Käykö kukaan enää solariumissa ennen rantalomaa?
Varsinkin jos lähtee näin talvella lämpimään, niin eikö solariumissa käynti kannata? Itse palan todella helposti kesän alussa ja mietin meneekö koko lomareissu pilalle, jos palan ensimmäisenä päivänä.
Kuinka usein käyt ja millä aika välillä solariumissa? Sen tiedän ettei yli 10 kertaa vuodessa suositella siellä käyntiä.
Kommentit (23)
Minä laitan monesti ennen aurinkolomaa parin viikon ajan takamukseen, reisiin ja mahaan hieman itseruskettavaa (kuorinta ensin), ettei ole niin vitivalkoinen olo lomalla uima-altaalla. Oikeasti auttaa näiden alueiden ulkonäköön ja sitä kautta itsetuntoon ;)
Rusketus sinänsä ei tietenkään suojaa, mutta välillisesti ehkäisee palamista siten, että paineet saada päivetystä heti näihin valkeisiin kohtiin vähenee. Eli siellä altaalla malttaa vetää ne SK40-50 -voiteet tunnollisesti pintaan.
Kaikkein kaunein ja kestävin, tasainen kevyt päivetys tulee vasta loman viimeisinä päivinä ja isoista kertoimista huolimatta. Eli älä sorru kärtsäämään itseäsi liian pienillä kertoimilla.
Uima-altaassa viihtyville lapsille parhaat ja helpoimmat varusteet ovat pitkähihaiset aurinkosuoja-uimapaidat. Jalat eivät niinkään joudu altaassa ollessa auringon armoille, eikä muutenkaan.
Tietääkseni on todettu että nykyään auringonotto on yhtä pahasta kuin solarium eikä palaminen todellakaan ole hyväksi. Jo yksi kerta lisää riskiä ihosyövälle. Otsonikerros on ohentunut niin paljon että auringon voima on suurempi kuin esim. 20 vuotta sitten.
50 suojakerroin ja käytä peittäviä mutta hengittäviä vaatteita. Lierihatti suojaa hyvin kasvoja.
Noista aurinkosuojaavaatteista: Kun palat noin herkästi, kannattaa olla tarkkana millaiset suojavaatteet ostaa. Tuossa linkittämässäni Meditexin myymässä Hyphenin paidassa on suojakerroin 80 ja suoja mekaaninen. Eli se pysyy siinä pesusta toiseen eikä heikkene.
Monissa halvemmissa on ymmärtääkseni esim. joku kemikaali tms, joka kuluu hiljalleen ja siten suoja heikkenee. Eikä suojakertoimetkaan ole noin korkeita edullisemmissa edes silloin kun suoja on parhaimmillaan.
Tavallisten vaatteiden suojakerroin ei ole kovin hyvä, mutta toki nekin auttavat. Herkimmät saattavat palaa ohuiden vaatteiden läpi herkästi. Itse olen tykännyt aurinkosuojavaatteista itselläni ja lapsellani, sillä ne ovat mukavan viileitä esim. puuvillavaatteisiin verrattuna.
t. se linkittänyt