Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lankapuhelin, muistatteko?

Vierailija
05.03.2014 |

Onko hauskoja muistoja lankapuhelimista? Kuinkahan nykynuoret pärjäisivät sellaisen kanssa. Joskus kyllä kieltämättä kaipaa lankapuhelin-aikoja, kun kaikki eivät olleet kännyköissä kiinni, eikä tarvinnut itsekään olla aina tavoitettavissa.

N39

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
05.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isälläni ja mummollani on vielä lankapuhelin(näppäimillä).

Lapsuudessa oli kiekkoveivi:) Asuttiin vielä linjojen päässä, joilloin ukkonen välillä soitteli eli ring.

Vierailija
22/29 |
05.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 18:10"]

Kävikö useinkin niin, että oli "langat sekaisin", eli ei oikein tiennyt kenen kanssa puhui kun saattoi mennä pari puhelua päällekkäin?

Entä sitä aikaa, kun puhelu piti tilata keskuksen kautta?

Puhelinkopit olivat sitten aikaansa nekin, piti olla riittävästi kolikoita tai joku temppu, jolla huijata. Sitten tulivat puhelukortit, joita aikanaan keräiltiin.

[/quote]

Ei ikinä minun aikanani.

53v

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
05.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on vieläkin lankapuhelin.

Vierailija
24/29 |
05.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minä olen vasta 23 vuotta (jonkun mukaan voisin olla hyvinkin "nykynuori") ja muistan hyvin lankapuhelimet. Jestas muistan vielä lankapuhelinnumerommekin, vaikka se poistui jo toistakymmentä vuotta sitten. :D

Vierailija
25/29 |
05.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 18:28"]

No minä olen vasta 23 vuotta (jonkun mukaan voisin olla hyvinkin "nykynuori") ja muistan hyvin lankapuhelimet. Jestas muistan vielä lankapuhelinnumerommekin, vaikka se poistui jo toistakymmentä vuotta sitten. :D

[/quote]

Opit puhelinnumeronne 3-vuotiaana?

Vierailija
26/29 |
05.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 18:33"]

[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 18:28"]

[/quote]

Opit puhelinnumeronne 3-vuotiaana?

[/quote]

En, mutta kannattaisi opetella mitä tarkoittaa "toistakymmentä vuotta".

Vierailija
27/29 |
05.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse muistan hyvin miten lankapuhelin oli perheen ainoa puhelin. Sitten kun soitti sille ihastukselle niin jännitti hirveästi kuka siellä vastaa. JA siellä vastasi esim. hänen isänsä niin oli hirveä hermostus päällä pyytää ihastusta puhelimeen. :)

Vierailija
28/29 |
05.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 16:08"]

Työpaikoilla oli tapana lukita jotkut puhelimet niin, ettei porukka soitellut omia puheluitaan. Lukitus saatettiin tehdä kiinnittämällä minikokoinen riippulukko numerolevyyn niin, ettei sitä voinut vääntää. Mutta ohittaminen oli lapsellisen helppoa. Kun naputti niitä kielekkeitä, joiden päällä luuri lepäsi, puhelin valitsi numeron napautusten määrän perusteella. Nap-nap-nap (tauko) nap (tauko) nap-nap = 312.

[/quote]

Sama toimi taksitolppien puhelimissa... 

Ja meillä oli vielä kolme vuotta sitten työpaikalla pöytäpuhelimet. Käytimme niitä, koska äänenlaatu oli monta kertaa parempi kuin kännykässä. Ne vaihtuivat puheluiltaan edullisempiin ip-puhelimiin, jotka olivat äänenlaadultaan onnettomia ja ip-puhelimet poistuivat pian, kun kaikki alkoi käyttämään vain kännyköitä joissa on sentään siedettävä äänenlaatu.

Puheen laadun kannalta on menty hurjasti takapakkia. Kännykästäkin varmasti saisi paremman, mutta kun siinä on panostettu kaikkeen muuhun. Pieni mikrofoni ja kuuloke eivät taida koskaan päästä ihan fyysisen kokonsa puolesta lähellekään sitä tasoa millä pöytäpuhelimet olivat.

Vierailija
29/29 |
05.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin oli veivattava puhelin enkä voinu osallistus Huuko-ohjelmaan :(

Meillä oli kaksi puhelinta, ylä- ja alakerrassa. Kun joku siskoista puhui toisessa kerroksessa kavereittensa kanssa, minä kuuntelin toisesta puhelimesta salaa :D Joskus aloin nauramaan niitten jutuille ja jäin kiinni :D