Eteisistukka
Onko täällä muita, joilla on eteisistukka? Mulla on ennestään kaksi poikaa, jotka on jo 14v ja 11v. Kun poikia odotin, istukka oli nätisti kohdun takaseinämässä. Nyt odottelen kolmatta lasta, rv:t tänään 30+4. Istukka on nyt "tosi kivasti" tuos etuseinämässä. Vauvan liikkeet alko tuntumaan aika myöhään ja ne on vaimeampia kuin aiemmissa raskauksissa. Toisinaan liikkeet tuntuu hyvinkin pontevina (silloin, kun vauva on "sopivassa" asennossa ja potkut osuu tavallaan istukan ohi), välillä vaimeina (kun potkut osuu istukkaan) ja välillä menee pitkä tovi (vuorokausikin), kun liikkeitä ei tunnu ollenkaan (kun vauva on kääntynyt jotenkin niin sopivasti täysin istukan taakse ja esim. on kasvot mun selkärankaa päin". Se on inhottavaa, koska aina ehtii tulemaan se huolestuminen, kun vauvan liikkeitä ei tunnu, vaikka raskausviikkoja on näin paljon ja vauva jo n.puolitoista kiloinen. Tuntuu ihan hullulta, että mun sisällä voi liikkua jo 1,5kg painava vauva ja mä en tunne sitä!
Oonkin käyny neuvolassa pari kertaa ylimääräisillä sydänäänillä, kun huoli on kasvanut liian isoksi. Aina on ollu hyvät, pontevat äänet 3 Mutta on inhottavaa, kun eteisistukka aiheuttaa sellaista ylimääräistä huolta tähän pitkään odotettuun raskauteen. Ultrassa onneksi näkyi, että istukka ei kuitenkaan ole asettunut synnytyskanavan eteen, joten se ei estä alatiesynnytystä. Ärsyttää vain tämä extra-huoli... Mä oon sellanen kanaemo ja huolestun kyllä herkästi, nyt raskaana ollessa vieläkin herkemmin kuin yleensä... Onneksi neuvolassa ovat olleet tosi ymmärtäväisiä ja aina pääsee sydänäänille kun siltä tuntuu - oon ylpee itestäni, kun en oo laukannu siellä silti kovin usein :D
Kuinka muilla, joilla on eteisistukka? Kuinka paljon eteisistukka on teillä vaikuttanut liikkeiden tuntemiseen? Osaatteko vain rauhassa odotella liikkeiden tuntemista, vai alkaako huolestuttaa, kun ei mitään tunnu pitkään aikaan?
Kommentit (4)
puhutaanko eteisistukasta kun istukka ei ole kohdunkaulan päällä? Minulla oli rakenneultrassa istukka kohdunkaulalla. Jouduin kontrolliultraan ja tässä todettiin istukan liikkuneen pois siitä joten alatiesynnytys mahdollinen eli ole ole eteisistukka. Istukka on kyllä alhaalla ja takaseinämässä.
Ystävälläni on ollut istukka etuseinämässä ykkösessa ja kakkosessa takana. SAnoi että ihan erilailla tuntui potkut. Kakkosessa tuntui paljon voimakkaalta ja alkoi myös ajoissa tuntemaan liikkeet
Kyllä minulle ainakin on th:t ja lääkärit käyttäneet termiä eteisistukka, kun istukka on asettunut tuohon kohdun etuseinämään - vaikkei se kohdunsuun tiellä olekaan.
Ero tosiaan liikkeiden tuntumisessa on suuri, kun aiemmissa raskauksissa istukka on ollut takaseinässä ja nyt etuseinässä. Monenmonta kertaa olen ehtinyt huolestumaan, kun liikkeitä ei ole tuntunut....kunnes ne sitten taas yht´äkkiä alkavat tuntumaan - tai olen käynyt sydänäänillä, niin on huoli helpottanut.
Harmillista ylimääräistä huolta... Mutta - tärkeintä tietysti on, että istukka on ja se toimii, kuin se, että missä kohtaa se on - vaikka kuinka aiheuttaisi liikkeiden vaimeutta. Tällä yritän aina itseäni rauhoitella :)
Heippa. Täällä ollaan rv25+0 ja istukka etuseinämässä myös. Alkuun huolestutti kun liikkeitä ei alkanut kuulumaan vaikka olin jo rv 20, mutta rakenneultrassa selvisikin syynä olevan se etupuolella oleva istukka. Nyt tuntuu potkut, mutta voi mennä päiväkin ilman liikehdintää, mutta jos käy kyljelleen liikkeet tuntuvat herkemmin. Muljahdukset tuntuvat nyt kyllä.
Onhan tuo todella rassaavaakun mitään ei tunnu, mutta kannattaa oman mielenrauhan vuoksi vähän koputella asukkia vatsassa peitteiden läpi, monasti kääntyy niin, että osuu potkut ns ohi istukan:) Tsemppiä!
Itse haluasin tietää onko etupuolella oleva istukka esim herkempi irtoamaan tms...
Hei ap, olen ymmärtänyt, että etuseinämässä oleva istukka on aivan eri juttu kuin etinen tai eteisistukka. Kummallista että terveydenhoitohenkilökuntakin ilmeisesti viljelee termejä miten sattuu. Itselläni oli esikoista odottaessa "ihan oikea" etinen tai eteisistukka, eli oli suoraan kohdunsuun päällä, eikä siitä liikkunut mihinkään. Tilaa seurattiin todella tiiviisti Tyksissä, ja heti kun eteisistukka rakenneultran yhteydessä havaittiin jouduin työstäni sairaslomalle, eli kaikkea ylimääräistä rasitusta oli vältettävä. Ainoa synnytystapa tällaisessa on tietysti suunniteltu sektio, ja se tehtiin jo 38+0. Eteisistukka aiheutti mulla välillä isoakin verenvuotoa, jonka vuoksi olin muutaman kerran joitain päiviä makailemassa tyksissä, jossain rv 30 paikkeilla. Tämä eteisistukka ei millään tavalla vaikuttanut liikkeiden tuntemiseen, koska se kerran oli suoraan tuolla alhaalla... Aika pelottava kokemus kaiken kaikkiaan, mutta onneksi yliopistollisessa sairaalassa oli asiantuntevaa hoitoa ja tarpeeksi tiivistä seurantaa.