Säästättekö lapsille?
Jos säästätte, niin miksi (eli mitä varten) ja kuinka paljon?
Meillä 5-vuotiaalla vähän reilu tonni tilillä ja 2kk ei vielä edes tiliä. Ei olla säästetty esikoisellekaan, jos jostain saatu ylimääräistä tai jos hän saa lahjaksi, niin menevät sinne. Itsellämme on kyllä säästötili ja -vakuutus, joista ainakin jälkimmäisestä olen ajatellut maksaa tulevaisuudessa mahdollisia mopoja/kalliita harrastuksia/ajokortit/ensihankintoja ekaan kotiin/opiskelurahaa jne. Eli tavallaan lapsia varten tämä vakuutus minulla on (olen saanut perintörahoja jokunen vuosi sitten), mutta omalla nimelläni ja saan itse päättää mihin niitä käytän. Olen myös ajatellut, että kun asuntolainata on jossainvaiheessa selvitty, niin lasten opiskeluelämää pystyy helpottamaan paljonkin, ja ties vaikka ostaisi sijoitusasunnon tai parikin, jossa lapset asuvat käytännössä ilmaiseksi.
Nyt mietinkin "pitääkö" lapsille silti säästää jotakin varten ihan omaa rahaa?
Kommentit (26)
Maksetaan isoa asuntolainaa pois. Sitä voi ajatella sijoituksena, josta lapsetkin varmasti hyötyvät aikanaan.
Juu, 95 e kuussa menee jokaiselle lapselle erikseen muutamaan rahastoon ja heidän säästötileilleen pieni osa.
Olen säästänyt jo useamman vuoden heille, joten he tulevat saamaan hyvän käsirahan tuleviin omistusasuntoihinsa.
Annan mieluummin kärirahan lainan vakuudeksi, kuin että alkaisin kenellekkään takaajaksi 🤔
En säästä lapsille. Ostan mitä tarvitsevat ja avustan opintojen aikana ja sen jälkeenkin, jotta pääsevät oman elämän alkuun. Ei ole tarkoitusta antaa isoa summaa heidän käyttöönsä noin vain.
Ei tarvi säästää erityisesti. On vain yksi lapsi ja ollaan varsin varakkaita. Lapselle tulee helposti liian helppo elämä.
Mulla on 2 alakouluikäistä lasta ja kummallekin säästän 80 e kk rahastoon. Aloitin muutama vuosi sitten, huomattavasti pienemmällä summalla. Nyt säästöjä noin 2500 e kummallakin, tuoton osuus 500 e eli oikein hyvin mennyt.
Kumpikin lapsi säntillisiä rahankäyttäjiä ja saavat rahat kyllä heti 18 täytettyään. Ihan sama mitä rahoille tekevät, heidänhän ovat. Ainoa toiveeni on, ettei mene uhkapeleihin. Matkustelu ja hauskanpito kyllä sallitaan :)
Mulle ei ole säästetty mitään, joten en itsekään tunne että välttämättä pitäisi. Saatan silti pikkuisen säästää. Pikkusummista tulee isoja, kun sijoitushorisontti on niinkin pitkä kuin lapsen kasvaminen aikuiseksi.