Sairaalaan loppuiäkseen joutuneen vanhuksen vuokrasopimus.
Monisairas yli 80-vuotias äitini sairastaa syöpää, hänellä on sydänvaivoja, jalat eivät kanna enää ja muistisairaus on edennyt niin pitkälle ettei hän enää pysty kommunikoimaan eikä ymmärrä edes syödä itsenäisesti. Hän tulee viettämään jäljellä olevan aikansa pitkäaikaissairaalahoidossa.
Hän on asunut tähän asti kaupungin vuokra-asunnossa. Pitääkö vuokrasopimus pitää voimassa niin kauan kun hän elää? Eihän siinä ole mitään järkeä kun hän tulee kuolemaan sairaalaan. En tiedä onko hänellä jäljellä muutamia päiviä vai kuukausia. Sairaalamaksut tulevat olemaan kalliit ja on järjetöntä että pitäisi vielä maksaa vuokraa asunnosta johon hän ei koskaan palaa.Tietenkin ongelmana ovat myös hänen huonekalunsa ja muut tavaransa. Ei kai niitäkään voi pois kärrätä vielä.
Ei ole mitään kokemusta tällaisesta ja muutenkin on raskasta aikaa elää tämän kanssa. Yöuneni olen jo menettänyt.
Onko jollain vinkkejä miten tässä pitäisi toimia.
Kommentit (54)
Edunvalvontaan. Sinä voit olla edunvalvoja tai se määtätään kunnan puolesta. Vuokra-asunto on sanottava irti.
Edunvalvontaa on haettava oikeuden kautta. Ota yhteyttä hänen hoitavaan lääkäriin.
Pahoittelut.t. vanhuspuolen hoitaja
Ensin pitää selvittää kuka on virallisesti äitisi edunvalvoja, sillä kaiketi tietäisit jos olisit itse.
Vierailija kirjoitti:
Edunvalvontaan. Sinä voit olla edunvalvoja tai se määtätään kunnan puolesta. Vuokra-asunto on sanottava irti.
Edunvalvontaa on haettava oikeuden kautta. Ota yhteyttä hänen hoitavaan lääkäriin.
Miten niin? Voihan sinne palkata hoitajan ja lapsista joku voi muuttaa sinne hoitamaan häntä?
Vierailija kirjoitti:
Ensin pitää selvittää kuka on virallisesti äitisi edunvalvoja, sillä kaiketi tietäisit jos olisit itse.
Ei todellakaan, vaan täytyy kuntouttaa ne jalat! Ihmisen ei tarvi maata loppuikää, oli syöpä tai ei!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin? Voihan sinne palkata hoitajan ja lapsista joku voi muuttaa sinne hoitamaan häntä?
Aloituksen kuvauksesta päätellen vanhus tarvitsee ympärivuorokautista hoitoa ja kivunlievitystä. Sitä ei maallikko kykene tarjoamaan vaan sairaala, saattohoito tai muu hoitolaitos on valitettavasti oikea paikka. Surullista, mutta ehkä onneksi kuoleva ei enää itse tiedosta tilannetta. Tärkeintä on hyvä hoito ja se, että läheiset käyvät juttelemassa ja vaikka lukemassa päivittäin. Voimia.
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä. Miksi pitäisi?
Kuten huomaat, on sellainen automaatti, joka pyörii ihan itsestään!
https://www.vauva.fi/keskustelu/3923200/aldicarb-joku-kaipasi-tietoa-si…
Kukaan ei vähennä lääkitystä, eikä Marevaniin ole paluuta, ovat sanoneet lääkärit. Todellisuudessa ne määräävät niitä valmisteita kokonaan näkemättä potilasta. Liikunta ei kuulu edes kotisairaanhoitoon millään muotoa:-.(
https://www.vauva.fi/keskustelu/3923200/aldicarb-joku-kaipasi-tietoa-si…
Ystäväni sai irtisanottua asunnon esittämällä todisteet hoitopaikkaan siirtymisestä ilman oikeudenköyntiä edunvalvonnasta.
Vierailija kirjoitti:
En ole edunvalvoja virallisesti. Emme ome tarvinneet sellaista koska hän on antanut tilinkäyttöoikeuden minulle jo pari vuotta sitten kun oli vielä muisti paremmassa kunnossa. Hänen pannkitilinsä on liitetty omani yhteyteen ja minulla on lupa maksaa sieltä hänen laskunsa.
Jos haen edunvalvontaa niin olen ymmärtänyt että sen käsittely kestää vähintään neljä kuukautta ja siksi ajaksi pankkitili jäädytetään eli ei mene vuokrat, sairaalamaksut, sähköt eikä mikään muukaan maksuun. Ei äiti edes tule elämään niin kauan. Vuokra tuolta ajalta kertyy kuitenkin maksettavaksi.
Onko muuten edes edunvalvojalla oikeus irtisanoa vuokrasopimusta ja hankkiutua eroon irtaimistosta?
Vierailija kirjoitti:
Ystäväni sai irtisanottua asunnon esittämällä todisteet hoitopaikkaan siirtymisestä ilman oikeudenköyntiä edunvalvonnasta.
Mitä asunnossa olleille huonekaluille ja henkilökohtaisille tavaroille tehtiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äitini on niin huonossa kunnossa että hän tarvitsee sairaalahoitoa 24/7.
sinne vaan pakolla makaamaan ja troppeja niin että voidaan "kirjata" muistisellaiseksi, ja rahat lypsetään pois. Kunta vielä vielä puoltamaan päätöstä (johon ei voi valittaa).
Sitäkö tarkoitat? Kaivellaan sitten jälkäteen vaikkapa korkeimmasta hallinto-oikeudesta ties mitkä liittymättömät kirjaukset myös. Aikaa,rahaa ja rahkeita palaa. ja ärtymys nousee.
Hänen allekirjoittamallaan valtakirjalla saat irtisanottua vuokra-asunnon. Tai sitten todistus siitä, ettei ole kykenevä itsenäiseen asumiseen. Kannattaa hoitaa jo tänään ja asunto tyhjäksi. Asunnon voi tyhjätä etukäteenkin, jos on selvää, ettei hän sinne palaa.
Yhteys kaupungin vanhustenhoidosta vastaavaan sosiaalityöntekijään ja selvitätte sitä kautta että miten asiassa voi toimia. Varsinkin kun äidin asunto on kaupungin asunto niin asia voidaan varmasti järjestää. Kun saatte asunnon irtisanottua niin sitten vuokraatte varastotilan tai jonkun autotallin jonne äidin tavarat siirretään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä asunnossa olleille huonekaluille ja henkilökohtaisille tavaroille tehtiin?
Ne viedään tietenkin pois.
Silloin, kun on tehty päätös pysyvästä laitospaikasta on tietysti järkevintä sanoa asunto irti ja tyhjentää kamat vaikka kaatopaikalle.
Ei ole mitään järkeä maksaa kahteen paikkaan.
Mummi asuu tavallisessa senioritalossa ja joku aina joutuu pysyvään laitoshoitoon jolloin omaiset irtisanovat asunnon. Tulijoita on odottamassa vapautuvia asuntoja, joten johtopäätökset pitäs olla selvät mitä tulee tehdä.
Onko ap:lla lääkärinlausunto äidin terveydentilasta ja ettei tämä pysty enää asumaan itsenäisesti? Riittääkö sellainen lausunto siihen, että ap itse irtisanoo äitinsä vuokrasopimuksen (äiti voi vielä allekirjoittaa paperin?) ja huolehtii asunnon tyhjennyksestä? Nopeuttaako lääkärinlausunto edunvalvojan saamista?
Voisiko siis vuokrasopimuksen saada päätettyä ilman edunvalvojaa ja tyhjentää asunnon itse. Mutta entäs sitten sairaalasta tulevat laskut? Kannattaako niiden maksamisen takia kuitenkin hankkia äidille edunvalvoja, koska ne laskut voivat olla yllättävän suuria. Edunvalvoja huolehtisi laskujen maksamisesta ja hakisi tarvittaessa Kelalta rahallista tukea raha-asioiden hoitamiseen.
Irtaimistoa ei varmaan saa hävittää ennen vanhuksen kuolemaa. Varastoi ne jonnekin.
Soitat sinne vuokraajalle ja kysyt neuvoa. Ehkä voit pyytää lääkäriltä todistuksen, että äitisi ei enää kykene siihen asuntoon palaamaan, jos sellaista vaaditaan.
Irtisano sopimus, hävitä tavarat ja ole läsnä loppuun asti.