Miten selviätte te, jotka joudutte selittämään yksinkertaiselle monimutkaisia asioita?
Itselläni tahtoo mennä hermot irl. Tyypillisesti otetaan yksi lause, joka ei ole koko totuus ja unohdetaan ne muut lauseet. Ymmärryksen heikkoudelle ei voi mitään ja pyrin esittämään asiat päälausein ja antamaan selvän toimintaohjeen, mutta sekään ei aina onnistu. Esimerkiksi kaikki viralliset paperit aiheuttavat suuria ongelmia. Niissä on monimutkaisia lauseita ja asioita, joita ei ole edellytyksiä ymmärtää.
Täällä palstalla on sellaisia ihmisiä myös, joille monimutkaisten asioiden ymmärtäminen on vaikeaa. Miten toivoisitte, että teille niitä selitettäisiin? Mielipideasiat ja asiat, jotka eivät vaikuta elämään mitenkään ovat samantekeviä, mutta virallisia asioita pitäisi jotenkin pystyä hoitamaan. Se esimerkiksi on vaikeaa, kun hänellä on tietty mielipide, minkä vuoksi asia jää hoitamatta, mutta hänen mielipiteellään ei ole itse asiaan vaikutusta, asia on silti hoidettava (kuten vuokrarästit).
Kommentit (15)
Vaihtelevalla menestyksellä - kärsivällisyyttä unohtamatta. Monta niisa asioisa, joita joudun selittämään ja kuvaamaan vaikuttaa lainsäädäntö, enkä valitettavasti (tai onneksi) voi muuttaa kulloistakin asiaa aina sellaiseksi, että se mahdollistaisi aina kaiken ai edes huomattavan osan siitä, mitä hän, jolle joudun asiaa selittämään olisi tyytyväinen.
Yrittäisin saada henkilölle edunvalvojan. Kaikki ei vaan ymmärrä kaikkea, vaikka miten selitettäisiin. Paeriasiat ja muut välttämättömän pitää kuitenkin hoitaa, joten ei oikein ole muuta ratkaisua.
Vierailija kirjoitti:
Olisiko paikalla esimerkiksi kehitysvammaisten hoitajia? Miten puhutte heille, että menee perille ja asiat tulevat hoidetuiksi?
Kehitysvammaisia on toki hyvin monenlaisa mutta omasa mielestäni paljon ylsempiä ja ikävämpiä ovat erilaiset jankkaajat, jotka ovat jostain saaneet päähänsä, että asian pitäisi mennä heidän haluamallaan tavalla mutta jota ei ole mahdollista toteuttaa heidän haluamallaan tavalla. - Ei vaikka joskus useampi vuosikymmen sitten asia olisi saattanu olla mahdollinen, ainakin osittain.
Vierailija kirjoitti:
Vaihtelevalla menestyksellä - kärsivällisyyttä unohtamatta. Monta niisa asioisa, joita joudun selittämään ja kuvaamaan vaikuttaa lainsäädäntö, enkä valitettavasti (tai onneksi) voi muuttaa kulloistakin asiaa aina sellaiseksi, että se mahdollistaisi aina kaiken ai edes huomattavan osan siitä, mitä hän, jolle joudun asiaa selittämään olisi tyytyväinen.
Ikävä kyllä tyytyväisyys on hyvin hyvin harvinaista missään asiassa. Ymmärryksen puute vaikuttaa siihen, näin uskoisin. Kehitysvammaisilla ehkä helpompi, koska he tietävät kärsivänsä ymmärryksen puutteesta.
Pilkon tehtävän pieniin osiin ja soittelen reppanalle vähän useammin. Toistan, että tässä on monta välivaihetta, mutta autan koko matkan ajan. Tsemppaan ja kerron, että kyllä me maaliin päästään.
Olen saanut kehuja selkeydestäni. Joskus tulee näitä aikaavievempiä asiakkaita, mutta heidän kanssaan oma keskustelutaito hioutuu timanttiseksi. Tärkeintä on, että toinen haluaa tulla autetuksi. Kaikkiahan ei voi auttaa.
Erittäin hyvin. Mulla on mielettömän hyvät hermot. Töissä joudun vääntämään rautalankaa ihan urakalla, mutta ajattelen, että tästähän minulle maksetaan, jota näillä mennään.
Leila Koo kirjoitti:
Yrittäisin saada henkilölle edunvalvojan. Kaikki ei vaan ymmärrä kaikkea, vaikka miten selitettäisiin. Paeriasiat ja muut välttämättömän pitää kuitenkin hoitaa, joten ei oikein ole muuta ratkaisua.
Olen yrittänyt, mutta kun ei mene lääkäriin eikä ole omasta mielestä mitään vikaa, niin kukaan ei tunnu voivan tehdä mitään.
Noin 90% ihmisistä on v*aja kkeja joille pitäisi pitää 6kk luennot joka asiasta, jotta voisi keskustella edes yhdestä aihepiiristä sujuvasti. Ei siis minkäänlaista kykyä metatiedon käsittelyyn yleisen t ampiomaisuuden lisäksi. Vanhemmiten ei kiinnosta enää normiälykkäiden ke hitysv ammaisuus. Mieluummin on hiljaa.
Vierailija kirjoitti:
Pilkon tehtävän pieniin osiin ja soittelen reppanalle vähän useammin. Toistan, että tässä on monta välivaihetta, mutta autan koko matkan ajan. Tsemppaan ja kerron, että kyllä me maaliin päästään.
Olen saanut kehuja selkeydestäni. Joskus tulee näitä aikaavievempiä asiakkaita, mutta heidän kanssaan oma keskustelutaito hioutuu timanttiseksi. Tärkeintä on, että toinen haluaa tulla autetuksi. Kaikkiahan ei voi auttaa.
Niin, taitaa olla, ettei halua tulla, se on ongelma. Kriisiytymisen kautta sitten edunvalvontaan, kun kaikki asiat jäävät hoitamatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikävä kyllä tyytyväisyys on hyvin hyvin harvinaista missään asiassa. Ymmärryksen puute vaikuttaa siihen, näin uskoisin. Kehitysvammaisilla ehkä helpompi, koska he tietävät kärsivänsä ymmärryksen puutteesta.
Osa kehitysvammaisista tietää osa ei. Mutta sem tieätämien itse, että hän, jolle asaa joutuu selittämään on kehiysvammainen tai muulla tavoin rumasi sanottuna yleisesti rajoittunut auttaa, ainakin hieman lisää kärsivällisyyttä itselle ja hahmottamaan sen miksi toiselle ei mene ns. kaaliin.
Vierailija kirjoitti:
Erittäin hyvin. Mulla on mielettömän hyvät hermot. Töissä joudun vääntämään rautalankaa ihan urakalla, mutta ajattelen, että tästähän minulle maksetaan, jota näillä mennään.
Mulle ei valitettavasti makseta. Se on hyvin turhauttavaa, kun ei tiedä meneekö mikään perille, ei ilmeisesti, koska seuraavan kerran on täsmälleen sama ongelma, mikä on juuri käyty läpi vaihe vaiheelta.
Selittäminen vaatii aikaa, perusteellisuutta, paljon esimerkkejä ja perusteluja. Yksi asia ei hoidu tunnissa tai yhdellä kerralla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osa kehitysvammaisista tietää osa ei. Mutta sem tieätämien itse, että hän, jolle asaa joutuu selittämään on kehiysvammainen tai muulla tavoin rumasi sanottuna yleisesti rajoittunut auttaa, ainakin hieman lisää kärsivällisyyttä itselle ja hahmottamaan sen miksi toiselle ei mene ns. kaaliin.
Niin olen koettanut ajatella, ettei hän voi sille mitään ja se aiheuttaa kiukkuisuutta ja haluaa myös peitellä asiaa.
Siinä vaiheessa se menee hauskaksi kun kumpikin keskustelun osapuoli yrittää selittää sille vajaa-älyiselle vastapuolelle miksi joku asia pitää tai ei pidä tehdä jollain tavalla.
T: Tekniikka ja Talous tappeli, asiakas voitti.
Olisiko paikalla esimerkiksi kehitysvammaisten hoitajia? Miten puhutte heille, että menee perille ja asiat tulevat hoidetuiksi?