Olenko vähän tiukkis..?
Meillä käy usein naapuruston lapsia kylässä leikkimässä 7-vuotiaani kanssa. Osa käyttäytyy todella hyvin ja leikit sujuvat hyvin eikä mitään ongelmaa. Hienoa.
Ongelma on kuitenkin se, että osa lapsista on todella rajuja ja käyttäytyvät minusta liian villisti. Esim. he juoksevat rappusissamme ja paiskovat sisäovia(!). Meillä tällainen käytös on kiellettyä ja minusta tuntuukin että olen ihan natsi kun kiellän heitä leikkimästä sisäovilla ja juoksemasta rapuissa. Rauha on tasan kaksi minuuttia ja sitten sama rumba alkaa taas. On kurjaa olla koko ajan vahtimassa ja kieltämässä jo aika isoja lapsia käyttäytymästä näin!
Oletteko törmänneet tällaiseen? Onko teistä ihan ok leikkiä ovilla ja rappusilla? En kysy tätä siksi että olen epävarma näistä säännöistä vaan siksi, että onko se jonkun mielestä ihan ok että näin käyttäydytään?
Kommentit (7)
Aika normaalia. Ja joo, olet tiukkis. Mikset käske ulos juoksemaan?
ONhan se varmana normaalia lasten juosta, mutta rappusissa juoksentelussa on vaaransakin. En minäkään juoksisi! Ovien paiskomisessa on sekin vaara että sormet jäävät väliin.
Lapset saavat kyllä leikkiä ja riekkua kunhan joku tolkku säilyy, mutta nuo kaksi asiaa saavat karvani pystyyn.
Ei rapuissa saa juosta, se on vaarallista. Ovien paiskominen on turhaa ja typerää. Johan se riehuminen pitää turvallisuussyistä kieltää. Mä sanoisin, että jos ei osata käyttäytyä, voi mennä kotiin paiskomaan. Minä määrään meillä, myös vieraita.
Niin minäkin määrään, mutta aika tylsältä se tuntuu, varsinkaan jos se määräys ei pysy mielessä kuin vain hetken. Ihanaa, että on muitankin natsimutseja!
Muualle leikkimään, jos pitää ravata rapuissa ja paiskia ovia. Rapuissa voi satuttaa ja sormet voivat jäädä ovenväliin. Kuka sitten on vastuussa? Sinäkö? Tuskinpa. Kerro noiden lasten vanhemmille ja pyydä sanomaan, että sinua tarttee totella, kun teillä kerran leikitään. Pyydä kieltämään omia lapsiaan. Et ole mikään tiukkis.
Laittakaa kuvallinen kieltomerkki esim portaisiin. Niin lapset muistavat paremmin että ei saa juosta.
Aika normaalia. Ja joo, olet tiukkis. Mikset käske ulos juoksemaan?