Missä vaiheessa raskautta lihoit?
Lihominen ei tässä tarkoita sitä tavallista raskauteen liittyvää painonnousua, vaan ihan sitä ylimääräistä rasvaa, jonka saa syömällä. Eli missä vaiheessa raskautta tavallisesti lihotaan, jos lihotaan? Alkaako se heti vai myöhemmin? Mä olen juuri päässyt ensimmäisen kolmanneksen yli ja musta on tuntunut jo ties kuinka kauan, että haluan vaan syödä koko ajan.
Kommentit (8)
Tää on tosiaan yksilöllistä. Mulla ei kertynyt missään raskaudessa "ylimääräistä", vaan paino nousi ainoastaan muutaman kilon.
Sen sijaan mulle tuli yllätyksenä, että mun elimistö kerää kiloja imetyksen aikana. Ja että sellainen on ylipäätään mahdollista D:
Esikoisen imetysaikana, eli noin vuodessa lihoin 17 kiloa ja ihmettelin että syönkö oikeasti niin paljon. Ruokahalun koin isoksi vain heti synnytyksen jälkeen, ekojen viikkojen aikana. Muuten söin mielestäni suunnilleen sen minkä ennen. Imetyksen loputtua paino alkoi pikkuhiljaa laskea ja reilussa vuodessa olin lähtötilanteessa.
Kakkosen kohdalla varauduin paremmin ja aloin laskea kaloreita - halusin varmistaa että saan riittävästi energiaa, mutta en liikaa. Lopputuloksena lihoin taas noin 15 kiloa vuodessa, eikä se tosiaan tullut mässäilyllä, vaan mun elimistö menee jonkinlaiseen ihmeen megasäästötilaan imetysaikana.
Kolmosen ja nelosen kohdalla sama, mutta näissä paino ei enää lähtenytkään "itsestään". Että näinkin voi käydä. Ärsytti lähinnä se jatkuva toitotus siitä miten imetys vie raskauskilot, kun itelle ei raskauskiloja tullut mutta imetyskiloja kyllä. :/
Minulla ne kertyi hiljalleen. Tai no, en minä varsinaisesti lihonut vaan painoa tuli se aika normaali 12-15kg molemmissa raskauksissa. Siinä eka kolmanneksen jälkeen se alkoi, nopeiten paino nousi varmaan siinä toisen kolmanneksen lopulla-kolmannen alussa. Kilot lähti kyllä sitten raskauden jälkeen, niin että esikoisen ollessa puolivuotias painoin melkein 5kg vähemmän kuin lähtöpaino, ja se on aika paljon n. 50-kiloiselle ihmiselle, se kyllä tulikin sitten takaisin imetyksen loputtua. Kuopuksen jälkeen painonpudotus ei enää ollut niin raju ja tuntuu, että jäi pari "raskauskiloa", vaikka ne onkin vaan ihan omalla syömisellä aiheutettuja.
Neljä raskautta ja joka kerta lihoin eniten alkuraskaudessa, siis oli vain järkyttävä nälkä jatkuvasti.
Aina painonnoususta varoiteltiin, kun olin ennestään hieman ylipainoinen mutta loppuraskaudessa kiloja ei tullut laisinkaan.
Taidan olla outo, mutta näinkin voi siis käydä.
Mulla kiloja kertyi ensimmäisen ja toisen kolmanneksen aikana tasaisesti, n. 15 kiloa. Jatkuva nälkä ja pahoinvointi aiheutti sen, että vähän väliä oli syötävä jotain. Lopulta sitten viimeisen kolmanneksen aikana nesteet alkoivat kertyä elimistöön, jonka vuoksi turposin 10 kiloa lisää.
Olo oli erittäin tuhti, sillä ennen raskautta painoin 50 kiloa ja synnyttämään mentäessä 75 kiloa. Synnärille jäi 7 kiloa, ja imetyksen ansiosta kilot onneksi putosivat itsekseen ja turvotuskin hävisi viikossa.
Nyt 8 kuukautta synnytyksen jälkeen painan 55 kiloa, olo on suht kevyt ja kroppa alkaa pikkuhiljaa tuntua taas omalta.
Mulla kiloja tuli jo alkuraskaudessa, paradoksaalisesti pitkäkestoisen pahoinvoinnin takia. En nimittäin oksennellut, mutta oli koko ajan kamala kuvottava olo, jota helpotti se, että maha ei ollut ihan tyhjä. Söin siksi pikku välipaloja hyvin usein monta viikkoa.
Alkuraskauden jatkuva nälkä on kyllä käsittämätöntä. Onneksi samalla annoskoot ovat pienentyneet, joten painoa ei ole vielä kertynyt. Parin tunnin välein pitää syödä tai on huono olo. Nyt olen herännyt yölläkin vessaan ja samalla on ollut pakko syödä, kun olo on huono. Pahimpina päivinä on huono olo ennen syömistä ja syömisen jälkeen. Oksentanut en ole mutta koko ajan on etova olo. Läkerol Dentsejä kuluu, kun jo pelkkä pureskelu helpottaa pahoinvointia mutta purkka yököttää.
Hillitsin syömishimoni koko raskauksien ajan. En lihonut liikaa. Painonnousu oli aina haarukassa 11 -13 kg. Suurimat himot olivat raskauden loppupuolella. Tee samoin kuin minä, niin hyvin menee.
Muista syödä terveellisesti ja hyvin ja korvaa kaikki himotukset vihreillä kasviksilla, niin tulet syöneeksi vieläkin terveellisemmin. Motiivin torjua himot saa toivottavasti paremmin menevästä raskaudesta, helpommasta synnytyksestä ja paremmasta synnytyksestä toipumisesta.
Minä en vain uskaltanut ottaa lisää riskejä, kun olin raskaana. Liika paino tuntui ylivoimaisen suurelta kantaa vauvan ohella, jos se olisi toteutunut. Viimeiset raskausviikot turvottivat muutenkin. Nesteet kyllä poistuivat synnytyksen jälkeen.
Yksilöllistä, toisilla näkyy heti toisilla ei edes viimeisillään. Mä oon ollut aina helposti lihoavaa sortti, viimeinen kolmannes tuo sitä painoa itselläni eniten, johtunee varmaan siitä että aamupahoinvointia on ollut aina pitkään.