Anaalifissuura
Minulla on kiusana ilmeisesti anaalifissuura. Tulee aina toisinaan samaan kohtaan ja on ikävä vaiva. Ekan kerran tullut varmaan joku 3 vuotta sitten. Parani itekseen, kunnes taas muistutti viime talvena itsestään ja sain sen hoidettua proctosedyl voiteella. Nyt taas tammikuusta lähtien fissuura on vaivannut ajoittain. Mitään jumalatonta kipua ei ole, yleensä ulostamisen jälkeen kirpoo, vihloo ja nipistelee ja olenkin aamuin/illoin ja ulostamisen jälkeen laittanut bepanthenia. Olisi varmaan mahdoton ilman rasvauksia! Ja tämä fissuura ei ole siis tullut kovasta ulosteesta, vaan minulla on pikemminkin löysä (väkevä) uloste joka aina ärsyttää fissuuran. :/ Verta ei muuten tule, paitsi kerran kunnon ripulikohtauksen jälkeen tuli vähän verta ja siitä säikähtäneenä menin lääkärille, joka ainakin sanoi että näki pari haavaumaa ja hoidoksi taas niitä pukamavoiteita. Vaiva oli jo helpottamassa, kunnes jostain syystä sitten tuli taas ripuli ja vaiva ärtyi. Eikä niitä pukamavoiteitakaan voi loputtomasti käyttää... Taitaa olla fissuura kroonistunut? Mahtaako olla vaarallista? Oireet ei siis tosiaan ole kovia... jos on hyvä päivä, en vältisti muista edes koko fissuuraa... Miten saada fissuura paranemaan kun uloste on usein löysää tai ripulia? Olen koittanut syödä vi sibliniä, toimi aluksi, mutta lopulta tuli kova ripuli, eikä vatsani ole kunnolla vieläkään palutunut. Kärsin siis ilmeisesti ärtyneen suolen oireyhtymästä...
Voiko fissuurasta kehittyä fisteli? Miehellä kun on sellanen ja hän on menossa ensi viikolla leikkaukseen. Kammoksuen olen sitä touhua vieressä katsonut, että taitaa tämä fissuura olla kumminkin parempi. Voiko fissuura merkitä esim. crohnin tautia? Vatsan kanssa usein ollut vaivaa, verikokeita, laktoosi kokeita ja keliakia on katottu. Gastron mukaan vaikutti vain ärtyneeltä suolelta... Gastron vastaanotolla olen käynyt n. vuosi sitten.
Aina puhutaan fissuuran hoidossa että pitäisi olla pikemminkin löysä uloste. Minulla taas takapuoli voi paremmin jos uloste on vähän kovahkoa! Koska usein vaikkei ole ripulia, niin uloste on jotenkin niin tahmaista, että sekin jo ärsyttää haavaumaa kovin... Tuo haavauma on siis vissiin tuolla jossain sisäpuolella. Tai voihan se olla että kramppi tämän kivun aiheuttaa, lääkäri tammikuussa sanoi sulkijalihakseni olevan kovin kireä.