Miksi lykkäät lapselle älylaitteen käteen? Esim bussissa.
Näin hiljaisessa aamubussissa suunnilleen kolmevuotiaan joka istui rattaissa ja katsoi kännykällä youtubea. Tulkaa joku, joka tästä itsensä tunnistaa, kertomaan miksi ihmeessä näin toimitte. Oma lapseni on saman ikäinen ja en keksi yhtäkään syytä miksi antaisin tuossa tilanteessa kännykän.
(Rattaiden käyttöäkin ihmettelin mutta ei nyt mennä siihen...)
Kommentit (72)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun ihmettelin tätä ollessani lapseton, niin minulle sanottiin että ymmärrän kyllä silloin, kun minulla on lapsia.
No, nykyään olen pikkulapsen äiti ja lapseni on nähnyt muutaman lastenelokuvan, muuten hän ei ole koskaan katsellut ruutua. En anna hänelle koskaan puhelinta käteen. Lapsi on tosi vilkas ja jatkuvasti saa olla häntä viihdyttämässä esim. bussimatkoilla, mutta ei se minua haittaa kun en ole itsekään liimautunut kännykkääni.
Onhan se tutkittukin, että ruudun katselu vaikuttaa negatiivisesti pikkulapsen aivojen kehitykseen.
Muut matkustajat varmaan tykkäisivät kuitenkin, jos lapsesi olisi hiljaa laitteella, eikä tarvitsisi kuulla sun "viihdytystä". Lapsen voi antaa bussissa käyttää opettavaisia sovelluksia ja katsoa erilaisia taitoja kehittäviä ohjelmia, jos pelkäät bussimatkojen heikentävän aivojen kehitystä, kun joka hetki ei ole oppimisen hetki.
En ole tuo jolle vastasit, mutta se on ok että aikuiset saavat jutella bussissa, mutta ei se että lapsi juttelee nätisti vanhempansa kanssa? Itse asun Turussa ja lähes kaikilla bussimatkustajilla on aina joko kuulokkeet tai sitten he juttelevat itse jonkun kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Pienet lapset eivät tarvitse älylaitteita. Laiskuutta vanhemmilta lykätä niitä taaperoikäiselle. Oma valintanne, jonka hedelmiä korjaatte sitten kymmenen vuoden päästä.
Niin just! Vanhemmuus on raskas risti kannettavaksi eikä saa ikinä mennä sieltä mistä aita on matalin. Kärsikää siellä bussissa niiden kakaroidenne kanssa kun olette sellaiset maailmaan tehneetkin. T. AV
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erittäin liikkuva lapsi, saan pysymään rauhallisena matkan ajan. Ja jos olisi paljon käveltävää niin käyttäisin myös rattaita.
Pienelle lapselle ikkunasta ulos katselu on jo virkettä tarpeeksi. Paitsi jos älylaitteusiin on turvauduttu jo vauvasta asti ja todellisuus ei tarjoa riittävästi virkettä _enää_ kolmevuotiaana. Mitenkähän 50 vuotta sitten pärjättiin kolmivuotisen kanssa bussissa?
Eipä sieltä ikkunasta mitään oikein näe kun on säkkipimeää siihen aikaan kun bussila matkustamme. Muiden ja oman matkan sujuvuuden kannalta on vaan parempi, että lapsi keskittyy ryhmä-haun tekemisiin kuin pitkästyisi penkillä. Miksi se on niin kamalaa?
Jos maisemat on poissuljettu, voi jutella vaikka päivän kulusta. Kolmevuotiaan kanssa voi jutella jo aika monipuolisesti asioista. Vaikka vertailla missä leikkipuistossa on parhaat laitteet. Ihan mitä vaan!
Olen jopa nähnyt tämän ikäisen lapsen rattaissa kävelyllä vanhemman kanssa ja lapsi pelasi tablettia. Ulkona oli todella hieno syksyinen sää. Jos rattaiden käyttöön olikin sitten joku perusteltu syy, tabletille en keksi mitään.
Näin hiljattain n. 3v puhelinzombie-lapsen. Se oli oikeasti jo surullista miten pieni poika tuijotti ruutua lasittunut katse silmillään ja mikään muu maailma ei hetkauttanut. Kuului paloauton ääntä, ikkunasta näkyi mm. koiria, tietä ylittävä päiväkotiryhmä, kaivinkone, puluja... Kaikkea mihin lapsi olisi kiinnittänyt huomiota normaaliin tapaan kiinnostuneena jos ei olisi ollut naama liimattuna ruutuun. Liekö tarpeen mainita että vieressä istuvalla (oletettavasti) isällä oli naama liimattu omaan ruutuunsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erittäin liikkuva lapsi, saan pysymään rauhallisena matkan ajan. Ja jos olisi paljon käveltävää niin käyttäisin myös rattaita.
Pienelle lapselle ikkunasta ulos katselu on jo virkettä tarpeeksi. Paitsi jos älylaitteusiin on turvauduttu jo vauvasta asti ja todellisuus ei tarjoa riittävästi virkettä _enää_ kolmevuotiaana. Mitenkähän 50 vuotta sitten pärjättiin kolmivuotisen kanssa bussissa?
MITÄ PAHAA siinä on, että lapsi katsoo bussissa leffaa ipadilta?
EI YHTÄÄN MITÄÄN! Sujuu kaikkien matka rattosammin.
T: Kanssamatkustaja
Vierailija kirjoitti:
Näin hiljattain n. 3v puhelinzombie-lapsen. Se oli oikeasti jo surullista miten pieni poika tuijotti ruutua lasittunut katse silmillään ja mikään muu maailma ei hetkauttanut. Kuului paloauton ääntä, ikkunasta näkyi mm. koiria, tietä ylittävä päiväkotiryhmä, kaivinkone, puluja... Kaikkea mihin lapsi olisi kiinnittänyt huomiota normaaliin tapaan kiinnostuneena jos ei olisi ollut naama liimattuna ruutuun. Liekö tarpeen mainita että vieressä istuvalla (oletettavasti) isällä oli naama liimattu omaan ruutuunsa.
Että te jaksatte kyylätä ihmisiä. Toljottaisit sinäkin mielummin vaikka puhelintas kun paheksuen ventovieraita ihmisiä.
Siks et sul ois jotain kysyttävää.
Ottakaa kuulokkeet mukaan, jos normaali lasten puhe häiritsee. Minä olen lapseton, autisminkirjolainen ja vihaan kimeitä ja korkeita ääniä, mutta silti ymmärrän, etteivät lapset voi olla AINA hiljaa. Siksi menenkin julkisille paikoille vain kuulokkeiden kanssa. Halvimmat maksavat n. 5€.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pienet lapset eivät tarvitse älylaitteita. Laiskuutta vanhemmilta lykätä niitä taaperoikäiselle. Oma valintanne, jonka hedelmiä korjaatte sitten kymmenen vuoden päästä.
Niin just! Vanhemmuus on raskas risti kannettavaksi eikä saa ikinä mennä sieltä mistä aita on matalin. Kärsikää siellä bussissa niiden kakaroidenne kanssa kun olette sellaiset maailmaan tehneetkin. T. AV
Henkilökohtaisesti ihan sama, sinun lapsesi. Seurauksena adhd, kyvyttömyys keskittyä, oppimisvaikeuksia. Parempi kyllä minun lapsilleni, jos et välitä, vähemmän kilpailua koulutuspaikoista.
Vierailija kirjoitti:
Meillä lapsilla ollut älylaitteet käytössä jo melkein vauvasta saakka. Nyt alakoululaisina ovat kaveriporukasta ainoat, jotka eivät esim. valvo pelien takia ja ylipäänsä haluavat leikkiä kavereiden kanssa pelaamisen tai somen sijaan. He osaavat itse säädellä laitteiden käyttöä, kun sitä on harjoiteltu pienestä pitäen eikä ruutu- tai peliaika ole koskaan ollut kielletty hedelmä. Matkoilla sitten viihdyttävät itseään pelaamalla, tubevideoilla tai äänikirjoilla fiiliksestä riippuen ja se on ihan ok, menee pitkäkin auto- tai junamatka nopeasti. Itsekin tykkään kuunnella musiikkia tai soittaa pitkiä puheluita auton ratissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mulla oli pienenä esim. tapana laulaa kovaan ääneen muiden matkustajien iloksi. Jos lapsi on rattaissa, bussissa näköalana on bussin seinä, ei maisemat ikkunasta.
Siinä on palloa suunnittelijoille: myös pienimpien matkustajien olisi voitava nähdä maisemia bussin ikkunasta. Joissakin väliköissä ikkunoiden alareuna on jo suht matalalla.
Olen kiitollinen äidilleni, joka katseli minun kanssani maisemia ja kertoili kaikkea mitä ikkunasta näkyi. Se antoi eväät lopuksi elämää viihtyisille bussimatkoille.
Opettakaa niille lapsillenne käytöstapoja niin ei tarvitse "tukkia" pikkujuntin suuta tabletin avulla.
Vierailija kirjoitti:
Sieltä rattaista tai lapsen tasolta ei yleensä bussissa näe noita upeita luonnonilmiöitä ja kansallismaisemia...
Huomaa että tämä on tosi monelle arka paikka. Mua kiinnostaa, mitä siellä vanhemmat aivoissa tapahtuu kun se laittaa youtuben lapselle. Pelkääkö se lapsen huonoa käytöstä valmiiksi niin paljon? Vai haluaako se itse oman lapsen olevan hiljaa?
Tulen niin surulliseksi kun näitä ruutulapsia näen. Oma lapseni ilahtuu kun bussiin tulee toinen saman ikäinen. Sitten vanhempi tyrkkää laitteen nenän eteen vaikkei lapsi sitä edes itse pyytänyt. Oma lapseni pettyy kun ei saanutkaan ”seuraa” toisesta.
Vierailija kirjoitti:
Huomaa että tämä on tosi monelle arka paikka. Mua kiinnostaa, mitä siellä vanhemmat aivoissa tapahtuu kun se laittaa youtuben lapselle. Pelkääkö se lapsen huonoa käytöstä valmiiksi niin paljon? Vai haluaako se itse oman lapsen olevan hiljaa?
Tulen niin surulliseksi kun näitä ruutulapsia näen. Oma lapseni ilahtuu kun bussiin tulee toinen saman ikäinen. Sitten vanhempi tyrkkää laitteen nenän eteen vaikkei lapsi sitä edes itse pyytänyt. Oma lapseni pettyy kun ei saanutkaan ”seuraa” toisesta.
Olen 32-vuotias velanainen, mutta mielelläni pitäisin seuraa suloiselle lapsellesi 😇♡ Olen joskus saanutkin katsekontaktin johonkuhun pikkuiseen, mutta usein äitinsä ovat niin nihkeitä, ettei oikein viitsi. Pitävät joko hulluna tai ehkä jopa pilkallisena virnuilijana. Suomalainen kulttuuri ei sovi omaan sisäiseen maailmaani. Olisi mukavaa asua maassa, jossa tuntemattomalle lapselle voisi hymyillä ja vaikka jutellakin julkisissa kulkuvälineissä ilman, että ympärilläolijat luulevat avohoitopotilaaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sieltä rattaista tai lapsen tasolta ei yleensä bussissa näe noita upeita luonnonilmiöitä ja kansallismaisemia...
Ota lapsi syliisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mulla oli pienenä esim. tapana laulaa kovaan ääneen muiden matkustajien iloksi. Jos lapsi on rattaissa, bussissa näköalana on bussin seinä, ei maisemat ikkunasta.
Siinä on palloa suunnittelijoille: myös pienimpien matkustajien olisi voitava nähdä maisemia bussin ikkunasta. Joissakin väliköissä ikkunoiden alareuna on jo suht matalalla.
Olen kiitollinen äidilleni, joka katseli minun kanssani maisemia ja kertoili kaikkea mitä ikkunasta näkyi. Se antoi eväät lopuksi elämää viihtyisille bussimatkoille.
Voihan sitä ajatella niinkin päin, että se bussin YouTube-hetki antaa lapselle mallia siitä, miten digimediaa voi käyttää sopivassa tilanteessa rajallisen ajan ja ajan päätyttyä laite pistetään pois.
Kun oma kuopukseni oli vielä ratasikäinen, vaihdettiin kuulumiset ja ihasteltiin puita, kaivureita jne. matkalla bussiin ja bussista pois. Bussissa sitten YouTube tai Pikku Kakkosen sovellus lapselle, koska lapseni puheääni oli pienenä hirveän kova varsinkin päiväkotipäivien jälkeen enkä jaksanut keskustella/hyssytellä työpäivän jälkeen ruuhkabussissa. Ei lapsi edes nähnyt mitään muuta kuin bussin seinän tai muiden ihmisten takapuolia.
Jos joku leimasi minut tuon takia huonoksi vanhemmaksi niin eipä se minun ongelmani ole. Se 15 min bussimatka oli vaan pieni viipale meidän päivästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ota lapsi syliisi.
Liikkuvassa bussissa? Oletko muutenkin vähä-älyinen, vai oliko tämä vain satunnainen aivopieru?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ota lapsi syliisi.
Ullattaen ketjussa lapsettomat kertomassa, miten nämä hommat pitäisi hoitaa. Lasta ei saa kesken matkan nostaa vaunuista tai rattaista turvallisuussyistä. Eikä rattaita saa jättää keskiosaan ilman valvontaa, kun voivat esim. kaatua.
Pikku Kakkosen piirrettyjä on myös YouTubessa, viisas vanhempi osaa kyllä valita ne sieltä.