Danonino-rahkaa 11kk ikäiselle?
Ei syö maustamatonta jogurttia tms edes hedelmäsoseen kanssa. Onko kauhea rikos antaa maustettuja pieniä rahkoja tai jogurtteja välipalaksi? En löytänyt kaupasta muuta kun sellaisia joissa kaikissa n. 13% sokeria.
Kommentit (25)
[quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 13:47"]
[quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 13:40"]
Ei siinä muuta,kuin että jos totuttelet jo nyt lapsesi sokeripitoisiin ruokiin, on vaikempaa isona totutella vähäsokerisiin. Nykyajan lapsilla on jo monella ylipainoa.
[/quote]Aha :) Voi teitä yhden lapsen äitejä ja teidän sinnikästä yritteliäisyyttä pitää koko lapsen elämä ja tulevaisuus hallussa. Pienet lapset pitävät luonnostaan makeista asioista ja vaikka lapsi söisi välillä sokeripitoisiakin asioita, hän syö taatusti muutakin välillä. Minun 11-kuiseni söi ihan mitä vaan ja paljon, oli ihan superlaiha vielä 9-vuotiaana, nyt on alkanut tulla vähän muotoja.
[/quote]
Ei se todellakaan mikään tuulesta temmattu juttu ole, että jos lapselle antaa useimmiten vain makeita ja sokerisia syömisiä, niin kyllä se vaan niin on, että lapsi niihin tottuu ja muu ei enää välttämättä kelpaakaan. Ja syömistottumukset opitaan lapsena.
Ja jokainen pullahiiri voi miettiä ja peiliin katsoa, mitä varten suositukset on tehty?
Eikä se, että kaupan sokeroidut jukurtit eivät ole sopiva välipala. Voisin ostaa joskus herkuksi tai jälkkäriksi mutta välipalaa syödään joka päivä.
[quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 13:55"]
[quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 13:47"]
[quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 13:40"]
Ei siinä muuta,kuin että jos totuttelet jo nyt lapsesi sokeripitoisiin ruokiin, on vaikempaa isona totutella vähäsokerisiin. Nykyajan lapsilla on jo monella ylipainoa.
[/quote]Aha :) Voi teitä yhden lapsen äitejä ja teidän sinnikästä yritteliäisyyttä pitää koko lapsen elämä ja tulevaisuus hallussa. Pienet lapset pitävät luonnostaan makeista asioista ja vaikka lapsi söisi välillä sokeripitoisiakin asioita, hän syö taatusti muutakin välillä. Minun 11-kuiseni söi ihan mitä vaan ja paljon, oli ihan superlaiha vielä 9-vuotiaana, nyt on alkanut tulla vähän muotoja.
[/quote]
Ei se todellakaan mikään tuulesta temmattu juttu ole, että jos lapselle antaa useimmiten vain makeita ja sokerisia syömisiä, niin kyllä se vaan niin on, että lapsi niihin tottuu ja muu ei enää välttämättä kelpaakaan. Ja syömistottumukset opitaan lapsena.
[/quote]
Varmaan totta tämäkin, mutta tekemällä sokerista ja sokerisista herkuista elämää suuremman numeron saadaan aikaan vain syömishäiriöisiä lapsia. Jos joku taapero vetää yksi tai kaksi danonino-rahkaa päivässä ja syö muuten virallisterveellisesti, eihän se nyt herranjumala koko ruokavaliota roskaruokaversioksi muuta. Tällä palstalla tosin rusinoitakaan saisi lapsille syöttää niiden sisältämän sokerin vuoksi, joten...
t: Kolmen alipainoisen ruikun äiti, joka yrittää saada lapsilleen lisää painoa syöttämällä kolmekin danoninoa päivässä, eikä silti onnistu! :-D
Meillä lapset saavat syödä ihan mitä vaan kohtuudella ja mitään ylipaino-ongelmaa ei todellakaan ole eli ovat enemmäkin alipainoisia mikä ei myöskään ole hyvä asia.
Ja ovat jo teinejä joten normaali herkkuja salliva ruokavalio ei lihota ainakaan meidän geeneillä koska minä ja isänsä olimme myös laihoja lapsia/nuoria.
Kasvava lapsi tarvitsee kaikkea sopivasti kasvaakseen niin rasvoja, suoloja kuin sokereitakin.
Fanaattisilla rajoituksilla kasvaa juurikin näitä ruokavammaisia syömishäiriöisiä jotka pelkää kaikkea mitä suuhunsa pistävät.
No ei ole kauhea rikos :) Kuhan ei nyt kauheasti niitä syö, kyllä 11kk ikäinen voi jo normiruokia syödä jos olet häntä tavallisiin maitotuotteisiin jo totuttanut.
[quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 13:26"]
Oletko kokeillut vauvanruokahyllyistä löytyviä tuon ikäisille suunnattuja jogurtteja ja rahkoja? Ovat paljon terveellisempiä ravintokoostumukseltaan.
[/quote]
Tuon ikäinen voi alkaa syömään jo tavallisia maitotuotteita.
En antaisi Danonino-rahkoja minkään ikäiselle lapselle kuin erityisherkkuna. Sokerin lisäksi niissä paljon kaikkia muitakin haitallisia aineita.
Onko sinulla blenderiä? Kun sinne laittaa maustamatonta luomujogurttia, mustikoita, mansikoita, banaania ja omenaa, tulee tosi hyvä sose.
Tarviiko siitä numeroa tehdä, jos ostaa kaupasta luonnonjogurttia tai rahkaa ja muussaa siihen banaanin sekaan? Kuulun itse siihen "fanaattiseen syömishäiriöiseen vähemmistöön" joka syö normaalia kotiruokaa kera salaatin ja hedelmien, jonka ei tarvitse kantaa ylimääräistä rasvaa, mutta joka voi syödä kohtuudella myös herkkuja. Syömishäiriö voi syntyä kelle tahansa. Joko sen lapsille, joka yritti lihottaa kolmella danoninolla(syö,syö,syö, ettet vaan laihdu) tai sen, jonka perus ruokavalioon nyt vaan kuuluu sokeriset,rasvaiset herkut. (totutettiin jo vauvasta asti syömään danoninoja, kun se luonnonjogurtti oli niin pahaa). Aikuiset päättää laadun, lapset määrän !
Anna mennä vaan, ei ne kaupan jugurtit ketään tapa kohtuudella syötynä. Paljon pahempaa lapselle on äiti joka vahtii syömisiä ylikireänä niin että koko perheen elämä pyörii vaan ruuan ja terveyden ympärillä. Sillä niitä syömishäiriöisiä ihmisiä tehdään, ei yhdellä danoninorahkalla silloin tällöin.
Ihan oikeasti on. Sokeria kannattaa välttää tosissaan. Kokeile muusata banaani joukkoon tuo makeutta. Tai osta pillivellejä tai smootieita mitä voi itse imeä purkista. Tuossa mitä tarkoitan, noita on kaikkia eri merkkejä:
Ei se mikään maatakaatava asia ole, mutta onhan noissa Danoninoissa ym. hirveät määrät sitä sokeria, joten itse ehkä sinnikkäästi koittaisin aina välillä sitä maustamatonta jugurttia ja hedelmä- ja marjasosetta sinne vähän sekaan. Lapsella kuitenkin kestää välillä tottua uusiin makuihin. Oman lapsen kohdalla olen pyrkinyt olemaan totuttamatta liian makeisiin juttuihin. Lapseni on tosin aina pitänyt esim. maustamattomasta jugurtista ja viilistä, joten olen päässyt melko helpolla.
Tuota, jossei halua syödä jugurttia niin ei sen oo pakko.
anna viiliä, tee itse marja/hedelmärahkaa niini voit päättää sokerin määrän.
Tai sekoita maustamatonta ja sokeroitua jugurttia keskenään niin ei oo niin makeaa.
Oletko kokeillut vauvanruokahyllyistä löytyviä tuon ikäisille suunnattuja jogurtteja ja rahkoja? Ovat paljon terveellisempiä ravintokoostumukseltaan.
[quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 13:20"]
Ihan oikeasti on. Sokeria kannattaa välttää tosissaan. Kokeile muusata banaani joukkoon tuo makeutta. Tai osta pillivellejä tai smootieita mitä voi itse imeä purkista. Tuossa mitä tarkoitan, noita on kaikkia eri merkkejä:
http://www.hipp.fi/index.php?id=23&cat=3&item=361
[/quote]
tuossa on sokeria 10% joten ei se kovin paljon sen parempaa ole..
vaikka se sokeri olisi niissä hedelmissä luonnostaan olevaa sokeria niin sokeria se silti on. Nimenomaanhan makeita juomia kehoitetaan välttämään, jos syö hedelmän sellaisenaan niin se pitää paremmi. Nälkää kuin jos juot sen hedelmän mehun.
Esimerkki oli pakkauksesta, ei itse tuotteesta. Noihin ei toisaalta ole lisätty sokeria kuten jukurtteihin (monesti vielä fruktoosia) vaan se on se sokru mikä hedelmissä on. Vai jättääkö joku hedelmiä antamatta, koska niissä on sokeria?
danonino rahkat maistuu niin keinotekoiselle kuralle yök
Ihme juttu ettei nykysuositusten mukaan tosiaan voi kaupasta ostaa valmista välipalaa lapselle. Kaikki on tehtävä itse ja kannettava sauvasekoitinta hoitolaukussa! :P
-ap
Paras hysteerikko oli päiväkodissa, kun kysyi hoitajilta, montako grammaa suklaata oli lapsille tarjottujen tikkujäätelöiden päällä.
Elämän voi tehdä niin monella tapaa vaikeaksi. Kohtuus kaikessa pitää terveenä!