Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Yliopisto-opiskelijat: pitääkö anoa erikseen opinto-oikeus kuudennelle vuodelle?

Vierailija
02.03.2014 |

En osaa tulkita oikein yliopiston sivuilla olevia ohjeita. Eli aloitin opiskelut 2009 jolloin minulle myönnettiin 5+2 vuodelle opinto-oikeus. 5v on siis tavoiteaika ja nyt heräsin miettimään että pitääkö tässä hakea erikseen opiskeluoikeus noille +2 vuodelle vai onko se myönnetty automaattisesti? Aion valmistua ensi vuonna eli 6. vuonna ja mietin miten asia oikein on, jotenkin tosi vaikeasti selitetty tämä säädös netissä. Aion kysyä yliopistolta jos ei täällä tiedetä mutta varmasti joku opintojen tavoiteajan ylittänyt osaa kertoa pitikö lisäaikaa hakea erikseen, vai vasta sitten 7. vuoden jälkeen? Lisäaikaa haetaan huhtikuun aikana eli melkein kiire tulee jos pitää hakea! Mutta pitääkö mun vai ei? :)

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
02.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.03.2014 klo 19:03"]

TTY:llä ei tarvise hakea vaan voi ongelmitta opiskella 7 vuotta. Tämän jälkeen tiedekunta muistaa kirjeellä, jossa kerrotaan opinto-oikeuden päättyvän (tässä vaiheessahan opinto-oikeutta voi hakea vuoden lisää, mutta tarvitsee tehdä opintosuunnitelmat ym. perusteet sille miksi tarvitsee vuoden lisää). 

Eli siis jos koulussasi on sama käytäntö kuin TTY:llä niin ei hätää. Usea ystäväni valmistui juuri ja on aloittanu 2008 eli valmistuivat kuudentena vuotenaan eikä mitään lisäaikaa tarvinnut hakea.

[/quote]

Kiitos! t. tyyläinen

Vierailija
22/28 |
02.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelijatiedot -> Opintoajan rajaus -> Opiskeluoikeuden laskennallinen päättymispäivä

t. 20

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
02.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.03.2014 klo 19:07"]

Missä kohtaa sulla 20 lukee se siellä? Mun nettiopsussa lukee vain tavoiteaika.

[/quote]

En ole tuo 20, mut mulla lukee se niissä omissa tiedoissa, ja sit kattoo sinne ihan alas

Vierailija
24/28 |
02.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.03.2014 klo 19:00"]

Mä luulin että yliopistolaki kattaa kaikki Suomen yliopistot. Kai tää pitää sitten selvittää muualta.

14, en tahallaan halua olla mikään asshole mutta ärsytti kun vastaukseksi tuli sitä samaa "no kysy koulultasi".

[/quote]

No siis yliopistolaki vaan määrää sen, että opinto-oikeus on 7 vuotta, eli todennäköisesti sinun ei tarvitse hakea jatkoaikaa, mutta yliopistosta ja tiedekunnasta riippuen sinulle voidaan laittaa ilmoittautumisen esto ensi vuodeksi. Siis yliopistot saa itse päättää, mitä tulee olla suoritettuna ja mihin mennessä, niinkuin esim. tuo Etappi-järjestelmä. Jos esto tulee, niin sitten pitää tehdä opinto-suunnitelma ja hyväksyttää se laitoksella ennen kuin voi ilmoittautua seuraavaksi lukuvuodeksi. Mutta siitä kyllä ilmoitetaan yleensä jo helmi-maaliskuussa, jos jotain ongelmaa on. Mutta jatkoajan hakeminen on eri asia ja se ei pitäisi tulla vastaan ennen kuin 7 vuotta on kulunut.

Vierailija
25/28 |
02.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietääkö kukaan miten Tampereen yliopistolla on hum.tk?

Vierailija
26/28 |
02.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä Lapin yo

Vierailija
27/28 |
02.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tampereen yliopistolla ei ole humanistista tai mitään muutakaan tiedekuntaa, mutta lisäaikaa ei tarvitse sen viiden vuoden jälkeen hakea. Eikä tehdä mitään muutakaan. Opinto-oikeus päättyy sitten vasta seitsemän vuoden jälkeen.

Vierailija
28/28 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ainakin merkattu opinto-oikeus valmiiksi 7 vuoden mittaiseksi alkamispäivästä loppumispäivään. En pysty sanomaan sataprosenttisella varmuudella, miten se eri yliopistoissa sekä tiedekunnissa menee, mutta ainakin omassa tapauksessani olen asian ymmärtänyt niin että vielä kuudennen ja seitsemännen vuoden saa opiskella ilman mitään ylimääräisiä hakemuksia. Mun tietääkseni erillisiä anomuksia tarvitsee tehdä vasta sitten, jos tarvitsee lisäaikaa vielä tuon seitsemännen vuoden jälkeen.