Spontaani synnytys ja synnytyspelko kätilön paikalle saanti
Moikka. Olen menossa pian puhumaan synnytyspelostani synnärille.
Jos tulee spontaani synnytys keskellä yötä. niin onko synnytysPELKOkätilöitä aina paikalla tarpeen tullen? :s
Kommentit (16)
Harmi kun kukaan ei osaa sanoa. :/ pelottaa vaan niin kauheasti. Leikkaukseen en ole menossa
Minä luulin että ne sype-kätilöt on ihan tavallisia kätilöitä. Tai ainakaan se jolle minä kävin juttelemassa ei vaikuttanut sen kummemmin asiaan erikoistuneelta?
Aijaah. Jostain kuulin synnytyspelkoon erikoistuneista. Mietin vaan että mitenhän ne sitten erilailla toimisivat, jos semmoisia yleensäkään on. Jos onkin niin tuskin aina paikalla.
Kirjataanko synnärin tietoihin jos synnyttäjä käynyt pelostaan juttelemassa, että tietävät tosi paikan tullen, että tämä oli tää erittäin pelokas synnyttäjä?
Monesko synnytys sulla on edessä? Olisko sun mahdollista saada doula synnytykseen? Voisko yksityisellä ultraaminen auttaa mielenrauhaan vauvan koon suhteen ja muiden asioiden varmistamisessa?
Itselläni kävi doula mielessä kuopuksen synnytyksen kanssa, kun mies joutui olemaan esikoista katsomassa. En sitten kuienkaan halunnut doulaa kun uskoin että toinen synnytys menee vamaan paremmin kuin eka, eikä mulla ollut kummempia pelkoja, normijännitystä vaan.
Ensimmäinen synnytys tulossa ja mies tulee kyllä onneksi mukaan. En vaan jotenkin osaa luottaa itseeni, että selviäisin siitä kunnialla. Pelkään että vauvalle käy jotain, ja se kipu ja kaik huh.
En usko että ultraan tulee enää mentyä. Eikös ne neuvolassa saa vauvan kokoa jotenkin seurattua? Ja miten päin vauva on ja onko laskeutunut tai kiinnittynyt yms.
Onko se muuten näin että jos lapsivedet menee eikä vauva ole ollut vielä laskeutuneena. Sitten on hätä ettei napanuora jää puristuksiin?
Noin 30 min matka synnärille. Tunti menee jos mies töistä lähtee mua hakemaan.
Nyt rupesi minuakin pelottamaan spontaani akuutti synnytys!
t. Mies
Varmaan siinä miestäkin vähän tutisuttaa. Kiva kun olet hengessä mukana ja uppailet tätä alotusta.
Osa kätilöistä on kouluttautuneita sype-käitilöitä, osa ei. Pelkosynnyttäjästatus näkyy kuitenkin tiedoista sinua hoitavalla kätilölle, ja kyllä kaikilla kätilöillä pitäisi olla valmius toimia pelkosynnyttäjän kanssa.
Oon itse tuleva pelkosynnyttäjä (2. synnytys) ja mun toiveenani olisi aktiivisesti synntystä tukeva kätilö, ei sellainen, joka käy tilaamassa automaattisesti epiduraalin. Mulla on yksi pelkopolikäynti takakana ja kätilö sanoi, että toivoisi niin, että hän voisi itse hoitaa synnytykseni, tai joku muu aktiivisen synnytyksen "osaajista". Toivotaan!
Okei, mukava kuulla.
Minä en oikein vielä mitään tiedä synnytyksen kulusta tai muusta. Mitä se aktiivisen synnytyksenosaaja sinänsä tarkoittaa?
Ja miten pelkosynnytyskätilöt eroaa normaalisynnytys kätilöistä?
Miten sitä huomioidaan jos on kauheat pelot synnytystä kohtaan?
[quote author="Vierailija" time="04.03.2014 klo 08:50"]
Okei, mukava kuulla.
Minä en oikein vielä mitään tiedä synnytyksen kulusta tai muusta. Mitä se aktiivisen synnytyksenosaaja sinänsä tarkoittaa?
Ja miten pelkosynnytyskätilöt eroaa normaalisynnytys kätilöistä?
Miten sitä huomioidaan jos on kauheat pelot synnytystä kohtaan?
[/quote]
Aktiivinen synnyttäminen tarkoittaa pähkinänkuoressa sitä, että synnyttäjä yrittää itse lievittää kipua ja edesauttaa synnytystä kehon omin keinoin, ja kätilö, joka osaa homman, pystyy sitten häntä tukemaan ja neuvomaan. Esimerkki: mulla oli ekassa synnytyksessä vauva huonossa tarjonnassa ja synnytys kesti mm. sen takia hirveän kauan ja oli tosi kivulias. Pelkopolin kätilö kertoi, että äidin asennonmuutoksilla ja liikkumisella on mahdollista yrittää muuttaa vauvan tarjontaa, koska vinkkejä siitä, että vauva on tulossa väärässä tarjonnassa, tulee avautumisvaiheen kuluessa. Jos synnytystäni hoitaneet kätilöt olisivat tienneet tämän, olisi synnytykseni kulku voinut olla aika erilainen.
Se, miten pelkosynnyttäjän kanssa toimitaan, riippuu varmaan aika paljon siitä, millaisista peloista on kyse. Kerro rohkeasti kaikki ajatuksesi sype-käynnillä, eiköhän asiat ala siellä selviämään :)
10
Ne laittaa kokeneimmat kätilöt synnytyspelkoisille/ensisynnyttäjille jne.
Ekassa synnytyksessä meillä oli todella huolelliset ja tunnontarkat kätilöt kun mulla oli ollut vähän mielialan kanssa ongelmia kun raskaus meni yli lp:n ja jotkut hormonit keittivät tai jotain. Itse synnytys meni todella mukavasti ja ajattelin ettei niiden olisi tarvinnut olla niin kannustavia ja ihania, koska koin koko ajan ettei minulla ollut mitään hätää. Olin varmaan aika lunki synnyttäjä.
Toisessa meillä oli jokin harjoittelija, joka ei juurikaan synnytyshuoneessa ehtinyt olla. Meitä se ei haitannut, mieskin ehti paremmin kokeilla ilokaasua. (Se loppu tietenkin hoidettiin aivan ensiluokkaisesti, koska siinä suurimmat riskit napanuoran, verenvuodon, repeämien jne. kanssa). Olen aina ajatellut, että ne kokeneemmat säästettiin muualle, koska me ei oikeasti olisi juurikaan hyödytty 'paremmasta' kätilöstä.
Te olette ihania ja kannustavia!
Mahtavaa kuulla. Heti tulee vähän raukeampi olo! Helpottavaa kuulla että kätilöt todella tietävät mitä tekevät.
Entäs jos menee ihan shokkiin kivusta eikä pysty toimimaan enää tarvitulla tavalla? Vaikea sanoa itse kun kokemusta ei ole ennestään.
Onko sitten mahdollisuus kiireelliseen sektioon milloin tahansa?
Hätäsektioon joutuu melko lailla heti, kiireellista voi joutua hetken odottelemaan. Ihan ympäri vuorokauden on mahdollisuus tehdä, ainakin isoissa sairaaloissa.
[quote author="Vierailija" time="04.03.2014 klo 09:22"]
Te olette ihania ja kannustavia!
Mahtavaa kuulla. Heti tulee vähän raukeampi olo! Helpottavaa kuulla että kätilöt todella tietävät mitä tekevät.
Entäs jos menee ihan shokkiin kivusta eikä pysty toimimaan enää tarvitulla tavalla? Vaikea sanoa itse kun kokemusta ei ole ennestään.
Onko sitten mahdollisuus kiireelliseen sektioon milloin tahansa?
[/quote]
Siellä on ammattilaisia sua auttamassa, kyllä he huolehtivat.
<3
Synnytyksessä vammautumiset eivät taida olla suomessa kovin yleisiä?
Hyvä kun tulin tänne kyselemään. Tullut asiallisia ja niin tarpeellisia, asiantuntevia vastauksia! :) Kiitos kaikille teille!
Ja miten se pelkokätilö toimii eritavalla kuin normaali synnytyskätilö?