Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työtä ei enää löydy tekeville.

Vierailija
03.03.2014 |

Työttömyysprosentti jo Hesarin mukaan pk-seudulla 90- luvun laman lukemissa. :-/

ärsyttää ne, jotka käskevät "menemään" töihin. Missä ne mystiset työpaikat luuraavat? Ne kassatädin, siivoojan ja mäkkärin hommat? Ei mihinkään oteta.

Itselläni on korkeakoulututkinto ja teen ihan hanttihommia. Mukavia hanttihommia kylläkin, mutta onhan tämä perhanan turhauttavaa, kun tutkinto menee tavallaan hukkaan. Palkka on niin surkea, että saan lisäksi toimeentulotukea. Moni tuttu on hakenut samoihin töihin, mutta ei meille enää oteta uusia.

Kommentit (66)

Vierailija
41/66 |
03.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nouseeko entinen keskiluokka kohta kapinaan? 

Vierailija
42/66 |
03.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen suurtalouskeittiössä töissä. Emännällä(ravintolapäällikkö) olisi lupaa palkata yksi keittiöapulainen. Kaikki suomalaiset jotka kävivät haastattelussa niin äkkiä samantien häipyivät kuulessaan palkan määrästä(tessin minimipalkka). Lopulta sitten saimme yhden ulkomaalaistaustaisen rouvan töihin. 

Eli, ongelmana on se palkka.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/66 |
03.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heitä joukkoon vielä syöpä, jonka vuoksi olen ollut pois työelämästä kaksi vuotta ja ala, jolta irtisanotaan koko ajan. Mahdollisuus löytää työtä on vielä pienempi.

Vierailija
44/66 |
03.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä. Täällä kanssa yksi, jolla koulutusvuosia takana ja mitään työtä ei saa. Tai no, ainoa mitä oikeastaan saisi olisi provisiopohjainen puhetyö. Mutta en uskalla ryhtyä siihen, jos palkkaa tuleekin alle työttömyystuen, olen pulassa. Harmittaa.

Vierailija
45/66 |
03.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 11:27"]

Olen suurtalouskeittiössä töissä. Emännällä(ravintolapäällikkö) olisi lupaa palkata yksi keittiöapulainen. Kaikki suomalaiset jotka kävivät haastattelussa niin äkkiä samantien häipyivät kuulessaan palkan määrästä(tessin minimipalkka). Lopulta sitten saimme yhden ulkomaalaistaustaisen rouvan töihin. 

[/quote]

ap vastaa

No onhan se minullekin hieman turhauttavaa käydä töissä, kun kuitenkin saan toimeentulotukea. Koulutettu ja työhaluinen ihminen. Palkka ei vaan elätä perhettä miteenkäänpäin.

Vierailija
46/66 |
03.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Ongelma tosiaan on palkka. Olen itse ollut keittiöapulaisena opiskeluaikana, ja se oli ehkä kaikkein raskainta ja huonoimmin palkattua työtä mitä olen ikinä tehnyt. Kuvaavaa oli se, että kun kaadoin vielä täysin kuumia ruokia tarjoilutiskiltä kompostiin, eikä minulla ollut varaa siitä palkastani maksaa siitä ruuasta, eikä sitä saa työntekijät syödä vaan se on pakko laittaa roskiin, niin mulla tippui kirjaimellisesti kuola suupielistä siitä syystä etten ikinä siinä elämäntilanteessa saanut syödäkseni niin hyvää ruokaa. Joskus tuntui että varastan siitä jotain ruokaa essunkulmaan että saisin edes maistaa sitä.

Vierailija
47/66 |
03.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin on tuttavapiirissä todella koulutettua ja kokenutta porukkaa työttömänä. Esim. yksi entinen toimitusjohtaja, joka sai lähteä, kun firma sulautettiin isompaan kansainväliseen yritykseen ja toimipiste lakkautettiin. Toisen firman johtoryhmässä vuosikausia ollut, jne.

Samantasoista työpaikkaa eivät enää tule löytämään, ainakaan täältä, missä asumme. Ja puolison tulot ei riitä pk-seudulle muuttamiseen.

Toinen näistä oli valmis hanttihommiinkin. Pääsi yhteen paikkaan vastaanottoon töihin, mitä tahansa, ettei tarvi työttömänä olla. Sitä iloa riitti 3 kuukautta, sitten sekin firma pani lapun luukulle...

Vierailija
48/66 |
03.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olkaa onnellisia te, jotka sentään saatte rinnalle toimeentulotukea. Kaikki eivät voi saada sitä, koska omaisuus ja puolisonkin tulot vaikuttavat. Eli joillakin se erotus menee sitten puolison pussista, mikä on yksi kannustinloukku. Joissain tapauksissa siis (jos palkka on kovin huono) voi olla vähän pakko jäädä sinne ansiosidonnaiselle. Sossuhan ei nimittäin mitään lainoja ala lyhentelemään.

Osapäivätyössä sentään voi saada sopeutettua päivärahaa, tai keikkatyössä. Mutta jos kokoaikatyössä palkka on ihan kauhean huono, niin ei sille vain voi mitään. Ei sitä voi yksioikoisesti syyllistää työnhakijoita.

Vierailija
49/66 |
03.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 11:38"]

[/quote]

Ongelma tosiaan on palkka. Olen itse ollut keittiöapulaisena opiskeluaikana, ja se oli ehkä kaikkein raskainta ja huonoimmin palkattua työtä mitä olen ikinä tehnyt. Kuvaavaa oli se, että kun kaadoin vielä täysin kuumia ruokia tarjoilutiskiltä kompostiin, eikä minulla ollut varaa siitä palkastani maksaa siitä ruuasta, eikä sitä saa työntekijät syödä vaan se on pakko laittaa roskiin, niin mulla tippui kirjaimellisesti kuola suupielistä siitä syystä etten ikinä siinä elämäntilanteessa saanut syödäkseni niin hyvää ruokaa. Joskus tuntui että varastan siitä jotain ruokaa essunkulmaan että saisin edes maistaa sitä.

[/quote]

Miksei sitä ruokaa saanut työntekijät syödä, jos oli kuitenkin menossa roskiin? Jos mulla olisi vaikka lounaspaikka, antaisin työntekijöiden ottaa kotiin mukaan sen, mitä jäi yli ja mitä ei voisi seuraavana päivänä tarjota.

Vierailija
50/66 |
03.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkka on ongelma. Siis se, etteivät työnantajat haluaisi maksaa enää mitään. Valtio sekoittaa kuviota kehittämällä kaikenlaista harjoittelua, työllistämistukea ja palkkatukea - eli työnantaja kierrättää tehtävissä työntekijää 6 kk puoli-ilmaiseksi ja ottaa sitten samaan hommaan seuraavan yhtä halvalla. Tuollainen sekoittaa normaalia kysynnän ja tarjonnan lakia. Ihmisiä koulutetaan (akateemisiakin) työttömiksi ja "harjoittelemaan" puoli-ilmaiseksi jotain työtä, josta tavikselle maksettaisiin normaali palkka. Tätä hyväksikäyttöä harrastavat valtion eri hallintopaikat, samoin järjestöt ja yksityissektori.

Erilaiset tuet ja harjoittelupaikat pitäisi lailla kieltää.

Vierailija
51/66 |
03.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa kaikki on niiiiin kallista ettei matalapalkkainen työtä kannata tehdä, kiitos yhteiskunnan tukijärjestelmä joka todistaa ettei se enää toimi niinkuin alunperin oli tarkoitus.

Näihin hommiin ei ole muuta mahdollisuutta kuin hakea mamu jonka on pakko saada jotain työtä, että saisi muut sukulaiset tai itse pysyvä oleskeluluvan tänne Suomeen.

Aikamoinen noidankehä tämä koko systeemi

Vierailija
52/66 |
03.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, mun miehellä on ammatti ja tuore sellainen.

Reilun vuoden oli oman alan töissä, ala joka vetää melko hyvin vieläpä, sitten tuli stoppi. Kaikkialle haki, olisi voinut vaihtaa alaa ongelmitta. Ei mitään kuulunut.

Sitten pääsi töihin kassalle. Ja arvaatteko, miten? Koska opiskeluaikansa kaveri oli töissä samassa kaupassa (jonne ei kouluttautunut).

Vierailija
53/66 |
03.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 11:50"]

Palkka on ongelma. Siis se, etteivät työnantajat haluaisi maksaa enää mitään. Valtio sekoittaa kuviota kehittämällä kaikenlaista harjoittelua, työllistämistukea ja palkkatukea - eli työnantaja kierrättää tehtävissä työntekijää 6 kk puoli-ilmaiseksi ja ottaa sitten samaan hommaan seuraavan yhtä halvalla. Tuollainen sekoittaa normaalia kysynnän ja tarjonnan lakia. Ihmisiä koulutetaan (akateemisiakin) työttömiksi ja "harjoittelemaan" puoli-ilmaiseksi jotain työtä, josta tavikselle maksettaisiin normaali palkka. Tätä hyväksikäyttöä harrastavat valtion eri hallintopaikat, samoin järjestöt ja yksityissektori.

[/quote]

Minulla on tuosta ihan konkreettista kokemusta. Olen ollut harjoittelijana firmassa, jossa pomo myönsi rehellisesti, että harjoittelijoita on käytetty alkuajoista saakka. Työntekijöitä oli viisi ja harjoittelijoita kolme minun aikanani. Tuo on aivan totta, että jotkut firmat ihan todella kierrättävät kierrättämisen perään harjoittelijoita, koska niin saa tehdä. Monissa koulutuksissa harjoitteluosuus on pakollinen, jolloin harjoittelusta ei virallisesti tarvitse maksaa yhtään mitään.

Vierailija
54/66 |
03.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 11:59"]

[/quote]

Minulla on tuosta ihan konkreettista kokemusta. Olen ollut harjoittelijana firmassa, jossa pomo myönsi rehellisesti, että harjoittelijoita on käytetty alkuajoista saakka. Työntekijöitä oli viisi ja harjoittelijoita kolme minun aikanani. Tuo on aivan totta, että jotkut firmat ihan todella kierrättävät kierrättämisen perään harjoittelijoita, koska niin saa tehdä. Monissa koulutuksissa harjoitteluosuus on pakollinen, jolloin harjoittelusta ei virallisesti tarvitse maksaa yhtään mitään.

[/quote]

Ja harjoittelupaikoissa osaavat myös asettaa korkeita vaatimuksia harjoittelijoille, vaikka harjoittelun tarkoitus ei missään nimessä ole korvata tavallista palkkatyöntekijää, harjoittelussahan vasta harjoitellaan sitä työn tekoa.

Vierailija
55/66 |
03.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Samoin. Valmistuttuani yliopistosta menin työharjoittelijaksi ulkoministeriöön sillä ajatuksella, että he mahdollisesti palkkaisivat minut vakkariksi harjoittelun päätyttyä. Vielä mitä! Koulutustilaisuudessa eräs virkamies julisti, että:"Te harjoittelijat olette meille kullanarvoisia - ilman teitä tämä paikka ei pyörisi ollenkaan! Teitä on tälläkin hetkellä täällä 200." Koko talo siis pyöri keinotekoisella työllistämis/tukimenetelmällä.

Ja oikein arvattu - ketään noista harjoittelijoista ja muista työllistetyistä ei ollut aikomustakaan ottaa vakitöihin, kun harjoitteluaika tuli täyteen. Näin säästettiin valtion palkkakustannuksissa, samoin työttömyystilastot kaunistuivat.

Sekin pesti, jossa olin, tuurasi kokopäiväistä työntekijää, jolle maksettiin valtion virkamiehen palkkaa. Minä sain 8 €/pvä. Että kyllähän se kannatti minua pitää siellä 8 tuntia työskentelemässä.

Vierailija
56/66 |
03.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 12:35"]

[/quote]

[/quote]

Ja harjoittelupaikoissa osaavat myös asettaa korkeita vaatimuksia harjoittelijoille, vaikka harjoittelun tarkoitus ei missään nimessä ole korvata tavallista palkkatyöntekijää, harjoittelussahan vasta harjoitellaan sitä työn tekoa.

[/quote]

Ainakin siellä firmassa suhtautuminen oli aika ikävää. Negatiivista palautetta tuli tosi paljon, jos ei ollut yhtä nopea tai hyvä kuin työntekijä. Ruokaa siellä kyllä sai, mutta mutta. Jäi vahvasti suuhun se maku, että harjoittelijoista imetään kaikki mahdollinen.

Vierailija
57/66 |
03.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mikään ihme ettei töitä löydy, Suomen todellinen työttömyysaste nimittäin lähentelee kolmeakymmentä prosenttia. Kaikki seuraavat ryhmät nimittäin ovat todellisuudessa työttömiä, vaikkeivät he virallisissa luvuissa näykään:

Työttömät työnhakijat 328 000 

Tukitoimenpiteillä sijoitetut 118 000

Työttömyyseläkeläiset 10 000

Pätkätyöläiset, jotka työskentelevät pari tuntia silloin tällöin 130 000

Muiden eläkeratkaisujen piiriin kätketyt 10 000

Toista tutkintoa suorittavat 20 000

3 kuukauden karenssilla olevat 20 000

Ikuiselle karenssille potkitut 30 000

Ne, jotka eivät ilmoittaudu työnhakijoiksi 70 000

Ne, joille työttömyysetuutta ei myönnetä 30 000

Näin voidaan työttömien kokonaismääräksi laskea: 328000 + 118000 + 10000 + 130000 + 10000 + 20000 + 20000 + 30000 + 70000 + 30000 = 766000 todelliseksi työttömyysasteeksi saadaan näin 766000 / 2620000 = 29,2%.

Merkillepantavaa on myös pitkäaikaistyöttömyyden huikea kasvu. Vielä vuonna 2009 yli vuoden työttömänä olleita oli vain 40000, nyt heitä on jo 86000, ja luku kasvaa hurjaa vauhtia joka kuukausi. Tämän vuoden lopulla Suomessa on jo yli 100000 pitkäaikaistyötöntä. Näistähän tunnetusti aniharva enää palaa työelämään.

Lisäksi pitää huomioida se, että suurten ikäluokkien eläköityminen supistaa työvoiman määrää. Ilman tätä poistumaa työttömyys olisi paljon pahempi. Sitten vielä sekin että opiskeluajat ovat pidentyneet. Kolmivuotisen opistokoulutuksen tilalle on tullut nelivuotinen ammattikorkeakoulutus. Ammattikoulutkin ovat muuttuneet kaksivuotisista kolmivuotisiksi. Pelkästään sillä että opiskeluajat palautettaisiin 20 vuoden takaiselle tasolle saataisiin varmasti sellaiset 100000 työtöntä lisää. 

Mutta ei hätää. Kyllä tekevälle työtä löytyy.

Vierailija
58/66 |
03.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työpaikat on entistä enemmän piilotyöpaikkoja. Työnantajat ei laita julkista ilmoitusta koska resurssit ei riitä kahlaamaan satoja hakemuksia. Puskaradio toimii paremmin ja hakemuksia tulee ja aina joukossa on joku hyvä tyyppi. Niin mun mies sai työpaikan tämän vuoden puolella. Omakin nykyinen työpaikka on saatu niin, että soitin työnantajalle ja kysyin töitä. Ei ollut tarjota heti, mutta muutaman kuukauden päästä aloitin. Ensin määräaikaisella sopimuksella ja nyt toistaiseksi voimassa. Tosin itsellä oli sillä kohtaa turvana se että olin jo töissä mutta halusin vaihtaa paikkaa. 

Nyt töitä saa hakuammunnalla lähettämällä hakemuksia vaikka työpaikkaa ei olisi avoinna ja suhteilla. Paino jälkimmäisellä keinolla. Hoitoalakaan ei ole enää varma, lomautuksia siellä ja täällä.

Vierailija
59/66 |
03.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen yhden yrittäjän, joka ottaa noita tukityöllistettyjä aina muutamaksi kuukaudeksi tietyltä alalta. Jotkut on huipputyyppejä, jotkut ei tee mitään.

Hänellä on se tilanne, että yritys elää kädestä suuhun. Hän ei yksinkertaisesti pysty ottamaan sitä riskiä, että palkkaisi jonkun koko- tai edes osa-aikaisesti töihin. Samalla hänellä ei kuitenkaan itsellä ole sitä ammattitaitoa, jota nuo harjoittelijat tuo. Eli on tavallaan heistä myös riippuvainen.

Suomessa on kestämätön tilanne se, että palkan päälle työnantajaöta menee niin paljon sivukuluja.

Monet työnantajat ei muuten piruuttaan tee sitä, etteivät maksa enempää palkkaa. Suuri osa töistä vaan on sellaisia, ettei ne tuota enempää. Työntekijän työn pitäisi tuottaa pikkuisen enemmän, kuin mitä työntekijä saa palkkaa. Kun tarkkaan ruvetaan katsomaan, moni työntekijä häthätää tienaa yritykselle sen oman palkkansa edes.

Vierailija
60/66 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän suuret ikäluokat ole tässä kohtaa kerrankin oikeassa paikassa. Eläkkeellä ollessaan nuo sentään työllistävät muita. Sitten kun menevät kuolemaan pois, meillä on työttömyys vieläkin korkeampi.

Tulopuolta pitäisi kai alkaa harkitsemaan uudelleen. Jos valtion tulot eivät voi enää tulla työn verotuksesta, pitäisi kai alkaa harjoittaa merirosvousta tms. Enpä ole huomannut poliitikkojen asiaa pohtineen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän neljä