90-luvun oleellisimmat elokuvat
Defining sanotaan englanniksi. En oikein osaa kääntää.
Esimerkiksi 80-luvulta jokainen osaa sanoa heti ne muutamat leffat jotka oleellisesti määrittävät sen ajan. Mutta mitkä ne olisivat 90-luvulta? Tuntuu ettei sitä vuosikymmentä ole niin helppo panna pakettiin.
Kommentit (53)
No kyllä sinne mahtuu Trainspottingit, Uneton Seattlessa, Titanic, Reservoir Dogs (ym. Tarantino), American History X, Forrest Gump, Uhrilampaat, Shawshank Redemption, Pupl Fiction, Matrix, Yksin kotona, Pretty Woman, Schindlerin lista, In The Name Of The Father (en muista suomennosta) yms yms.
Luulen kyllä tietäväni mitä tarkoitat, 80-luvun elokuvat määrittelee aikansa sillä kasari on niin omintakeista ja tunnistettavaa. Ne leffat NÄYTTÄÄ 80-luvulta. Noista luettelemistani vaan pari on sellaista ysärinostalgiaa, muut on oleellisia siksi et niitä arvostetaan elokuvina, ei niinkään aikansa kuvauksina (ja monesti sijoittuvat joko eri aikakaudelle tai utopiaan).
Eikö American History X oo 2000-luvun alun elokuva? Mä lisäisin Sevenin.
Yksi varmaan tunnetuimpia, Titanic.
[quote author="Vierailija" time="06.03.2014 klo 16:37"]
Eikö American History X oo 2000-luvun alun elokuva? Mä lisäisin Sevenin.
[/quote]
Ei ole.
T. 3
Reality Bites. Onkohan muita grungeklassikkoja?
Tanssii susien kanssa, Vaarallinen suhde
[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 20:33"]
Defining sanotaan englanniksi. En oikein osaa kääntää.
Esimerkiksi 80-luvulta jokainen osaa sanoa heti ne muutamat leffat jotka oleellisesti määrittävät sen ajan. [/quote]
Miten niin osaa? En minä ainakaan osaa, koska vuosikymmenen alkupuolella olin liian nuori nähdäkseni K16- tai K18-elokuvia. Enkä muutenkaan käynyt elokuvissa kovin ennen 1990-lukua.
Lisäksi tuollainen "oleellinen määrittäminen" on aika henkilökohtaista. Se, mikä yhden mielestä on todella tärkeä elokuva, on toisen mielestä kammottavaa roskaa.
Kaikki 90-luvulla tehdyt rainat eivät ole 90-luvulle oleellisia. Luulin aapeen tarkoittavan filmejä joissa kiteytyy ajalle tyypillinen muoti, musiikki, jopa ajatusmaailma. Titanic ei ainakaan ole defining.
[quote author="Vierailija" time="06.03.2014 klo 16:46"]
Reality Bites. Onkohan muita grungeklassikkoja?
[/quote]
Singles!
Lisää: Leijonakuningas, Terminator 2, Unforgiven, Toy Story, Goodfellas, Fargo, Magnolia?
[quote author="Vierailija" time="06.03.2014 klo 16:50"]
Kaikki 90-luvulla tehdyt rainat eivät ole 90-luvulle oleellisia. Luulin aapeen tarkoittavan filmejä joissa kiteytyy ajalle tyypillinen muoti, musiikki, jopa ajatusmaailma. Titanic ei ainakaan ole defining.
[/quote]
Musta se ei tarkoita pelkästään sitä, vaan myös esim. 90-luvun elokuvaestetiikkaa ja sitä mullistaneita leffoja. Eihän esim. Matrixkaan sijoitu 90-luvulle, mutta se muutti elokuvaestetiikkaa tosi paljon.
Jurassic park! Disney-piirretyt, Titanic ja Forest Gump.
^ niin ja Matrix! teknologia-aika.
merkittävimmät elokuvat, käänteentekevät elokuvat, aikakaudelle tunnusomaiset elokuvat
Stephen Kingin elokuvat: "Se", Stand by me, ja Menneisyyden uhka...mm.
Pulp Fiction. Ja muutkin ysäri-Tarantinot, mutta tuo ihan ensimmäisenä. Vuosikymmenen ehkä merkittävin alan suunnannäyttäjä persoonallisen dialogin, värimaailman, musiikin ja kuvaustekniikan ansiosta.
Sekä hieman samantyyppinen Epäillyt (The Usual Suspects), jota pidetään yhtenä maailman parhaista elokuvista.
Ja tietenkin American Beauty, joka tiivisti amerikkalaisen keskiluokan syvimmän olemuksen pariin tuntiin.
Euroopasta Kieslowskin 3 väriä-saaga.
Suomesta Sairaan kaunis maailma.
Teinileffoja ois Screamit, Tiedän mitä teit viime kesänä yms. kauhuleffat