Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten lapsen aiheuttama vahingo korvataan? Kokonaan uusi vai arvon mukaan?

Vierailija
01.03.2014 |

Eli lapseni rikkoi ystäväni luona hiustenkuivaajan. Ystäväni sitten hermostui, että oli kallis ja hyvä hiustenkuivaaja (ostettu joskus 2007) ja tarvitsee uuden melkeinpä heti...

Pitääkö mun oikeasti ostaa tälle ystävälle uusi täysin vastaava? Kun jos kuivaaja on uutena maksanut vaikka 100€ ja siitä on 7 vuotta, niin eikös arvo ole tippunut aika roimasti ja olisi arvoltaan enää 20€-30€?

Jos annan ystävälle tuon 30€, niin kyllähän sillä hiustenkuivaajan saa, ihan naurettavaa että joutuisin maksamaan ihan hirveitä summia uudesta.

Kommentit (78)

Vierailija
1/78 |
01.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähkölaitteiden arvo kuolettuu 2 vuoden jälkeen ja joskus voidaan laskea 3kin vuotta. Tuossa tapauksessa voit vapaasti valita mitä korvaat jos näin haluat osoittaa hyvää tahtoa. 

Vierailija
2/78 |
01.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.03.2014 klo 19:22"]

Sähkölaitteiden arvo kuolettuu 2 vuoden jälkeen ja joskus voidaan laskea 3kin vuotta. Tuossa tapauksessa voit vapaasti valita mitä korvaat jos näin haluat osoittaa hyvää tahtoa. 

[/quote]

Mulla on hyvä kuivain ollut käytössä jo 10v. Ihan sama miten tuon kuoletuksen teet, mun kuivain toimii niinkuin ennenkin.

Jos sen rikot, ihan oma vika ja ostat mulle uuden samanlaisen kuin rikkomasi oli.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/78 |
01.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai annat kaverille rahat uuteen kuivaimen ja muihin rikkoutuneisiin tavaroihin. Mä antaisin 200 euroa niin vois kattella ittelleen uudet kamat. Onko kaikki äidit näin jumalttoman itsekkäitä, että luulevat selviävänsä parilla kympillä?

Vierailija
4/78 |
01.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.03.2014 klo 18:22"]

Erityisen kummalliselta tuntuu, että ap:n lapsi rikkoi tavarat tahallaan, ja ap:n ei mielestään tarvitsisi korvata niitä! Mitenkäs sitten, kun kymmenvuotias suuttuu kaverilla hävittyään tietokonepelin? Mitäs sitä turhaan vastaavaa konetta ostamaan, halvempia saa muutamalla kympillä?

Toki vahingotkin korvataan, mutta eriyisen nolona olisin, jos lapseni olisi mennyt hajottamaan paikat suutuspäissään!

[/quote]

Mitä kummallista siinä on. Lainasin kaverin uutta autoa ja ajoin kolarin. Ei mulla mitään vakuutuksia ole, joten auton hintahan tippuu heti, kun sen ajaa liikkeestä ulos, joten maksoin vain pari tonnia ja se saa riittää.

Vierailija
5/78 |
01.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.03.2014 klo 20:18"]

[quote author="Vierailija" time="01.03.2014 klo 18:22"]

Erityisen kummalliselta tuntuu, että ap:n lapsi rikkoi tavarat tahallaan, ja ap:n ei mielestään tarvitsisi korvata niitä! Mitenkäs sitten, kun kymmenvuotias suuttuu kaverilla hävittyään tietokonepelin? Mitäs sitä turhaan vastaavaa konetta ostamaan, halvempia saa muutamalla kympillä?

Toki vahingotkin korvataan, mutta eriyisen nolona olisin, jos lapseni olisi mennyt hajottamaan paikat suutuspäissään!

[/quote]

Mitä kummallista siinä on. Lainasin kaverin uutta autoa ja ajoin kolarin. Ei mulla mitään vakuutuksia ole, joten auton hintahan tippuu heti, kun sen ajaa liikkeestä ulos, joten maksoin vain pari tonnia ja se saa riittää.

[/quote]

Itsekäs olet. Älä lainaa muiden tavaroita jos ei ole varaa korvata niitä.

Vierailija
6/78 |
01.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omituinen keskustelu. Kun AP lähti täältä asiaa kysymään ja täällä mielipide on varsin selkeä - uusi vastaava tilalle, millä mielellä AP nyt on. Omastakin mielestäni olisi kohtuullista hankkia tilalle uusi vastaava. Hiustenkuivaajan käyttöarvo ei ole muutamassa vuodessa laskenut mihinkään. Alunperin on maksettu kuivaajan ominaisuuksista, joita ei halvemmissa peleissa ole.

Vierailija
7/78 |
01.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.03.2014 klo 11:41"]Eli lapseni rikkoi ystäväni luona hiustenkuivaajan. Ystäväni sitten hermostui, että oli kallis ja hyvä hiustenkuivaaja (ostettu joskus 2007) ja tarvitsee uuden melkeinpä heti...

Pitääkö mun oikeasti ostaa tälle ystävälle uusi täysin vastaava? Kun jos kuivaaja on uutena maksanut vaikka 100€ ja siitä on 7 vuotta, niin eikös arvo ole tippunut aika roimasti ja olisi arvoltaan enää 20€-30€?

Jos annan ystävälle tuon 30€, niin kyllähän sillä hiustenkuivaajan saa, ihan naurettavaa että joutuisin maksamaan ihan hirveitä summia uudesta.

[/quote]

Jos laite on vanhempi, ostaisin uuden koska luultavasti se on nyt kaupoissa myös edullisempi. Ehdottomasti korvaisin niin, että saa uuden vastaavan, maksoi mitä maksoi.

Vierailija
8/78 |
01.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.03.2014 klo 12:05"][quote author="Vierailija" time="01.03.2014 klo 11:56"]

Ostat vastaavan kuivaajan minkä lapsesi rikkoi. Se on ihan itsestäänselvyys. Hän on nyt ilman kuivaajaa, sun lapsesi takia.

[/quote]

Itse ainkin ajattelen että jos jätän omaisuuteni niin että vauva sen ylttää ottamaan niin syy on aikuisen, eli tälläisessä tapauksessa näkisin että minun koti, minun virhe jättää tavarat noin.

PS. vakuutuksen omavastuu voi olla 100 euroa, eli jos siihen lisätään sitten tavaran elinkaari niin ei tuollaisesta esineestä ole enää mitään takaisin tulevaa 7 vuoden käytön jälkeen. ;)

Menisi siis piikkiin -voivoi-

PPS. Jos aikuinen suuttuu vauvan normaalin tutkimisinnon takia tapahtuneen rikkoutumisen vuoksi, miettisin pari kertaa tätä ystävyyttä. Ei kai vauvasi ollut yksin hoidossa tällä tyypillä?

[/quote]

Jos kaverin lapsi nyt sattuisi pelaamaan jalkapalloa pihalla ja futaisi pallon ikkunasta läpi...olisiko minun syyni kun "ikkuna oli niin matalalla" ja tilalle voisi hankkia vaikka plexin...tai muovipussi. Onhan se ikkuna ollut siinä jo kauan ja pestykkin aikapäiviä sitten viimeksi...

Vierailija
9/78 |
01.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.03.2014 klo 16:57"][quote author="Vierailija" time="01.03.2014 klo 16:27"]

Haluaisin kuulla, minkä ikäinen lapsi ja miten kuivaaja meni rikki?

[/quote]

Lapsi on 4-vuotias, sai kiukuttelukohtauksen vessassa ollessamme ja pyyhkäisi kaikki tavarat lattialle yhdeltä matalalta tasolta.

Meni siinä rikki muutakin, mutta tuosta hiustenkuivaajasta kaveri suuttui, kun kuulemma tarvitsee sitä päivittäin.

ap

[/quote]

Hetken mietin että no jos ihan vahingossa hajosi...mutta jos raivarit on saanut ja muutakin hajoaisi. . Häpeäisin silmät päästäni ja korvaisin aivan kaiken mikä meni rikki ja isot isot pahoittelut vielä perään!

Vierailija
10/78 |
01.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.03.2014 klo 17:28"]Minusta on huolimattomuutta pitää tavaroita noin matalalla tasolla, että 4-vuotias yltää ne siitä vaan heittämään lattialle.

[/quote]

On ehkä jos se 4v asuu sun luona. Mutta en minäkään varaudu koirien tms lemmikkien mahdollisesti tekemiin vahinkoihin jos ei itsellä ole koiria...

Vierailija
11/78 |
01.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

*Vahinko, ennen kuin kukaan tulee pätemään

Vierailija
12/78 |
01.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei ole ystävä. Osta uusi ja etsi uusi ystävä

Vierailija
13/78 |
01.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostat uuden tilalle, ehkä n viidenkympin arvoisen.

Vierailija
14/78 |
01.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mietpä nyt hetki. Ilman sinun lastasi ystäväsi ei olisi TARVINNUT hankkia uutta kuivaajaa, vaan laadukas kuivaaja olisi pelittänyt vielä vuosia!

Kyllä minusta on reilua, että hankit uuden ja vastaavan. Ihan oikeastiko luulet ettei ketuttaisi jos lapsi rikkoisi sadan euron kuivaajan ja sä ostaisit tilalle jonkun halpispuhaltimen joka polttaa hiukset?

Vierailija
15/78 |
01.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on mielestäni vähän kinkkinen juttu, oli rikkojana sitten lapsi tai aikuinen. On totta, että esimerkiksi kaksi vuotta vanhan tablettikoneen markkina-arvo ei ole enää lähelläkään uuden vastaavan hintaa. Silti on mielestäni väärin, että tavaran omistaja ikään kuin pakotetaan ostamaan uusi, vaikka vanha masiina olisi saatanut toimia ongelmitta vielä useamman vuoden. Eli jos vaikka ystäväni tiputtaisi 600 euroa maksaneen vuoden vanhan tablettikoneeni lattialle ja suostuisi maksamaan minulle siitä vain 300 euroa, minä jäisin edelleen 300 euroa miinukselle, vaikkei minulla ollut kyseisen vahingon kanssa mitään tekemistä enkä ollut aikeissakaan ostaa uutta tablettia vielä pitkään aikaan.

Vähän hankalaa on selkeästi mennä kummankaan puolelle tässä asiassa. Toisaalta ymmärrän oikein hyvin sen, ettei vuosikausia vanha laite ole enää uuden arvoinen. Mutta kyllä minua ärsyttäisi, jos minulla menisi omia rahojani uuden laitteen hankintaan, kun joku muu on sen rikkonut.

Vierailija
16/78 |
01.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en korvaisi mitään noin vanhasta laitteesta. Aika kiva ystävä sulla... Mä hankkisin uusia... Ystäviä siis.

Vierailija
17/78 |
01.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.03.2014 klo 11:50"]

Tämä on mielestäni vähän kinkkinen juttu, oli rikkojana sitten lapsi tai aikuinen. On totta, että esimerkiksi kaksi vuotta vanhan tablettikoneen markkina-arvo ei ole enää lähelläkään uuden vastaavan hintaa. Silti on mielestäni väärin, että tavaran omistaja ikään kuin pakotetaan ostamaan uusi, vaikka vanha masiina olisi saatanut toimia ongelmitta vielä useamman vuoden. Eli jos vaikka ystäväni tiputtaisi 600 euroa maksaneen vuoden vanhan tablettikoneeni lattialle ja suostuisi maksamaan minulle siitä vain 300 euroa, minä jäisin edelleen 300 euroa miinukselle, vaikkei minulla ollut kyseisen vahingon kanssa mitään tekemistä enkä ollut aikeissakaan ostaa uutta tablettia vielä pitkään aikaan.

Vähän hankalaa on selkeästi mennä kummankaan puolelle tässä asiassa. Toisaalta ymmärrän oikein hyvin sen, ettei vuosikausia vanha laite ole enää uuden arvoinen. Mutta kyllä minua ärsyttäisi, jos minulla menisi omia rahojani uuden laitteen hankintaan, kun joku muu on sen rikkonut.

[/quote]

Toisaalta, jos lainaat tavaraasi jolle kulle otat aina sen riskin, että se saattaa vahingoittua toisen toimesta.

Siksi minusta ei voi olettaa, että rikkoja korvaisi vahingon täysin.

Tahallinen, luvaton ja holtiton toiminta toki erikseen.

Vierailija
18/78 |
01.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ominaisuuksiltaan vastaava tuote. Sulla on kotivakuutus, joka korvaa.

Vierailija
19/78 |
01.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostat vastaavan kuivaajan minkä lapsesi rikkoi. Se on ihan itsestäänselvyys. Hän on nyt ilman kuivaajaa, sun lapsesi takia.

Vierailija
20/78 |
01.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löytäisitkö käytettynä sitä samaa, minkä lapsi rikkoi?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi yhdeksän