Teettekö te koululaisen kanssa koululaisen läksyt
Havahduin tänään siihen, että en ole koskaan tehnyt viidesluokkalaiseni tai tokaluokkalaiseni kanssa läksyjä. Lapset hoitavat ne itse. Toki kuuntelen lukuläksyt ja katson, jos jotain papereita tulee katsottavaksi hoidan ne pois. Mutta että istuisin vieressä.vaikkapa matikan tai kielten läksyjen äärellä: en ole tehnyt koskaan.
Oma äitini oli luokanopettaja, enkä muista koskaan hänenkään valvoneen minun läksyjen tekoa. Kieliä hän ei ollut opiskellut (kansakoulupohjalta oli mennyt opettajaseminaariin, eikä ollut ylioppilas). Hän ei siis olisi oikein voinutkaan auttaa ruotsissa, englannissa tai saksassa.
Kommentit (12)
En tee läksyjä mutta autan jos pyydetään ja kuulustelen kokeisiin ja käyn ne pidetyt kokeet läpi. Jälkimmäistä suosittelen kaikille! Uskomattoman paljon virheitä arvioinnissa, varsinkin nyt.
Vierailija kirjoitti:
En tee läksyjä mutta autan jos pyydetään ja kuulustelen kokeisiin ja käyn ne pidetyt kokeet läpi. Jälkimmäistä suosittelen kaikille! Uskomattoman paljon virheitä arvioinnissa, varsinkin nyt.
Mitä tuo varsinkin nyt tarkoitti?
Ensimmäistä lasta autoin aikanaan paljonkin. Koulussa oli silloin hieno kokeilu, jossa luokalla oli 50 oppilasta ja meidän loppuvuodesta syntynyt rauhallinen tyttö jäi kovaäänisten ja rääkyvien kersojen jalkoihin eikä hän saanut koulusta oikein mitään irti muutamaan vuoteen. Onneksi saimme vaihdettua koulua ja tytöstä tuli innokas ja reipas koululainen, joka tykkäsi koulusta ja teki itsenäisesti läksyt.
Keskimmäistä ja nuorimmaista ei ole tarvinnut auttaa oikeastaan ollenkaan, eikä myöskään valvoa. Tai kaavioiden keräämisessä ja kokoamisessa olen auttanut kaikkia lapsia, mutta muuten he ovat tehneet lähinnä itsenäisesti. Nuorin saa apua joskus isosiskoltaan vaikka kokeisiin harjoittelussa ja se on mielestäni tosi ihana juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta.
Me emme edes näe kokeita. Jossakin lapsen kansiossa ne ovat koululla ja sieltä niitä on vilautettu jossakin vanhempainvartissa, mutta eipä siinä niihin ehdi perehtyä.
Mies auttaa tuolla juuri lukiolaista, mutta ei hän kerro vastauksia, vaan neuvoo ratkaisutapoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Korona-aikaa. Sekä opetus että kokeet ihan juosten kustua ollut koko syksyn.
Meidän 17v ei käy koulua, koska joutuisi olemaan liian kauan erossa äidistään. Roikkuu kaiket päivät mamman persiissä kiinni.
En ole tehnyt. Olen tarkastanut, ja olen neuvonut, jos on neuvoa kysytty, mutta valmiita vastauksia en ole antanut.
Meilläkin on muuten ollut molempien lasten kokeissa ollut pisteitä laskettu väärin. Inhimillistä, mutta kun sattuu usein niin ärsyttää hiukan.
Ei ole tarvinnut, edes auttaa. Osaa tarvittaessa käyttää hakupalveluita, Wikipediaa jne.
Hyviä numeroita saa kokeista. Eikä niillä näytä oikeastaan olevan edes läksyjä tai jos on en oikeastaan koskaan näe niitä tehtävän. Kerran oli joku esitelmä, johon käytti aikaa myös silloin kun itse olin paikalla.
Teen ainoastaan siskon pojan (12v.) matematiikan läksyt.