Onko ok antaa lapselle nimi joka ei ole kristillistä/raamatullista alkuperää vaan esim. "pakana"eurooppalainen/suomalainen?
Esim. Greetta, Vilhelmiina, Henriikka, Ulriikka tai vaikka Aino, Venla?
Kommentit (10)
Täh? Kaikki nimet ovat kelvollisia kunhan ne ovat suomen lakien mukaan sellaisia
No itse olen kantanut noista nimistä yli 40 vuotta ja ei ole mitään ongelmaa.
Tai Panu. Ei todellakaan ole raamatullinen nimi. Lähinnä just pakanallinen nimi.
Entäs Ahti tai Tapio? Kauko? Kullervo? Presidenttimme toinen nimi on Väinämö.
Eikös Pekko ollut joku suomalainen pakanuuden ajan haltia sekin?
Ei kai suomalaiset nimet nyt kaikki ole mistään Raamatusta peräisin. Mun nimi ei ainakaan ole, vaikka ei ole pakanallistakaan perua. Eikä mun siskon eikä veljen. Eikä mun lapseni.
On ihan ok antaa lapselle nimi, joka on kelvollinen ja lain mukainen. Älkää miettikö turhanpäiväisyyksiä.
Meillä on Kalevalasta, viikingeiltä ja raamatusta
Vierailija kirjoitti:
Meillä on Kalevalasta, viikingeiltä ja raamatusta
Raamattu kirjoitetaan isolla kuten Kalevalakin.
Voi sie syntinen kurja. Kosto on oleva julma.
Pohjoismaisissa ,viikinkiaikaisissa nimissä oli monia, jotka ovat säilyneet Skandinavian maissa käytössä niminä näihin päiviin asti .
.Joko aivan sellaisinaan ,tai ehkä vain hiukkasen muuntuneina .
.Ja myöskin nimen johdoksina tai muunnelmina (esim Tor> Torbjörn,Torvald,Torsten yms.)
Vaikka Suomi ei (Ruotsista v.1809 irtaannuttuaan )Skandinavian maihin nykyään enää varsinaisesti kuulukaan , niin paljon on tänne nimistöönkin jäänyt tuon aikakauden perintönä.
Olaf-nimestä tuli täällä kansan suussa Olavi, Birgitistä tuli Piritta tai Pirjo , Matiaksesta Matti , Gertrudista Kerttu, Ingeristä Inkeri jne.
Viikinkiaikaa myöhemmin, kristinuskon tultua pohjolaan nimet annettiin tietysti kasteen yhteydessä ja kun elettiin vielä aikaa ennen uskonpuhdistusta, oli katolinen kirkko pitkään vallitsevana.
Lännempänä siis vaikutti roomalais- ja idempänä (Karjalassa) krekkalaiskatolinen kirkko.
Nimistöä tuli siis molemmista suunnista niiden mukana.
Lisäksi käytössä on nimiä joiden alkuperä on saamen kielessä (kuten Jouni, Saana, Inari ja ehkä Ilarikin)
Tai Emilia tai Julia. Hohhoijaa.