Ex alkoi kiukutella ja haukkua, kun pääsin elämässä eteenpäin
Ex lähti joitakin vuosia sitten. Haukkui minut pataluhaksi, pilkkasi, että kukaan ei minua enää huoli eikä minusta ole mihinkään.
Nyt olen opiskellut uuden ammatin, laihtunut 30 kg ja löytänyt uuden parisuhteen. Kukoistan. Verrattuna siihen, miten lähes masennuksen partaalla olin exän kanssa eläessä, on elämäni nyt kymmeniä kertoja parempaa. Hyvä, että hän lähti!
Mutta nyt ex on alkanut kiukutella. Haukkua minua. Karjua minulle. Ja pakko on lasten tapaamisten vaihtotilanteissa tavata.
Miten saisin hänet ymmärtämään, että on lastenkin etu, että meillä menee lasten kanssa nyt hyvin?
Kommentit (9)
Elämässäni on nyt niin paljon hyviä ja positiivisia asioita... Miten saisin suhteen exäänkin kääntymään positiivisemmaksi? En vastaa hänen haukkumiseensa samalla tavalla, en ala huutaa tai muuta. Mutta pyydän aina, että hän lopettaisi ja ymmärtäisi, että ei voi puhutella muita ihmisiä sillä tavoin eikä etenkään lasten kuullen. Mutta ei se auta.
Vierailija kirjoitti:
Onnea yritykseen :D Minun lasteni isä ja ex on vieläkin minulle katkera etten mennyt naimisiin hänen kanssaan. Olen jo eronnutkin tästä aviomiehestäni vuosia sitten. Yhä kaivelee vaan, vaikka onkin hyvät välit. Kun ei pääse yli niin ei pääse. Kai sitä suututtaa kun annat toiselle parhaan version itsestäsi ja hänellä oli se romu.
No, se, että hän suhteemme aikana jatkuvasti vähätteli minua, petti toistuvasti ja osoitti kaikin tavoin, ettei minusta välittänyt, omalta osaltaan vahvasti vaikutti siihen, että olin sellainen kuin olin silloin. Jotenkin lamaannuin. Esimerkiksi, kun puhuin haaveistani opiskella, hän haukkui haaveammattini, koska siitä ei saisi tarpeeksi rahaa.
Nyt olen haaveammatissani. Työ on juuri niin mahtavaa kuin kuvittelinkin! Ja enemmän siitä saa rahaa kuin mitä ennen sain.
Et voi muuttaa häntä. Voit sanoa hänelle, että jutellaan sitten, kun hän osaa käyttäytyä asiallisesti ja heippa. Pue lapset valmiiksi ja vie ulko-ovelle isää vastaan. Et vastaa, et reagoi.
Vierailija kirjoitti:
Et voi muuttaa häntä. Voit sanoa hänelle, että jutellaan sitten, kun hän osaa käyttäytyä asiallisesti ja heippa. Pue lapset valmiiksi ja vie ulko-ovelle isää vastaan. Et vastaa, et reagoi.
Mutta annanko lapsille siinä kuvan, että minua voi kohdella ihan miten vain? Millaisen kuvan exän käytös antaa tytölle siitä, millainen naisen kohtelu on miehen suunnalta hyväksyttävää? Ja millaisen kuvan antaa pojalle siitä, miten miehenä naisia kohdellaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta annanko lapsille siinä kuvan, että minua voi kohdella ihan miten vain? Millaisen kuvan exän käytös antaa tytölle siitä, millainen naisen kohtelu on miehen suunnalta hyväksyttävää? Ja millaisen kuvan antaa pojalle siitä, miten miehenä naisia kohdellaan?
Nimenomaan annat kuvan, että sinulle ei voi puhua miten vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onnea yritykseen :D Minun lasteni isä ja ex on vieläkin minulle katkera etten mennyt naimisiin hänen kanssaan. Olen jo eronnutkin tästä aviomiehestäni vuosia sitten. Yhä kaivelee vaan, vaikka onkin hyvät välit. Kun ei pääse yli niin ei pääse. Kai sitä suututtaa kun annat toiselle parhaan version itsestäsi ja hänellä oli se romu.
No, se, että hän suhteemme aikana jatkuvasti vähätteli minua, petti toistuvasti ja osoitti kaikin tavoin, ettei minusta välittänyt, omalta osaltaan vahvasti vaikutti siihen, että olin sellainen kuin olin silloin. Jotenkin lamaannuin. Esimerkiksi, kun puhuin haaveistani opiskella, hän haukkui haaveammattini, koska siitä ei saisi tarpeeksi rahaa.
Nyt olen haaveammatissani. Työ on juuri niin mahtavaa kuin kuvittelinkin! Ja enemmän siitä saa rahaa kuin mitä ennen sain.
Tuttua. Eivät näe mitään vikaa itsessään. Minäkin kuuntelin vuosia haukkumista ulkonäöstäni tältä ex aviomieheltäni, latistamista ja katsoin kun juoksi vieraissa. Söin psyykelääkkeitä ja pelkäsin sen raivoamista, kärsin syömishäiriöstä. Antaa kakkiaisten raivoamiset mennä toisesta korvasta ulos. Jos olisi halunnut paremman vaimon niin ei olisi rikkonut sitä. Vai onko niin torvi että ajaa autonsakin päin seinää ja kuvittelee sen olevan käyttökunnossa sen jälkeen ja näyttävän priimalta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vaan päinvastoin. Sinun tehtäväsi ei ole opettaa miestä vaan vetää rajat sille, miten sinua saa kohdella.
Et voi muuttaa häntä, hän on henkisesti väkivaltainen ääliö.
Voit sanoa tiukasti ensi kerralla, ettet kuuntele väheksyvää puhetta ja että hänen åitää opetella puhumaan kunnioittavammin. Sitten poistut tilanteesta. Toistat saman sina tarvittaessa, etkä enää kuuntele häntä minuuttiakaan, jos jän on epäkunnioittava, etkä keskustele mistään muusta kuin välttämättömistä lasten asioista.