Säästättekö lapsille?
Jos säästätte, niin miksi (eli mitä varten) ja kuinka paljon?
Meillä 5-vuotiaalla vähän reilu tonni tilillä ja 2kk ei vielä edes tiliä. Ei olla säästetty esikoisellekaan, jos jostain saatu ylimääräistä tai jos hän saa lahjaksi, niin menevät sinne. Itsellämme on kyllä säästötili ja -vakuutus, joista ainakin jälkimmäisestä olen ajatellut maksaa tulevaisuudessa mahdollisia mopoja/kalliita harrastuksia/ajokortit/ensihankintoja ekaan kotiin/opiskelurahaa jne. Eli tavallaan lapsia varten tämä vakuutus minulla on (olen saanut perintörahoja jokunen vuosi sitten), mutta omalla nimelläni ja saan itse päättää mihin niitä käytän. Olen myös ajatellut, että kun asuntolainata on jossainvaiheessa selvitty, niin lasten opiskeluelämää pystyy helpottamaan paljonkin, ja ties vaikka ostaisi sijoitusasunnon tai parikin, jossa lapset asuvat käytännössä ilmaiseksi.
Nyt mietinkin "pitääkö" lapsille silti säästää jotakin varten ihan omaa rahaa?
Kommentit (26)
En, saavat itse säästää omista rahoistaan ja myöhemmin mennä töihin.
Näin juuri ajattelin, että mahdollinen sijoutusasunto ostettaisiin sitten kun opiskelujen aika on ja opiskelupaikka tiedossa. Toki voisi alkaa säästämään ajokortti-, opiskelu- ym rahat jo nyt lasten omille tileille, pienituloisina silti voisimme laittaa jotain sivuun... Kuitenkin, vaikka luotto omaan jälkikasvuun on tietysti ;), niin eihän sitä tiedä kuinka järkeviä heistä tulee rahankäytön suhteen... Joku nuorihan hasaa kymppitonnin tuosta noin vaan juhlimiseen ja muuhun "turhaan", kokemusta on lähipiiristä kahdelta kaveriltani, jotka siis 18-20 vuotiaina saivat isohkon summan rahaa, toinen perinnön ja toiselle oli säästetty. Ne rahat menivät sen siliän tien, eikä siis mihinkään järkevään. Minä taas en saanut mitään könttäsummaa, mutta isä maksoi mm. auton vakuutukset(kallista!) ja puhelinlaskut useita vuosia, ja tällätavoin auttoi meitä todella paljon. Maksaisi varmaan vieläkin jos eläisi, koska halusi niin tehdä.
/Ap.
En näe järkeä lapsen säästötileissä, koska mielestäni ei ole mieltä siinä, että lapsi saa 18 vuotiaana ison könttäsumman käyttöönsä. Toki jos lapsi itse haluaa myöhemmin sellaisen avata ja säästää sinne esim. omia synttärirahojaan, niin se on ihan hyvä juttu.
Itse säästän lapselle mieluummin omalle tililleni, koska sitten voin säännöstellä niiden rahojen siirtymistä lapsen käyttöön järkevällä tavallani. Itselläni esim. ei lapsena ollut säästötiliä, mutta kun muutin kotoa pois opiskelemaan, maksoivat vanhempani minulle kuukausittain tietyn summan siihen asti, että valmistuin ammattiin. Tämä oli mielestäni järkevä systeemi.
Itselleni tai miehelleni ei säästetty lapsena rahaa. Kumpikin sai muuttaessaan poiskotoa vanhemmilta rahallista avustusta, toisin sanoen ruokaa silloin tällöin, puhelinlaskut maksettiin (jos olivat järkevän hintaisia), vakuutukset maksettiin yms. kunnes kummallakin alkoi säännölliset tulot. Rahaa ei siis suoraan annettu, mutta avustettiin jos oli tarvetta ja opiskelijalla nyt harvoin on ylimääräistä rahaa.
Edelliselle poikaystävälleni säästettiin ja kun sai rahat 20-vuotiaana, meni ja osti auton koko rahalla. Ja auto nyt ei ehkä ole se järkevin kohde.
Me emme ole säästämässä erityisesti lapsille rahaa, toki oma tili avataan, johon laitetaan lahjaksi saadut rahat. Koen kuitenkin järkevämmäksi säästää ihan omalle tililleni, josta voin rahat käyttää miten haluan, eli voin avustaa lapsia tulevaisuudessa kaikin tavoin, mutta ei tarvitse kiristellä hermoja, kun lapsi haluaakin lukion jälkeen lähteä pitää vapaavuoden ja kuluttaa kaikki rahat silloin.
Eli pidän itselläni oikeuden rahoihin ja jos sairastun tms, niin voin tarvittaessa käyttää rahat myös itseeni.
Olen yh, mulla on 8 v, 12 v ja 15 v. ja jokaisella oma säästötili, jolla on ehto, että ei saa nostaa ennen 18-v. päivää. Olen laittanut sinne vuosien varrella heidän saamiaan lahjarahoja, aina jotain syrjään ylitöistä tai lomarahoista ja nyt viimeksi tonnin/nenä perintörahaa. Ja säännöllisen epäsäännöllisesti tilipäivänä 30-90 euroa, menoista riippuen. Vanhimmalla on säästössä 4800 euroa, muilla vähemmän. Taka-ajatuksenani on ollut, että isä pisti minut aikoinaan maailmalle tyhjätaskuna oppimaan omillaan pärjäämistä, mutta se maailmallelähtö osui -90-luvun laman alkuun ja oli tosi kova koulu. Haluaisin antaa lapsilleni helpomman alun.
Lasten isä ei naimisissa ollessamme säästänyt latin latia lapsilleen. Elatussopimuksessa on sen vuoksi ehto, että elarin lisäksi osallistuu puolella harrastusmenoihin, kännykkään, suksiin, fillareihin, opiskelukirjoihin ja ajokorttiin kuittia vastaan. Onneksi sain sen suostumaan siihen, on noita menoja riittänyt.
Tuttuni ainokainen 16-v. kuoli mopokolarissa, mopoa ei osteta ikinä.
Ihan itselleni säästän. Tarkoitus kerätä miljoonaomaisuus eläkepäiviksi.
en minä, muut kyllä. kaikilla lapsilla on ollut sveitsissä pankkitilit 18 v asti, minkä jälkeen rahat on siirretty heidän omaan käyttöönsä. tätinsä ja miehensä laittoivat kaikki synttäri- yms lahjarahat sinne. ihan mukava pesämuna. meiltä jää viidelle lapselle riideltäväksi taloja, mökkejä ja asunto-osake.
En säästä, ei jää mitään säästettävää. Tai no, pari euroa ehkä, mutta se tuskin lapsia auttaa millään tavalla.
Me säästettiin lapsille opiskelurahaa, tavoitteena oli kymppitonni per lapsi. Eka erä annettiin kummallekin 18-vuotissynttärilahjaksi ja sitten loput kolmen vuoden välein, siis se alle neljä tonnia, jonka voi verotta antaa. Kyllä niillä rahoilla lapset ovat pystyneet opiskelemaan ilman lainaa varsinkin kun ovat itsekin saaneet kesätyörahoja säästöön. Minusta on mukavaa, jos opiskeluaika ei ole hirveää kituuttamista tai valmistumisen jälkeen opintolainaa on vain vähän.
säästämme, molemmilla omat tilit, jonne mm. isovanhemmat laittavat lahjarahoja.10-vuotiaille on kertynyt useita tonneja. Lisäksi heillä on rahastosijoitukset, joihin menee 5o euroa kuussa.
Rahat saavat käyttöönsä täysi-ikäisenä esim. opiskeluita varten tai asunnon ostoon.
Säästämme. Molemmille on säästössä useampia tonneja. Ei ole mitään mihin säästettäisiin, mutta säästetään nyt vaan!
[quote author="Vierailija" time="04.03.2014 klo 14:03"]
En näe järkeä lapsen säästötileissä, koska mielestäni ei ole mieltä siinä, että lapsi saa 18 vuotiaana ison könttäsumman käyttöönsä. Toki jos lapsi itse haluaa myöhemmin sellaisen avata ja säästää sinne esim. omia synttärirahojaan, niin se on ihan hyvä juttu.
Itse säästän lapselle mieluummin omalle tililleni, koska sitten voin säännöstellä niiden rahojen siirtymistä lapsen käyttöön järkevällä tavallani. Itselläni esim. ei lapsena ollut säästötiliä, mutta kun muutin kotoa pois opiskelemaan, maksoivat vanhempani minulle kuukausittain tietyn summan siihen asti, että valmistuin ammattiin. Tämä oli mielestäni järkevä systeemi.
[/quote]
Hmmm...lapsemme ei todellakaan tule saamaan könttä summaa 18v. kylmiltään. Taloudenhallinta on osa kasvatusta. Miten sinun mallisi eroaa siitä, että rahat on lapsen tilillä, ei minun. Ei mitenkään. Samalla tavalla sitä rahan käyttöä säännöstellään.
Esim. 15v. maksaa ihan itse moponsa kulut, vaatteensa, nettinsä, puhelimensa jne. Kummasti on oppinut säänöstelemään omia menojaan, kun näkee että ne rahat lähtee ihan oikeasti sieltä omalta tililtä, ei äidin.
Töissäkin käy vaikka on jo valmiit säästöt, palkasta jää säästöönkin. Esimerkistä ne lapset oppii.
Ei säästetä lapsille, mutta olemme valmiita taloudellisesti auttamaan esim. kun tarvitsee hankintoja omaan kotiin, vuokratakuun jne. Takaajaksi en ryhdy, vaikka oma äitini ryhtyikin meille lainan takaajaksi.
Lapsi on nyt 4 -v ja tilillään n. 6000 eur. Ollaan säästetty kaikki lapsilisät, joulu-ja synttärilahjat mummolta. Toivon että voin säästää siihen asti kun hän muuttaa pois kotoa. Tai jos itse sitten haluaa ajaa ajokortin tms.
Laiskuuttaan ollaan säästetty vaan tilille eikä jaksettu laittaa osakkeisiin tai vastaavaan kun en ole niihin perehtynyt.
En tiedä "pitääkö", jokainen varmaan ratkaisee asian omalta kantiltaan.
Tuo teidän suunnitelmannekin kuulostaa ihan hyvältä, paitsi sijoitusasunnon ostoa harkitessa ei voi tietää, millä paikkakunnalla lapset tulevat opiskelemaan. Eri asia jos ostaa sijoitusasunnon vasta sitten, kun lasten opiskelukaupunki on selvillä.
Meillä on ollut lapsille rahastosijoitukset, jotka ihme kyllä ovat tuottaneetkin todella hyvin. Tytär kirjoitti viime keväänä, sai opiskelupaikan toisesta kaupungista ja siinä yhteydessä lunasti sijoituksensa. Sai kivasti hankittua huonekaluja yms., ja sieltä riittää edelleen käyttörahoja opiskeluajaksi, ja johonkin muuhunkin vielä tai säästöön ehkä.
Molempien ensiasunnot säästettiin lapsille ja niiden tuotot sijoitettu osakesalkkuihin pitkällä aikavälillä heidän tulevaisuuteen esim. opiskelut, ajokortit ja muutenkin eihän tässä elämässä ennustettavuutta ole he saattavat vaikka loukkaantua työkyvyttömiksi.
Emme säästä lapsellemme mutta isovanhemmat säästävät. Meillä ei edes olisi tällä hetkellä mahdollista säästää kun olen kotihoidontuella.
Odotamme parhaillaan esikoistamme ja olemme ajatelleet säästää lapsellemme. Tili on meidän nimissämme ja siellä on vasta 80e, mutta eihän lapsemmekaan ole vielä syntynyt :) Emme ole vielä päättäneet summaa, jonka joka kuukausi laitamme sivuun, ehkä 50-100e on sopiva. Vuosien varrella sitten rahaa kertyy :)
[quote author="Vierailija" time="04.03.2014 klo 13:40"]
Emme säästä lapsellemme mutta isovanhemmat säästävät. Meillä ei edes olisi tällä hetkellä mahdollista säästää kun olen kotihoidontuella.
[/quote]
Ja lisään vielä että ovat siis avanneet lapselle rahaston jonne menee joka kuukausi tietty summa rahaa.