Miksi tarjoat vieraille kahvipöydässä vain sokerisia herkkuja?
Siis pullaa, kakkua, makeisia, suklaata jne.
Minusta olisi kiva saada vaikka voileipiä, salaattia, hedelmiä.
Kieltäydyn kaikesta makeasta kahvipöydässä ja minua pidetään sitten epäkohteliaana, kun en mitään maista.
Kommentit (60)
Oletan, että vieras on syönyt kotona ennen kuin tulee ns. kahville.
[quote author="Vierailija" time="02.03.2014 klo 15:50"]
Kaikille maistuu makea.
[/quote] Ei maistu.
Mulla aina sekä että. Suolainenkin siten, että suht kevyttä..salaattia, ruisleipää. Sitten se sokerinen saakin olla suht tuhti.
Viimeksi oli tarjolla siskolle vihersalaattia, patonkia ja laskiaispullia.
[quote author="Vierailija" time="02.03.2014 klo 15:49"]
"HERKKUJA" Mikä ihmeen lastenkutsupöytä sinulle pitää kattaa, että saat oikeita HERKKUJA. Kanna itse omat hedelmäsi, se on annettu mikä on tarjottu. Jos ei kelpaa, sitten ollaan ilman.
[/quote]
Emännän on sitten turha loukkaantua, jos vieras ei syö "emännän mieliksi"
[quote author="Vierailija" time="02.03.2014 klo 15:52"]
Kaikille maistuu makea.
[/quote] Ei maistu.
[/quote]Kaikille normaaleille ihmisille maistuu.
Salaattia ja kahvia, omituinen yhdistelmä.
Se on tapa. Vaikea miellyttää kaikkia, osa kun esim. karppaa. Mutta jos laitan juustoleipää, niin sitten voikin olla maitoallergia. Salaatti menee juhlissa, mutta kahvipöydässä ei sitä kukaan kyllä ikinä ota. Jotta voisi miellyttää vieraita, pitäisi olla kymmentä lajia, jos sekään riittää, joista sitten on yksi joka kelpaa. Laitetaan sitä mitä on, ja jos ei kelpaa, ei ota. Jos on toiveita, ne kerrotaan etukäteen, muuten pitää tyytyä siihen mitä on. Kun sellaista ei olekaan mikä kelpaisi kaikille tai mille joku ei olisi allerginen, eli jos näistä ei etukäteen tiedä, mahdoton laittaa. Laittaako ap itse niin paljon tarjottavaa, että varmasti löytyy jokaiselle jotain, vaikka vieraita olisi vain kaksi? Kyllä meillä on maito- ja vilja-allergisen lapsen kanssa ollut tapana viedä ihan omat syötävät tai sitten hän syö kotona eikä ota kylässä mitään. Minäkään en erikoisemmin tykkään makeasta, mutta en tykkää mistään rasvasta leivän päällä, joten valmiiksi tehdyt voileivätkään ei uppoa. Mulle riittää ihan se kahvi.
7 Tällä emännällä on ikää sen verran, että voidaan kutsua aikuiseksi. Aikuinen ei loukkaannu siitä, että kahvipöydässä ei ole Herkkuja tai että vieras ei ota leivosta tai mitä nyt tarjolla onkin. Ei ole pakko. Ihmisillä on myös dieettejä ja muita syitä olla syömättä juuri sillä kertaa, eikä niitä tarvitse minulle tilittää.
En tarjoa. Jos kutsun meille ihmisiä kylään, niin pöydässä on aina jotain suolaistakin. Suolainen piirakka, voileipiä, karjalanpiirakoita ym.
Jos taas vieraat tulevat kutsumatta, mulla on ehkä vaan jotain keksejä kaapissa tai jäätelöä pakastimessa, tarjoan mitä on ja jos ei ole mitään, sitten ne vieraat saavat tyytyä pelkkään kahvin.
AP:llä on kaapissa kaikenlaista ja kysyn vierailta, mikä maistuu. Niin helppoa.
-ap-
Minä juon kahvini mieluiten ilman syömisiä, myös kotona. Kermaa lorautan joukkoon. Kylässä tarjotaan rasvatonta maitoa, joka pilaa kahvin, joten juon mustana.
Vierailulla on syömisen tyrkyttäminen todella epäkohteliasta vierasta kohtaan. Vois keskittyä olennaiseen eli ystävien kanssa seurusteluun ja antaa jokaisen vieraan ottaa pöydästä haluamansa tyrkyttämättä.
Jos vieraan mielestä pöydässä ei ole hänelle syötävää, vieras olkoon hiljaa ja tyytyköön olemaan syömättä.
Jos ei ole ketään erikseen kahville kutsuttu, niin meillä on usein tarjolla pullaa tai suklaata.
Mutta esim synttäreillä taas on kahvituksessa myös suolaista tarjottavaa, esim. Voileipiä.
itse en kyllä kahvin kanssa mitään salaattia tarjoaisi? Ei sovi mitenkään yhteen, muuten ruuaksi kyllä, kahvin kanssa ei.
Meillä on aina myös suolaista tarjolla esim: karjalanpiirakat+munavoi, voileipiä ja/tai kinkku-, lohi-, juustopiirakkaa, joko tai, kaikenlaista sorttia.
Kaikki eivät pidä makeasta, eikä myöskään kahvista (itse en ole kahvin ystävä). Katan kauniin tee- ja mehupöydän
[quote author="Vierailija" time="02.03.2014 klo 15:58"]
[quote author="Vierailija" time="02.03.2014 klo 15:52"]
Kaikille maistuu makea.
[/quote] Ei maistu.
[/quote]Kaikille normaaleille ihmisille maistuu.
[/quote] Määrittele normaali ihminen. Sinä ilmeisesti ja muut ovatkin sitten epänormaaleja, jos eivät jaa mieltymyksiäsi. Makeaakin on monenlaista, se mikä on toiselle äklömakeaa on toiselle ihan tavallista. Jos pöydässä on sekä että, mieluummin tartun suolaiseen. Makean voin jättää kokonaan välistäkin.
[quote author="Vierailija" time="02.03.2014 klo 16:01"]
AP:llä on kaapissa kaikenlaista ja kysyn vierailta, mikä maistuu. Niin helppoa.
-ap-
[/quote]
No en viitsi pitää kuin sen keksipaketin, kun kaikki muu kuivaa. Meillä ei ainakaan käy niin paljon vieraita, että viitsittäisiin älyttömiä määrää pitää sellaista, mitä itse ei syödä. Leipää on aina, koska sitä itsekin syödään, mutta muuten ei. Meillä on noita vierasvaroja heitetty niin paljon pois, kun monelle ei kuitenakaan kelpaa, etten enää varastoi. Salaatti iltapäiväkahviopöydässä tuntuu kummalta, ruokailu erikseen. En tykkää nuupahtaneesta salaatista, joten ärsyttää jos sitä ei sitten syökään ja itse ei tosiaan syödä kahviaikaan ruokaa.
Miehen siskolla kun käy kylässä joskus harvoin niin sitä osaa jo pitää lapsillekin eväät autossa. Ajomatkaa on 1,5h suuntaansa, sit yleensä saa toista tuntia odottaa sitä kahvia, jonka kanssa on vain makeaa. Heti ei kehtaa lähteä kotimatkalle ja sieltä palatessa eka baari tms. on tunnin ajon jälkeen kun on melkein jo kotona.. Eli kyllä, eväät mukana kun kyläpaikka ei tarjoa.. :)
Muistan kun miehen veli tuli meille kylään ohikulkumatkalla menossa mummolaan. Kysyi suoraan, että olisiko leipää. En loukkaantunut, vaan sanoin että totta kai ja pistin leivät ja särpimet pöytään. En hoksannut kun se nyt on vaan tapa laittaa makeaa yleensä.
"HERKKUJA" Mikä ihmeen lastenkutsupöytä sinulle pitää kattaa, että saat oikeita HERKKUJA. Kanna itse omat hedelmäsi, se on annettu mikä on tarjottu. Jos ei kelpaa, sitten ollaan ilman.