Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko ok antaa lapselle nimi joka ei ole kristillistä/raamatullista alkuperää vaan esim. "pakana"eurooppalainen/suomalainen?

Vierailija
09.11.2020 |

Esim. Greetta, Vilhelmiina, Henriikka, Ulriikka tai vaikka Aino, Venla?

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
09.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai Emilia tai Julia. Hohhoijaa.

Vierailija
2/10 |
09.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täh? Kaikki nimet ovat kelvollisia kunhan ne ovat suomen lakien mukaan sellaisia

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
09.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No itse olen kantanut noista nimistä yli 40 vuotta ja ei ole mitään ongelmaa.

Vierailija
4/10 |
09.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Typerä kysymys. Tietenkin on.

Vierailija
5/10 |
09.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole todellakaan ok.

Vierailija
6/10 |
09.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai Panu.  Ei todellakaan ole raamatullinen nimi.  Lähinnä just pakanallinen nimi.

Entäs Ahti tai Tapio?  Kauko?  Kullervo?  Presidenttimme toinen nimi on Väinämö. 

Eikös Pekko ollut joku suomalainen pakanuuden ajan haltia sekin?

Ei kai suomalaiset nimet nyt kaikki ole mistään Raamatusta peräisin.  Mun nimi ei ainakaan ole, vaikka ei ole pakanallistakaan perua.  Eikä mun siskon eikä veljen.  Eikä mun lapseni.

On ihan ok antaa lapselle nimi, joka on kelvollinen ja lain mukainen.  Älkää miettikö turhanpäiväisyyksiä.

Vierailija
7/10 |
09.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on Kalevalasta, viikingeiltä ja raamatusta

Vierailija
8/10 |
09.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on Kalevalasta, viikingeiltä ja raamatusta

Raamattu kirjoitetaan isolla kuten Kalevalakin.

Vierailija
9/10 |
09.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi sie syntinen kurja. Kosto on oleva julma.

Vierailija
10/10 |
09.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pohjoismaisissa ,viikinkiaikaisissa nimissä oli monia, jotka ovat  säilyneet Skandinavian  maissa käytössä niminä näihin päiviin asti .

.Joko aivan sellaisinaan ,tai ehkä vain hiukkasen muuntuneina .

.Ja myöskin  nimen johdoksina tai muunnelmina   (esim Tor> Torbjörn,Torvald,Torsten  yms.)         

Vaikka Suomi  ei (Ruotsista v.1809  irtaannuttuaan )Skandinavian maihin nykyään enää varsinaisesti kuulukaan , niin paljon on tänne nimistöönkin jäänyt tuon aikakauden perintönä.

Olaf-nimestä tuli täällä kansan suussa Olavi, Birgitistä  tuli Piritta tai  Pirjo , Matiaksesta  Matti , Gertrudista Kerttu, Ingeristä Inkeri jne. 

Viikinkiaikaa myöhemmin, kristinuskon tultua pohjolaan nimet annettiin tietysti kasteen yhteydessä ja kun elettiin vielä aikaa ennen uskonpuhdistusta, oli katolinen kirkko pitkään vallitsevana.

Lännempänä siis  vaikutti roomalais- ja idempänä (Karjalassa) krekkalaiskatolinen kirkko.

Nimistöä tuli siis molemmista suunnista niiden mukana. 

Lisäksi käytössä on nimiä joiden alkuperä on saamen kielessä (kuten Jouni, Saana, Inari ja ehkä Ilarikin)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kuusi