Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

VINKKEJÄ JA TSEMPPEJÄ yliopiston pääsykokeisiin?

Vierailija
04.03.2014 |

Olen hakemassa Tampereen yliopistoon lukemaan hallintotieteitä. Pääsykoemateriaalia on vajaa 200 sivua koostuen eri artikkeleista. Mulla on nyt vajaa 3kk aikaa lukea töiden ohessa. Suunnitelmani on lukea pari kertaa läpi / artikkeli jonka jälkeen muistiinpanot ja syventävät tiedonhaut keskeisimmistä aiheista. Kun kaikista artikkeleista on tehty em. toimenpiteet niin luen kaikki artikkelit ja muistiinpanot vielä ajatuksella läpi ainakin kerran - pari kunnes olen sisäistänyt asiat. Tuonnehan ei ole vaikeimmasta päästä päästä sisään. Miltä kuulostaa? :) vinkkejä tsemppejä ym otetaan vastaan! haen ekaa kertaa yliopistoon.

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
04.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.03.2014 klo 19:53"]

Mä pääsin heittämällä sisään Helsingin yliopistoon oppiaineeseen, jossa sisäänpääsyprossa oli 19%. Vuosi oli 2005 ja luin kahdesta pääsykoekirjasta toisen, tosin sisäistin sisällön ilmeisen hyvin. Sanoisin, että tärkeintä on juuri tuo sisäistäminen, vaikka sitten vähäisenkin informaation, jotta sitä voi hyödyntää monissa vähän sitä liippaavissakin kysymyksissä.

Ah, voi noita aikoja. Sulla on paras vielä edessä, tsemppiä!

[/quote]

Noniin, siinäs näitte. Jollain muulla ollut sama tilanne.

Kyse hei ei siis ollut siitä, etten olisi tiennyt vastauksia niihin pääsykoekysymyksiin. Olin ne asiat, joita kysyttiin, vaan omaksunut aiemmin muualta - samoja asioita sitten vaan käsiteltiin niissä pääsykoekirjoissa.

Kai mulla oli moukan tuuri.

Eikä niitä yliopistolla kiinnostanut, mistä ja miten olin ne tiedot onkinut. Niitä kiinnosti vaan se, mitä tiesin ja miten osasin sitä tietoa soveltaa.

T. 4

Vierailija
22/28 |
04.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija"]Ok. 2000-luvun alussa.

[/quote]Oletko siis valmistunut vai et? Ilmeisesti et, kun mahdollinen opinto-oikeuden menetys stressaa edelleen.

15 vuotta opiskelijana (samassa ajassa muut ehtivät suorittaa 2-3 tutkintoa), kyllä susta kannattaa ottaa oppia!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
04.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittajan strategia vaikuttaa hyvältä!

Itse tekisin niin, että lukisin koko materiaalin kertaalleen läpi saadakseni yleiskuvan ja sen jälkeen tuolleen artikkeli artikkelilta muistiinpanot tehden. Tuo kokonaiskuva siksi, että jos on läheisesti toisiinsa liittyviä asioita niin niitä voi jotenkin yhdistellä ainakin omassa päässään.

Itse olin ennen pääsykokeita suorittanut perusopinnot 25 op avoimessa niin pääsykokeisiin riitti kertaluku ja nykyään luen tentteihin vain kerran, mutta kyllä pääsykokeisiin panostaisin enemmän.

Harmittaa jos ei pääse sisään mutta se harmittaa vielä enemmän jos jää siitä kiinni, että ei laittanut valmistautumiseen kaikkeensa. Jos ei pääse ni voi ainakin todeta että parhaani tein ja se riitti tähän.

Vierailija
24/28 |
04.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.03.2014 klo 19:26"]

Hallintotiede on nykyaikana ihan turhaa; julkista sektoria supistetaan ja kuntia yhdistetään joten et ikinä tule pääsemään mihinkään suojatyöpaikkaan pyörittelemään papereita. Kaupan kassalle ehkä korkeintaan.

[/quote]

Mulle sanottiin kun lähdin opiskeleen unelma-alaani, että miks sää sitä meet lukeen, ei tolla alalla oo töitä? Et tuu koskaan pääseen töihin jne paskaa. No eipä niitä ollut aiemmalla alallakaan, joten olen mielummin työtön unelma-alallani kuin alalta jota vihaan :)

Vierailija
25/28 |
04.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.03.2014 klo 19:56"]

[quote author="Vierailija" time="04.03.2014 klo 19:53"]

Mä pääsin heittämällä sisään Helsingin yliopistoon oppiaineeseen, jossa sisäänpääsyprossa oli 19%. Vuosi oli 2005 ja luin kahdesta pääsykoekirjasta toisen, tosin sisäistin sisällön ilmeisen hyvin. Sanoisin, että tärkeintä on juuri tuo sisäistäminen, vaikka sitten vähäisenkin informaation, jotta sitä voi hyödyntää monissa vähän sitä liippaavissakin kysymyksissä.

Ah, voi noita aikoja. Sulla on paras vielä edessä, tsemppiä!

[/quote]

Noniin, siinäs näitte. Jollain muulla ollut sama tilanne.

Kyse hei ei siis ollut siitä, etten olisi tiennyt vastauksia niihin pääsykoekysymyksiin. Olin ne asiat, joita kysyttiin, vaan omaksunut aiemmin muualta - samoja asioita sitten vaan käsiteltiin niissä pääsykoekirjoissa.

Kai mulla oli moukan tuuri.

Eikä niitä yliopistolla kiinnostanut, mistä ja miten olin ne tiedot onkinut. Niitä kiinnosti vaan se, mitä tiesin ja miten osasin sitä tietoa soveltaa.

T. 4

[/quote]

Mä pääsin viime syksynä sisään sisäänpääsyprossan ollessa 7 %. Materiaalina oli lukion pakollisten kurssien matskut. Enpä ole lukiota käyny joten otin jotkut lukiokirjat ja luin ne. Sama kai se tosiaan mistä ne tiedot saa.

Vierailija
26/28 |
04.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.03.2014 klo 20:02"]

Hallintotiede on nykyaikana ihan turhaa; julkista sektoria supistetaan ja kuntia yhdistetään joten et ikinä tule pääsemään mihinkään suojatyöpaikkaan pyörittelemään papereita. Kaupan kassalle ehkä korkeintaan.

[/quote]

Mulle sanottiin kun lähdin opiskeleen unelma-alaani, että miks sää sitä meet lukeen, ei tolla alalla oo töitä? Et tuu koskaan pääseen töihin jne paskaa. No eipä niitä ollut aiemmalla alallakaan, joten olen mielummin työtön unelma-alallani kuin alalta jota vihaan :)

[/quote]Pelkkä unelma ei ole kaikille tarpeeksi suuri motivaattori raskaiden opintojen suorittamiseen, jos reaalitodellisuuteen ne eivät vaikuta mitenkään.

t: 2 yo-tutkintoa kesken jättänyt

Vierailija
27/28 |
04.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei! Itse hain oikikseen viime keväänä ja pääsin sisään :)

Meillä oli yhteensä n. 600 sivua luettavaa, josta tuli sitten sekä aine- että määritekysymyksiä. Yksityiskohtia ja erityissääntöjä oli kirjoissa vaikka kuinka paljon, mutta en niille muuta tehnyt kuin luin kerran läpi. Jos joku sana/määritelmä vaikutti erityisen tärkeältä niin pistin kuitenkin muistiin. Luin kirjoja sillä asenteella, että minun piti osata kokonaisuudet ja nähdä yhteydet - halusin oikeasti ymmärtää mitä luen. Luulen että sillä asenteella pärjää hyvin, jos tähtää siihen että kirja pitäisi osata sana sanalta ulkoa niin ei siitä tulee kuin stressiä.

Itse en kyllä ollut niin ahkera lukemaan, yo-kirjoitukset olivat vieneet niin paljon voimaa. Mutta pienet palkinnot ja osatavoitteita auttavat kummasti. Itse luin aina myös jonkun kaverin kanssa - ei välttämätta ihan se paras kaveri vaan pikemminkin joku jonka kanssa ei tule enemmän juoruiltua kuin opiskeltua.

Tsemppiä!

Vierailija
28/28 |
04.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.03.2014 klo 20:06"]

[quote author="Vierailija" time="04.03.2014 klo 20:02"]

[/quote]

[/quote]Pelkkä unelma ei ole kaikille tarpeeksi suuri motivaattori raskaiden opintojen suorittamiseen, jos reaalitodellisuuteen ne eivät vaikuta mitenkään.

t: 2 yo-tutkintoa kesken jättänyt

[/quote]

Mistä sä voit tietää, minne se sun tutkintojen suorittaminen olisi voinut johtaa, kun et edes suorittanut niitä!

Nyt hei tyypit lopetatte tuon synkistelyn! Ap on löytänyt itseään kiinnostavan alan ja jos hän on tarpeeksi hyvä, hänelle löytyy kyllä opintojen jälkeen paikka. Se mikä pätee yhteen, ei päde toiseen.