Minkä takia paha tekee pahaa?
Esim. kiduttajat. Pelosta jotain ylempää pahaa kohtaan? Esim. sotilaat jossain? T*rroristijärjestöt luulevat palvelevansa Jumalaa. Tajusin että jos joutuisin esim. kidutetuksi, en pelkäisi sinänsä kuolemaa tai kipua mitenkään eniten, vaan pahin on _pahuus_. Henkinen kärsimys sekä tapahtuma itse. Onko kysymys siitä että tekijä on vain niin paatunut ettei tajua tai välitä ja sen takia tekee. Jos hänelle itselleen tehtäisiin sama, pysyisikö siis paatuneisuuden takia rauhallisempana?
Kommentit (4)
Aloin tässä siis miettiä pahimpia pelkojani, tai erilaisia pahoja skenaarioita mitä ihmiselle voi tapahtua, yhteistä niille tuntuu olevan jotenkin pahan kohtaaminen.
ap
Vierailija kirjoitti:
"Esim. kiduttajat. Pelosta jotain ylempää pahaa kohtaan?"
Tää on jotenkin ihan absurdi ajatus... Eiköhän ne tee sitä ihan vaan siitä syystä, että saavat siitä itse nautintoa, esim seksuaalista nautintoa, vallan tai ylemmyyden tunnetta tai jotain muuta vastaavaa.
Niin, voi olla. Mutta vaikka jossain diktatuurissa, jossa et tee kuten pomo käskee.
ap
"Esim. kiduttajat. Pelosta jotain ylempää pahaa kohtaan?"
Tää on jotenkin ihan absurdi ajatus... Eiköhän ne tee sitä ihan vaan siitä syystä, että saavat siitä itse nautintoa, esim seksuaalista nautintoa, vallan tai ylemmyyden tunnetta tai jotain muuta vastaavaa.