Loukkaantuisitteko tästä (anoppi/oma äiti -asiaa)
Minulla on ollut välit poikki anoppilaan jo muutaman vuoden ja oma äitini tietää sen. Nyt äitini ja isäni olivat käyneet vierailulla anoppilassa lomareissullaan monen sadan kilometrin päässä. Siis erittäin ystävällisissä merkeissä. He eivät missään vaiheessa ole olleet mitään läheisiä ystäviä joten se ei selitä asiaa.
Minusta tuntuu vähän kuin äitini kävelisi tässä asiassa ylitseni. Ts. mielistelee ihmistä joka on haukkunut minut täysin. Jos olisi joku, jonka takia oman lapseni elämä olisi ollut helvettiä ja joka olisi oman lapseni haukkunut, minä en todellakaan kävisi mielistelemässä sellaista ihmistä.
Toivon asiallisia vastauksia. Asiattomuudet eivät minua hetkauta, olen sen verran karaistunut mm. juuri anopin ' ansiosta' ettei minua enää suuremmin häiritse vaikka joku minusta ajattelisikin jotain negatiivista.
Kommentit (23)
Minulla oli niihin aikoihin kun olin vielä appivanhempien kanssa tekemisissä, huonompi itsetunto enkä oikein uskaltanut pitää puoliani reippaasti. Olin mm. niin väsyneessä ja hankalassa elämäntilanteessa etten kertakaikkiaan saanut suutani auki oikeassa tilanteessa enkä siten voinut puolustautua. Siksi kai tilanne kärjistyi lopulta siihen että pistin välit poikki. Voi tosin olla että nyt, pirteämpänä ja itsetunnoltani vahvempanakin (kuinkahan se onkin parantunut näin paljon sen jälkeen kun lopetin yhteydenpidon anoppilaan?) menisin vieläkin sanattomaksi sellaisten puuttumisten ja idioottimaisuuksien edessä mitä heillä oli tapana harrastaa... osin siksi en ole välittänyt parannella välejä. Ja kun ei ole oikeastaan mitään syytä miksi haluaisin ollakaan väleissä, koska seuraa mulla riittää kyllä muutenkin... ;) Mies ja lapsi saavat vapaasti käydä anoppilassa joten lapsi ei jää paitsi mistään. Minä puolestani olen sen ajan ansaitulla omalla lomalla :-)
Mitä muuten, alla lainaamani kirjoittaja, tarkoitit tällä kohdalla?
ap
Vierailija:
Mutta tarkoitukseni oli sanoa, että jos ajattelet äitisi käyvän siellä mielistelemässä, niin tilannehan voi olla myös päinvastoin.
Ole kiltti ja opettele luetun ymmärtämistä ennen kuin kommentoit noinkin laajasti.
Ensinnäkin ' vihollinen' oli kuvaannollisessa merkityksessä. Älä takerru yksittäiseen sanaan vaan yritä ymmärtää että asiat ovat kokonaisuuksia.
Missään kohtaa ei tietääkseni lukenut että anoppi on haukkunut lapsenlastaan vaan että hän on haukkunut miniäänsä.
Tilannetta yritin aikoinaan selvittää kirjeellä johon en saanut vastausta; älä oleta asioita, joita kirjoittaja jota kommentoit, ei ole sanonut!
Missä kohtaa on sanottu että asiasta on puhuttu lapsen kuullen???
Päätin luonnollisesti keskustelun vain omalta osaltani (paitsi että nyt palasin tähän), ei ollut tarkoitus estää muiden jatkamista samasta aiheesta, pönttö! Eiköhän jokaisella tällä palstalla ole oikeus lopettaa oma keskusteluaikansa silloin kun haluaa :-D
Paha tosiaan sanoa mikä on vitsailua ja mikä ei (ja huom.) eikä se ollut nyt edes tämän keskustelun pointti! Fakta on nyt se, että minä en ole väleissä anoppilaan enkä haluakaan olla. Tähän johtopäätökseen olen tullut usean vuoden kokemuksen perusteella (enkä ala syitä erittelemään tässä kuten jo sanoin!) en minkään yksittäisen lausahduksen.
Olen päässyt tilanteesta eteenpäin aivan mainosti toisin kuin luulet. Elämäni ei ole koskaan ollut parempaa!
Lisäksi äitini EI OLE anopin ystävä toisin kuin näytät luulevan.
En ole yleensä pitkävihainen, mutta on myös olemassa asioita joita ei unohdeta ja aika vaikea on ulkopuolisen alkaa neuvomaan että minun ' pitäisi' sopia välit anoppilaan. Suorastaan typerä on ihminen joka antaa noin yksiselitteisiä elämänohjeita vieraalle ihmiselle tuntematta tilannetta.
ap
Vierailija:
Kuka kutsuu anoppiaan viholliseksi? Ap antoi ymmärtää että anoppi on jotenkin haukkunut lastenlastaan? Onko tilannetta kukaan koittanut selvittää. Onko anoppi sanonut syystä -vai suutuksissaan vaan sanonu? Onko lapsi ollut kuulemassa? Onko tilannetta puitu lapsen kuullen? Siis ap puhuu asiasta lapsen kuullen ja pahoittaa toistuvasti lapsen mieltä?Oli outoa että ap päättää itse milloin keskustelu päättyy
Minä en ymmärrä miksi ihmiset ei voi puhua asioista! Miksi pitää ottaa " vihollisia" eikä käydä asioita läpi?? Ehkä anoppisi olisi voinut sanoa jotain vähän harkitummin, ehkä hän vitsaili, paha sanoa kun ei tiedä.
Harmi sinua ettet pääse eteenpäin.
Jos äitisi näkee anopissasi jotain joka on ystävyyden arvoista niin ehkä sinunkin kannattaa tutustua häneen? Kannattaa unohtaa kuka loukkaa ketä koska asioita kuuluu sopia. Kaikki ei ole vihollisiasi jos on erimieltä kanssasi, en ota sinun tai anoppisi puolta, jos otan puolen niin otan lapsesi puolen joka on tuuliajolla kahden " taistelevan" kanssa. Anoppisi on mummu lapsellesi ja se on tärkeä asia lapselle.
Siis vaikka vastaukset oli hyviä, niin avaus ällötti.. :(
Kuka kutsuu anoppiaan viholliseksi? Ap antoi ymmärtää että anoppi on jotenkin haukkunut lastenlastaan? Onko tilannetta kukaan koittanut selvittää. Onko anoppi sanonut syystä -vai suutuksissaan vaan sanonu? Onko lapsi ollut kuulemassa? Onko tilannetta puitu lapsen kuullen? Siis ap puhuu asiasta lapsen kuullen ja pahoittaa toistuvasti lapsen mieltä?
Oli outoa että ap päättää itse milloin keskustelu päättyy, kuulostaa siltä kirjottajalta joka vaahtosi jonkun aikaa sitten pph. n käytöksestä puistossa! :) -Sen ketjun kirjottaja ulkoilutti koiraa puiston reunalla, lapsi oli puistossa, lapsi sotki toisten leikkejä ja pph sanoi lapselle että joko lapsi on kunnolla tai lähtee pois -ketjun ap käsitti tilanteen niin että lapsi ajetaan pois puistosta.
Minä en ymmärrä miksi ihmiset ei voi puhua asioista! Miksi pitää ottaa " vihollisia" eikä käydä asioita läpi?? Ehkä anoppisi olisi voinut sanoa jotain vähän harkitummin, ehkä hän vitsaili, paha sanoa kun ei tiedä.
Anoppisi ja sinun välisi ei kuulu äidillesi. Upeaa että äitisi on avarakatseisempi ja näkee koko kokonaisuuden eikä jää junnaamaan yhteen ongelmaan (joka ei edes ole hänen ongelma). Harmi sinua ettet pääse eteenpäin. Jos äitisi näkee anopissasi jotain joka on ystävyyden arvoista niin ehkä sinunkin kannattaa tutustua häneen?
Musta oli ihana että joku huomautti että anoppisi on miehesi äiti. Kannattaa unohtaa kuka loukkaa ketä koska asioita kuuluu sopia. Kaikki ei ole vihollisiasi jos on erimieltä kanssasi, en ota sinun tai anoppisi puolta, jos otan puolen niin otan lapsesi puolen joka on tuuliajolla kahden " taistelevan" kanssa. Anoppisi on mummu lapsellesi ja se on tärkeä asia lapselle.