Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pakkoruotsi pois ja pakkovenäjä tilalle,

Vierailija
03.03.2014 |

siltä tää tilanne nyt alkaa näyttää : (

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
03.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 07:57"]

Oma katseeni on aina suunnattuna länteen. Taas kerran voi uutisista todeta, miksi niin on parempi.

[/quote]

Joo, eihän Suomessa tarvita venäjää. Täysin turha kieli esimerkiksi ulkoministeriössä tai puolustusvoimissa tai toimittajille tai tutkijoille... Ruotsilla pärjää aina ja kaikkialla!

Vierailija
2/19 |
03.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 00:02"]

siltä tää tilanne nyt alkaa näyttää : (

[/quote]

Eihän tilanne siitä muuttuisi ainakaan huonommaksi sillä ruotsin kieli ja kulttuuri ovat suomalaisille aivan yhtä vieraitakin kuin venäjän kieli sekä kulttuuri. Suomalaisten äidinkieli on suomi ei ruotsi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervetuloa opiskelemaan venäjää! Olen tehnyt venäjän kielen opetusvideoita. Niitä saa katsoa ilmaiseksi youtubessa 

Olisi kiva saada kommentteja)

Ja liittykkää MINÄ OSAAN - venäjän kielen opetusryhmään Facebookissa

Vierailija
4/19 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vaan pakkoruotsi pois ja 2 pakollista kieltä. Ruotsalaisten palvelut järjestettäköön ruotsiksi vain siellä missä niitä oikeasti tarvitaan ruotsiksi.

Asiasta neljänteen, miksi ruotsalaiset toimittajat ei voi tehdä äidinkieleltään suomenkielisen poliitikon haastattelua suomeksi? Esim. tämä Tuomioja-sekoilu tuossa muutama viikko sitten johtui ilmeisesti siitä, että tuomiojaa haastatelitiin ruotsiksi ja hyvästä ruotsintaidosta huolimatta kävi joku pikku väärinymmärrys. Luulisi että on tärkeämpää kirjoittaa lehteen se mitä ministeri tarkoitti eikä se että mitä se ministeri solkkasi kun meni vähän väärää kieltä puhuessa sanat sekaisin.

Vierailija
5/19 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 00:06"]

Pakkoruotsi pois ja tilalla pakollinen mutta vaihtoehtoinen B-kieli. Eli voi olla ruotsi tai venäjä tai sitten esim. saksa tai ranska.

[/quote]

Ei kuulemma voi, koska ei voida taata samoja kielivaihtoehtoja Helsinkiin ja Utsjoelle.

Vierailija
6/19 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahhah, Nato-tuputtajat ovat löytäneet uuden käsikassaran. DDD Pakkoruotsi tai pakkovenäjä, siinä on suomalaisten vaihtoehdot, nih, aina on pakko.

Kaikki mahdolliset keinot sitä on käytettävä, että saadaan se saatanan kansa liittymään siihen Natoon, niin sitten vasta rauhoittuu nämä, joita ryssä pelottaa niin kauhiasti ja nämä, jotka Natosta taloudellisesti hyötyvät. Nää ryhmäthän ne nyt keuhkoo joka paikassa.

Vierailija
7/19 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni täti on ummikkoruotsinkielinen. Heidän aikanaan ei ollut pakkosuomea ja luki sitten mieluummin tärkeämpää englantia. Huono minusta.
Jos pakkoruotsi poistetaan, poistuu pakkosuomikin. Sitten on suomenkielisellä tukalaa pohjanmaalla ja tulkkauskulutkin kasvavat.

Vierailija
8/19 |
03.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvaa vaan käyttääkö RKP tämän propagandassaan :D

Vierailija
9/19 |
03.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakkoruotsi pois ja tilalla pakollinen mutta vaihtoehtoinen B-kieli. Eli voi olla ruotsi tai venäjä tai sitten esim. saksa tai ranska.

Vierailija
10/19 |
03.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luuletteko oikeasti että ihminen joka ei ole motivoitunut lukemaan niin helppoa kieleä kuin ruotsia oppisi niin vain venäjää?

Itse on yrittänyt oppia venäjää parisen vuotta, enkä osaa sanoa muuta kuin muutaman lauseen. Ja olen kuitenkin kieli-ihminen, puhun kahden kotimaisten lisäksi kolme kieltä.

Vierailija
11/19 |
03.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En luule mitään, kunhan seuraan maailman tapahtumia : ( Täällä karhun kainalossa taidetaan kuitenkin tulevaisuudessa tarvita enemmän venäjän kuin ruotsin kieltä?

Vierailija
12/19 |
03.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 00:11"]

Luuletteko oikeasti että ihminen joka ei ole motivoitunut lukemaan niin helppoa kieleä kuin ruotsia oppisi niin vain venäjää?

Itse on yrittänyt oppia venäjää parisen vuotta, enkä osaa sanoa muuta kuin muutaman lauseen. Ja olen kuitenkin kieli-ihminen, puhun kahden kotimaisten lisäksi kolme kieltä.

[/quote]

Miksi luulet, että motivaatio riippuisi kielen vaikeudesta? Kyllä motivaation puute tulee siitä, että ruotsi on puhtaasti poliittinen pakkoaine, jonka pakollisuudelle ei ole todellisia perusteita. Pakollisuus perustuu puhtaasti siihen, että narsistipuolue RKP kiristää lupauksen pakkoruotsista jokaisissa hallitusneuvotteluissa.

Peruskoulussa pitäisi halutessaan voida opiskella esim. venäjää ruotsin tilalla, koska vaativaa kieltä oppii parhaiten nuorena. Helpon ruotsin oppii sitten vaikka eläkepäivinä kansalaisopistossa, jos joskus sattuisi tarvetta tulemaan.

Vierailija
13/19 |
03.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Somalituttuni osaa hyvin venäjää, koska on asunut siellä ennen kuin tuli Suomeen. Nyt on ollut Suomessa 20 vuotta, ei osaa ruotsia eikä suomea. Venäjä on oikeasti suht helppoa jos on kielipäätä ja se on tarpeellinenkin toisin kuin ruotsi. Itse en osaa venäjää, mutta lapseni lukee nyt ja osaa varsin hyvin sitä.

Vierailija
14/19 |
03.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Mitä ruotsin oppimisen motivaatio liittyy venäjän oppimisen motivaatioon? Venäjää kuulee päivittäin ja sen osaamisesta on hyötyä, ruotsia ei kuule missään ja sen osaamisesta ei ole Suomessa erityistä hyötyä.

Ehkä sinunkin olisi kannattanut aloittaa se venäjä nuorena vaikkapa ruotsin asemesta, niin osaisit nyt paremmin. Eiku ainiin, eihän se ole mahdollista.

Ruotsinhan nyt oppisi helppona kielenä vaikka aikuisena. Jos siis on motivaatiota, harvalla on silloinkaan.

Vierailija
15/19 |
03.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma katseeni on aina suunnattuna länteen. Taas kerran voi uutisista todeta, miksi niin on parempi.

Vierailija
16/19 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 12:09"]

Mieheni täti on ummikkoruotsinkielinen. Heidän aikanaan ei ollut pakkosuomea ja luki sitten mieluummin tärkeämpää englantia. Huono minusta. Jos pakkoruotsi poistetaan, poistuu pakkosuomikin. Sitten on suomenkielisellä tukalaa pohjanmaalla ja tulkkauskulutkin kasvavat.

[/quote]

Ruotsinkieliset suomalaiset voidaan minun puolestani vaikka vapauttaa pakollisesta peruskoulusta. Heidän opiskelujensa suunnittelemisen annan heille itselleen ihan vapaaehtoisesti.

Mutta perkele, jos tämä suomenkieleisten pakottaminen ja määräily ruotsinkielisten osalta ei lopu, niin olen valmis tarvittaviin asioihin tilanteen korjaamiseksi.

Toisaalta ajatuksena mitä jos Suomessa ei olisi pakkoruotsia ja ruotsinkielisille(!) annettaisiin vastaavasti vapautus pakkosuomesta....

Ehdotan ihan vakavissani, että Suomessa tulisi voimaan kolme virallista kieltä. Näistä kolmesta (suomi, ruotsi ja englanti) jokaisen suomalaisen olisi opeteltava kaksi. Ummikkotädit ja muut voisivat opiskelle ruotsinkielensä lisäksi (vain) englantia ja tulisin heidän kanssaa ihan mukavasti juttuun.

Jos haluttaisiin lisää kieliä, niin sitten voitaisiin määritellä, että jokaisen suomalaisen olisi opeteltava kaksi kolmesta virallisesta kielestämme ja peruskoulussa lisäksi yksi valinnaninen muu kieli. Jos kieliä haluaa opetella, niin sitten vielä enemmänkin.

41v m

Vierailija
17/19 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 12:09"]

Mieheni täti on ummikkoruotsinkielinen. Heidän aikanaan ei ollut pakkosuomea ja luki sitten mieluummin tärkeämpää englantia. Huono minusta. Jos pakkoruotsi poistetaan, poistuu pakkosuomikin. Sitten on suomenkielisellä tukalaa pohjanmaalla ja tulkkauskulutkin kasvavat.

[/quote]

Jos miehesi täti ei ole elämänsä aikana oppinut Suomessa suomea, on hän ummikko muualtakin kuin kielitaidoiltaan.

Vierailija
18/19 |
03.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 07:57"]Oma katseeni on aina suunnattuna länteen. Taas kerran voi uutisista todeta, miksi niin on parempi.

[/quote] niin minunkin. siksi englannin, saksan ja ranskan opiskelu tuntuukin niin hyödylliseltä

Vierailija
19/19 |
03.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan suomea, ruotsia, englantia, ranskaa hyvin, saksallakin pärjään. Italiaa ja espanjaa sekä venäjää vähän.

Ennen kuin opiskelin venäjää, kuvittelin että ne kyrilliset kirjaimet olisivat todella vaikeita. No, eivät olleet. Kuulemma, sitten kun niin pitkälle pääsee, verbit ja niiden käyttö olisi hankalaa. Esim. 'mennä'-verbiä vastaavia verbejä noin 7 ja niiden käyttö asiayhteyden mukaan.

Nyt on venäjän opiskelut vähän holdissa, kun on noin ikävä tilanne. En kyllä muutenkaan olisi kauhean ahkera, työhommissa venäjän kielen osaamisesta ei olisi mitään hyötyä enkä ole työpaikkaa vaihtamassa. Muutenkin olen sitä ikäluokkaa, että valitettavasti tulee Otto Wille Kuusinen -fiiliksiä kys. kielen kanssa.

Ei tule pakkovenäjää Suomeen ja eiköhän pakkoruotsikin jossain vaiheessa poistu. Kielten opiskelu on kivaa ja on harmillista että siihen liitetään minkäänlaista pakkopullan makua.

Kaupungilla (viimeksi loppiaisena) olisi kiva osata venäjää vähän paremmin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä neljä