Miksi syötätte lapsianne bussimatkojen ajan?
En ollenkaan ymmärrä miksi kaikkien tarttee syöttää vauvojaan ja muita pienokaisiaan bussissa. Eikö vauvanne todellakaan kestä hetkeäkään ilman ruokaa ja miksi niitä tarttee syöttää milloin missäkin. Ja juottaa. Opettakaa heidät syömään ruoka-aikana ruokapöydän ääressä. Bussissa on ruokien ja juomien nauttiminen myös kielletty. Karmeinta on kun näkee kun muksulle annetaan kokonainen joku shipsipussi tms tai makeaa mehua tai kokista. Kyllä ne teidän muksunne kestävät hetken ilman ruokaa kuten muutkin ihmiset. Ruokakin maistuu paremmalta kun sitä saa kun tullaan kotiin. Ja vesi juomaksi riittää, jos sitäkään nyt tarttee koko ajan kuljettaa mukana. Tulee vaan pissahätä. Ei jokaista tarvetta tarvitse tyydyttää välittömästi.
Kommentit (63)
Ymmärrän syöttämisen jollain välillä Oulu-Helsinki joka voi bussista riippuen kestää sen 10 tuntia. Itse kuljen Kalajoen ja Oulun väliä bussilla 2 kertaa viikossa ja niitä mammoja jotka lyö kääpiölleen jotain evästä mukaan sillekin 2,5 tunnin matkalle en tajua. Kai ne kouluikäiset pärjää sen aikaa että pääsevät äidin luota isän luo viikonlopun viettoon. Matka vie sen noin 2 tuntia. Usein samat pennut on sunnuntaina menossa takaisin äitinsä luo, eikä niillä sillä matkalla vaikuta ruokaa olevan. Vielä ei oo yksikään kääpiö kuollut.
Alle 1v. juottaminen pullosta kätevämpää bussissa kuin määränpäässä, joka voi olla ulkoilua tai kauppa yms. jolloin haluaisi päästä vaunuilla eteenpäin eikä ainakaan talvella ulkona syötttää. Vauva myös keskittyy usein bussin liikkeestä johtuen paremmin syömään.
1-2 v. pysyy rauhalisena paikallisbussissa paremmin kun on rusina-aski kourassa.
Isompia lapsia en syötä muuta kuin yli 2 h. junamatkoilla , jolloin se kuuluu retkeen ohjelmanumerona ja pidemmillä junamatkoilla tulee ihan nälkäkin. Silloin eväänä leivät ja mehu, leivän päälliskurkku voi silloin jonkun nenään ottaa junassa, apua.
[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 11:58"][quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 11:11"]Kysymys ap. Kuunteletko sitten mielummin alle vuoden ikäisen poikani kurkkusuorana huutoa vai katsotko mielummin pullosta juottamista bussissa/junassa? Jos haluat huutoa voin tarvittaessa tulla hänen kanssaan viereesi istumaan.
[/quote] Miksi sinun lapsesi huutas kurkku suorana?
[/quote]koska lapseni on saanut samanlaisen aineen vaihdunnan kuin minä eli on hyvin kärttyinen jos sokeriarvot tippuvat liian alas.
Minä kärsin matkapahoinvoinnista. Siksi saatan pitää bussissa limupulloa, koska se helpottaa oloa. Lapsiani tosin en syötä.
[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 11:35"]Minä annan kuopukselle 3v ruokaa. Kyseessä erityislapsi joka ei viihdy hetkeäkään paikallaan ja kiljuu niin että korvat soi. Sekä käyttäyttyy autistisesti. Matkan voi tehdä niin tai sitten voi pienissä erissä antaa jotain mieleistä purtavaa. Itse olen lapseni käytökseen tottunut mutta osaltaan pyrin tässä ajattelemaan niin lapsen kanssmatkustajienkin kokemusta.
[/quote]
Osta helvetti auto sitten ja kulje sillä!! Turha muita on rankaista. Sinun vikasi se on että nussit veljeäsi/ ryyppäsit raskaana ja sait huutavan vampin seurauksena, älä pistä syyttömiä kärsimään seurauksia!!'
[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 12:17"][quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 11:35"]Minä annan kuopukselle 3v ruokaa. Kyseessä erityislapsi joka ei viihdy hetkeäkään paikallaan ja kiljuu niin että korvat soi. Sekä käyttäyttyy autistisesti. Matkan voi tehdä niin tai sitten voi pienissä erissä antaa jotain mieleistä purtavaa. Itse olen lapseni käytökseen tottunut mutta osaltaan pyrin tässä ajattelemaan niin lapsen kanssmatkustajienkin kokemusta.
[/quote]
Osta helvetti auto sitten ja kulje sillä!! Turha muita on rankaista. Sinun vikasi se on että nussit veljeäsi/ ryyppäsit raskaana ja sait huutavan vampin seurauksena, älä pistä syyttömiä kärsimään seurauksia!!'
[/quote]
Erittäin mauton kommentti! Pitäisiköhän sinun mennä takaisin tarhaan opettelemaan artikuloimaan nätisti, loukkaamatta muita ihmisiä.
Tulipas äkkiä mieli lähteä kauppaan ostamaan shipshipushhssi.
Juu, lapsettomille tiedoksi, kun se niin ihmetyttää: KYLLÄ, nälkäinen vauva huutaa ja kovaa.
Bussissa/junassa syöminen... So first world problems...
Voin sanoa ihan suoraan,että meidän 1v lapsella on säännölliset ruoka-ajat ja rytmit yms. Lapselle on opetettu oikean ja väärän eroa,siinämäärin mitä tämän ikäinen siitä vielä tolkkua ottaa.Kuitenkin toisinaan kun matkustetaan bussilla kaupunkiin (40km) on mukana oltava viihdykkeitä,kirjaa,pientä lelua,vettä,maissinaksua tms.eihän noin pienen lapsen mielenkiinto kovin kauaa edes pysy yhdessä samassa asiassa,olen siis ilmeisesti kasvattanut kuitenkin lapseni päinpersettä,koska se ei osaa istua tuppisuuna tätä 40min kestävää matkaa,onhan hän jo 1v! Ja vielä antanut sille jotain naposteltavaa "viihdykkeeksi",hyi minua.
Muuta tekemistä kuin syöminen? No ei. Lelut lentävät hetkessä lattialle ja menevät likaisiksi tai niitä hakataan ja siitä kuuluu meteliä. Kun on esim porkkana kädessä, niin sitä vauvanikaan ei viskannut menemään, vaan nakersi ikenillään. Kutisevat ja puhkeamassa olevat hampaat olivat myös syy alkaa metelöimään bussissa. 20.
[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 12:31"]
Juu, lapsettomille tiedoksi, kun se niin ihmetyttää: KYLLÄ, nälkäinen vauva huutaa ja kovaa. [/quote]
Ihme juttu, meillä ei kukaan kolmesta ole koskaan huutanut nälkäänsä bussissa, vaikka ihan vauvasta asti julkisilla matkustaneet arkisin päivittäin, eikä ikinä bussissa ruokittu.
Älkää ainakaa antako sitrushedelmiä eikä kalaa. Moni ei oleta saavansa ruoka-aine allergiaoireita bussissa.
Vähän asian vierestä, mutta junien allergiavaunussa matkustavien pitäisi huomioida allergiset. Se vaan on niin kiva istua siellä rauhassa hajuvesineen, kissankarvat takissa ja tonnikalaleipineen. Siihen kuoria muutama mandariini päälle. On nähty ja koettu monesti. Siinä sitten etsitään uutta paikkaa junasta.
[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 12:35"]
[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 12:31"]
Juu, lapsettomille tiedoksi, kun se niin ihmetyttää: KYLLÄ, nälkäinen vauva huutaa ja kovaa. [/quote]
Ihme juttu, meillä ei kukaan kolmesta ole koskaan huutanut nälkäänsä bussissa, vaikka ihan vauvasta asti julkisilla matkustaneet arkisin päivittäin, eikä ikinä bussissa ruokittu.
[/quote]
Anteeksi, kuinka pitkiä matkoja matkustatte julkisilla? Alle tunnin, pari tuntia, puoli päivää? Se viimeinen puoli tuntia voi lasten kanssa olla tosi vaikea, jos ensin on oltu vaikkapa pari tuntia kaukoliikenteen bussissa.
MEILLÄ 5KK VANHA VAUVA, JOKA SYÖ 2-3H VÄLEIN, JOTEN KUN RUOKA AIKA TULEE, NIIN SILLOIN ON RUOKAA ANNETTAVA, OLLAAN SITTEN KOTONA, VIERAILULLA, RAVINTOLASSA, BUSSISSA, JUNASSA, METROSSA, RAITIOVAUNUSSA, LAIVALLA TAI MISSÄ VAAN! SILLOIN KUN ON LAPSEN RUOKA-AIKA, NIIN SILLOIN HÄNEN ON SAATAVA SITÄ RUOKAA!
Tekeekö se äidistä paremman vai lapsesta paremman jos lapsi ei ole ikinä syönyt julkisella liikuttaessa? Eiköhän lapsi syö kun sillä on nälkä! Ihme touhua taas,mitalit niille kenen pennut syö aina vaa ruokapöydän ääres.
[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 12:42"] Anteeksi, kuinka pitkiä matkoja matkustatte julkisilla? Alle tunnin, pari tuntia, puoli päivää? Se viimeinen puoli tuntia voi lasten kanssa olla tosi vaikea, jos ensin on oltu vaikkapa pari tuntia kaukoliikenteen bussissa.
[/quote]
Arkena 20-40min, kaukoliikennematkoja reissasimme väliä joka kesti 2,5h bussilla/omalla autossa. Millään näistä väleistä ei koskaan tarvinnut syöttää. Autossa ei koskaan tarvinut syöttää ajaessa, joskus pysähdyimme omalla autolla mm. huoltoasemille tai pysähtymispaikoille syömään.
[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 12:47"][quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 12:42"] Anteeksi, kuinka pitkiä matkoja matkustatte julkisilla? Alle tunnin, pari tuntia, puoli päivää? Se viimeinen puoli tuntia voi lasten kanssa olla tosi vaikea, jos ensin on oltu vaikkapa pari tuntia kaukoliikenteen bussissa.
[/quote]
Arkena 20-40min, kaukoliikennematkoja reissasimme väliä joka kesti 2,5h bussilla/omalla autossa. Millään näistä väleistä ei koskaan tarvinnut syöttää. Autossa ei koskaan tarvinut syöttää ajaessa, joskus pysähdyimme omalla autolla mm. huoltoasemille tai pysähtymispaikoille syömään.
[/quote]
Teeppä tuo sama vauvan kanssa.....Isompia lapsia ei välttämättä tarvitse koko ajan syöttää/vaihtaa vaippoja jne.
[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 12:49"]
Teeppä tuo sama vauvan kanssa.....Isompia lapsia ei välttämättä tarvitse koko ajan syöttää/vaihtaa vaippoja jne.
[/quote]
Niin teinkin, alkaen n. 1kk ikäisestä.
Vai mitähän nyt mahdoit tarkoittaa?
[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 10:56"]En ollenkaan ymmärrä miksi kaikkien tarttee syöttää vauvojaan ja muita pienokaisiaan bussissa. Eikö vauvanne todellakaan kestä hetkeäkään ilman ruokaa ja miksi niitä tarttee syöttää milloin missäkin. Ja juottaa. Opettakaa heidät syömään ruoka-aikana ruokapöydän ääressä. Bussissa on ruokien ja juomien nauttiminen myös kielletty. Karmeinta on kun näkee kun muksulle annetaan kokonainen joku shipsipussi tms tai makeaa mehua tai kokista. Kyllä ne teidän muksunne kestävät hetken ilman ruokaa kuten muutkin ihmiset. Ruokakin maistuu paremmalta kun sitä saa kun tullaan kotiin. Ja vesi juomaksi riittää, jos sitäkään nyt tarttee koko ajan kuljettaa mukana. Tulee vaan pissahätä. Ei jokaista tarvetta tarvitse tyydyttää välittömästi.
[/quote]
Minua ei tuollaiset asiat häirinnyt silloin kun meillä ei ollut lasta, eikä häiritse nytkään kun meillä on lapsi.
Minua häiritsee lähinnä se aikuisten käytös yleisissä kulkuneuvoissa. Pitääkö siihen puhelimeen hölöttää koko ajan kovaan ääneen, pitääkö sitä puhelinta koko ajan näprätä, pitääkö sitä musiikkia kuunnella kuulokkeiden kautta niin lujalla, että muut häiriintyy siitä, pitääkö bussissa puhua kovaan ääneen, pitääkö siellä bussissa aina seistä käytävällä just ovien edessä, niin ettei kukaan pääse mihinkään? Miksei ihmiset luovuta paikkaansa vanhuksille ja miksi pitää sitä reppua pitää viereisellä penkillö, niin ettei kukaan pääse siihen istumaan. Noi asiat minua enemmän ottaa päähän, kuin jonkin lapsen ruokkiminen/kitinä yleisissä kulkuneuvoissa.
Terve aikuinen ihminen voi olla vaikka koko päivän syömättä ilman että siitä on mitään haittaa mutta kun kyseessä on vauva tai lapsi/nuori niin energien kulutus on ihan toista luokkaa.
Lapset kasvaa ja kehittyy ja tarvitsevat säännöllisin väliajoin ruokaa olivat sitten kotona tai bussissa.
Ja vaikka olisi lyhytkin bussimatka niin ehkä se lapsi on jo ennen sitä ollut ilman ruokaa tuntikausia ja siinä bussissa istuessa helppo syödä joku välipala ennenkuin tulee lopullinen "nälkäpimahdus".