukkuessakin.

Mistä sä tiedät onko lapsella vain vähän kuumetta tai sen verran, että tarvitsee lääkettä? Tai niin paljon, että tarvitsee lääkäriä. Se korkea kuumekaan, kun ei aina näy lapsessa tai sitten lapsi näyttää samalta, kun kuumetta on vain hieman yli 38 astetta. Vaarallista.

Vierailija
6/11 |
06.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en mittaa ikinä, en enää edes omista mittaria. Mulle ei nouse kuume, ei ikinä. Lääkäriin mennessä olen oppinut valehtelemaan kuumeen, koska olen sairastanut monta keuhkokuumetta ilman kuumetta, ja huomannut että kukaan ei ota tosissaan"kun ei ole kuumettakaan".

Lapselta kokeilen otsalta kuinka lämmin on, hyvin sen huomaa onko kuumetta vai ei. Sillä ei oikeasti ole mitään merkitystä onko Se lämpö 37,8 vai 38,5, lapsen yleisvointi kertoo kuinka kipeä Se on ja kuinka pitää hoitaa.

Itse en oo vielä keksinyt yhtään tilannetta jossa tarkka lukema pitäisi tietää

Vierailija
7/11 |
06.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä sen kuumeen toki huomaa. Lapseni oli ollut kipeä usean päivän,pientä flunssaa, kun kolmantena päivänä äkkiä kuume kohosi 41 asteeseen. Hengitys oli pinnallista. annoin tietty kuumelääkettä ja vein lekuriin. Tosin lääkäri tenttasi tarkkaan kuumeen kehityksen,joten oli sillä merkitystä. Verikokeessa ei ( vielä) näkynyt hälyttävää, mutta röntgenkuvissa näkyi keuhkokuume. 

Vierailija
8/11 |
06.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse pidän tärkeämpänä lapsen voinnin seuraamista kuin kuumeasteiden tuijottamista. Toki kuumetta olisi hyvä mitata, jos lapsi tuntuu kuumeiselta, koska ihmisen on vaikea päätellä kuumeen määrää silmämääräisesti tai otsaa kokeilemalla. Lisäksi kaikki reagoi kuumeeseen erilailla ja lapsella saattaa olla korkeakin kuume, joka on haitallinen elimistölle, vaikka kaikki näyttäisikin olevan hyvin. Joten kyllä minä sitä kuumetta mittaisin ihan oman mielenrauhankin takia, vaikka se ei ehkä ihan ensiarvoisen tärkeää varsinkaan flunssapotilaan hoidossa ole.

Vierailija
9/11 |
06.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyin siksi, että oli pieni riita tästä miehen kanssa. Lapsi on sairastellut, ja eilen illalla miehen mielestä olisi pitänyt mitata kuume. Lapsi (3v) alkoi heti itkemään eikä halunnut missään tapauksessa mitata. Ei kyse ollut niinkään siitä mittarista vaan oli vaan niin kipeä että itki ihan ilman syytäkin ja oli väsynyt.

Minä annoin panadolia ja olisin laittanut nukkumaan. Aamullakin oli panadol auttanut nopeasti ja sen saamisen jälkeen lapsi oli ollut pirteä. Miehen mielestä kuume pitää ehdottomasti mitata eikä saa antaa periksi, jos lapsi ei halua.

Itselläni ei ikinä ole kuumetta, ja ehkä siksikään en näe sitä hyötyä mittaamisesta. Minun kohdallani se mittari ei kerro mitään, ja näen kyllä itse lapsestani, että hän on sairas. Mitä hyötyä on tietää se numero siitä mittarista?

Vierailija
10/11 |
06.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en henkilökohtaisesti edes ymmärrä tätä kuumeesta vauhkoamista. Itselleni ei flunssassa välttämättä nouse kuume ollenkaan, mutta olo on silti vetelä ja heikko. Välillä pyörryttääkin. Silti joudun aina esimiehelle sanomaan, että olen kuumeessa...

Itse mittaisin lapselta kuumeen, jos tämä tuntuu kuumalta tai jos hänen yleiskuntonsa romahtaa selkeästi.

Vierailija
11/11 |
06.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en kyllä aina tunnista omaa kuumettani. flunssassa mulle tulee aina kovat jäsenkivut ennen kuumetta, mutta joskus on vain ollut höntti olo ja kurkku hiukan kipeä, ja yllätyksenä ollutkin korkea kuume( kun joku on huomauttanut kuumeisen näköisistä silmistäni).  Angiinoissa siis en huomaa alkuun kuumetta.

Lapsilla kuume voi nousta tosi nopeasti, joten kyllä mä ainakin mittarin talossani pitäisin. Vaikkei koko ajan tartte mitata.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän viisi