Poikaystävä aikoo vaihtaa alaa enkä pidä ajatuksesta
Poikaystäväni ilmoitti, että aikoo vaihtaa alaa. Tieto tuli aika puskista, joten olen yrittänyt miettiä asiaa ja sopeutua siihen. ”Ongelma” vain on, että uusi ammatti on sellainen, jota en pidä oikein järkevänä tai miellyttävänä. Tiedän kuulostavani ikävältä, mutta jos poikaystäväni olisi ollut tällä uudella alalla tavatessamme, en olisi välttämättä alkanut tapailemaan häntä. Tietenkään en halua hänen luopuvan tavoitteestaan minun takiani, mutta pelkään, että asia vaikuttaa vähitellen hänen viehättävyyteensä silmissäni. Tätä voi varmaan verrata moneen eri tilanteeseen, jossa vaikka kumppanin elämäntyyli, maailmankuva tai ulkonäkö muuttuu sellaiseen suuntaan, mitä se ei ollut suhteen alussa ja mistä toinen ei pidä. Mitä mieltä olette: kuuluuko asia ottaa puheeksi vai onko se toisen rajoittamista? Ovatkohan tällaiset asiat monillekin niin isoja deal breakereita, että vievät suhteet lopulta eroon, vaikka kaikki olisi muuten ihan hyvin?
Kommentit (22)
Ymmärrettävää, että kiinnostaa alat, mutta ehkä ne eivät ole tässä oleellisia. Luultavasti keskustelu menisi näistä aloista puhumiseksi, ja itse asia unohtuisi. Mutta ehkä keskustelussa mainitut sukupuolentutkimus ja uskomushoitaja ovat lähimpänä tietyiltä osin: poikaystävän uudessa alassa on pientä ideologisuutta (joista meistä kumpikaan ei ole aiemmin allekirjoittanut) ja työllistyminen voi olla vaikeaa. Nuo ovatkin syyt siihen, miksi en ole niin innoissani (ei mikään ”statuksen” muuttuminen, voi hyvänen aika näitä ennakkoluuloja :D). Lisäksi valehtelisin, jos väittäisin, etten olisi yllättynyt ja vähän harmissani siitä, että kuulin asiasta vasta tavallaan jälkeenpäin eli kun päätös on jo aika varma. Myös jonkun ehdotus yhteisten tulevaisuudensuunnitelmien muuttumisesta painaa asiassa jonkin verran myös.
Olisi kiva kuulla vielä näkemyksiä siitä, että miten ylipäätään ihmiset kokevat tilanteet, joissa joku kumppanin iso asia (esim. alan sijaan elämäntyyli tai maailmankuva, jotka aloituksessa mainitsin) muuttuu. Tuskin olen ainoa, joka tällaisia pohdintoja ”joutuu” käymään läpi parisuhteessaan.
– Oikea ap!
Älä sure. Poikaystäväsi varmaan vaihtaa kohta myös tyttöystävää.