Voi v. Menin ostamaan Arabian kupit ja kipot, olin aivan fiiliksissä kunnes selvisi, että eivät ole olleet kotimaisia tuotteita pariin vuoteen.
Kyllä ärsyttää, luulin näitä ostaessani tukevani kotimaista. Ei ole ensimmäinen kerta kun luulen tekeväni hyvän ostoksen maapalloa ja suomalaista työtä ajatellen, mutta sittenkin tuleekin nokkiin. Mitä teen?
Kommentit (47)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ostin muutama vuosi sitten viimeisiä Iittalan/Fiskarsin Suomessa tehtyjä paistinpannuja 4 kpl. En tiedä, missä nykyään valmistetaan. Lasitavaraa valmistetaan vieläkin kai Suomessa. Mariskoolit sun muut.
"Fiskars tarjoaa laajan valikoiman pannuja ja kattiloita kotikokin tarpeisiin. Kehitämme, suunnittelemme ja testaamme kaikki tuotteet Suomessa.
Pannutehtaamme sijaitsee Sorsakoskella, Suomessa. Laajan tuotetuntemuksemme pohjalta on syntynyt uusia innovaatioita, kuten ainutlaatuinen OPTIHEAT -teknologia induktioliedelle. Pannujen ja kattiloiden tuotannossa käytetään kierrätettyä raaka-ainetta."
https://www.fiskars.com/fi-fi/ruoanlaitto/tuotteet/keitto-paistoastiat
Iittalan lasitavara valmistetaan Iittalassa sijaitsevassa lasitehtaassa ihan Suomessa.
Näin on. Ostan Iittalan lasitavaraa edelleen, esim kastehelmeä. Arabiaa en ole ostanut sen jälkeen kun valmistus siirtyi kaukoitään. Mulla on vielä Suomessa valmistettuja Teemalautasia. Syvät lautaset vaihdoin jo Pentikin lautasiin kun vanhat hajoilivat ja lasite alkoi olla mennyttä.
Vierailija kirjoitti:
Muutenkin suurin piirtein kaikki käyttämäsi tavarat - paperia lukuunottamatta - tehdään Kiinassa, Vietnamissa tai Thaimaassa.
Jos se ei miellytä, kannattaa varata ensimmäinen lento pois planeetaltamme.
Niin no, itse en kyllä maksa samaa hintaa Kiinassa/Thaimaassa valmistetusta astiasta kuin Suomessa valmistetusta. Ennemmin sitten ostan astiani vaikka Saksasta (siellä valmistettu). Valmistusmaan täytyy näkyä myös hinnassa!
Pentikin keramiikka on rumia ja kolhoja. Ja tosi pieni valikoima. Sit loout 90% on vinkulassa tehtyä, esim
kaikki lasitavara. Iittalan lasi sentään tehdään 90 prosenttisesti suomessa. Mun teemalautasissa muuten luki et made in romania. Kun joku sanoi että olisivat edes euroopassa tehtyjä🤔
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutenkin suurin piirtein kaikki käyttämäsi tavarat - paperia lukuunottamatta - tehdään Kiinassa, Vietnamissa tai Thaimaassa.
Niin no, itse en kyllä maksa samaa hintaa Kiinassa/Thaimaassa valmistetusta astiasta kuin Suomessa valmistetusta. Ennemmin sitten ostan astiani vaikka Saksasta (siellä valmistettu). Valmistusmaan täytyy näkyä myös hinnassa!
Missäs kaikki merkkivaatteet ja -laukut tehdään? Näkyykö hinnassa😆
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missäs kaikki merkkivaatteet ja -laukut tehdään? Näkyykö hinnassa😆
Ei näy enkä siksi ostakaan merkkivaatteita tai laukkuja. Mulla on tasan kaksi laukkua ja molempien merkki on Globe hope ja ne eivät ole valmistettu Kiinassa/Thaimaassa.
Vierailija kirjoitti:
Pentikin keramiikka on rumia ja kolhoja. Ja tosi pieni valikoima. Sit loout 90% on vinkulassa tehtyä, esim
kaikki lasitavara. Iittalan lasi sentään tehdään 90 prosenttisesti suomessa. Mun teemalautasissa muuten luki et made in romania. Kun joku sanoi että olisivat edes euroopassa tehtyjä🤔
Osa voi ollakin mutta harmillisesti lähimarketeissa on vaan näitä Thaimaassa valmistettuja. Romaniassa valmistettuja voisin ostaakin, tosin nyt ei ole tarvetta.
Vierailija kirjoitti:
Mulla kävi aikoinaan Iittalan kanssa samoin. Pistä kupit joulupakettiin jollekin, joka niistä iloitsisi ja googleta kotimaisia keramiikkajuttujen pienyrittäjiä!
Harmi, että pienyrittäjät tekevät kaikki enemmän tai vähemmän rustiikkityylillä.
Itse ostelen kirpparilta ja vanhan tavaran kaupoista kotimaista arabiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ostin muutama vuosi sitten viimeisiä Iittalan/Fiskarsin Suomessa tehtyjä paistinpannuja 4 kpl. En tiedä, missä nykyään valmistetaan. Lasitavaraa valmistetaan vieläkin kai Suomessa. Mariskoolit sun muut.
"Fiskars tarjoaa laajan valikoiman pannuja ja kattiloita kotikokin tarpeisiin. Kehitämme, suunnittelemme ja testaamme kaikki tuotteet Suomessa.
Pannutehtaamme sijaitsee Sorsakoskella, Suomessa. Laajan tuotetuntemuksemme pohjalta on syntynyt uusia innovaatioita, kuten ainutlaatuinen OPTIHEAT -teknologia induktioliedelle. Pannujen ja kattiloiden tuotannossa käytetään kierrätettyä raaka-ainetta."
https://www.fiskars.com/fi-fi/ruoanlaitto/tuotteet/keitto-paistoastiat
Iittalan lasitavara valmistetaan Iittalassa sijaitsevassa lasitehtaassa ihan Suomessa.
Näin on. Ostan Iittalan lasitavaraa edelleen, esim kastehelmeä. Arabiaa en ole ostanut sen jälkeen kun valmistus siirtyi kaukoitään. Mulla on vielä Suomessa valmistettuja Teemalautasia. Syvät lautaset vaihdoin jo Pentikin lautasiin kun vanhat hajoilivat ja lasite alkoi olla mennyttä.
Mulla on käytössä lapsuudenkodista perittyä Kiltaa ja edelleen priimaa lasituksen osalta. Taisi laatu heiketä jo ennen tuotannon siirtymistä ulkomaille. Tosin Kilta taitaa olla ajalta, jolloin arabia sai käyttää posliinisavea, se on kovempaa kuin myöhemmin käytetty "kivitavara".
Ohis
Vierailija kirjoitti:
Fiskars on valmistanut suomalaisia pannuja vahvalla ammattitaidolla Suomessa Sorsakosken tehtaalla jo vuodesta 1891. Fiskars Sorsakoski edition paistinpannu sopii kaikille liesityypeille. Paistinpannun paksu teräspohja jakaa lämmön tasaisesti koko paistinpannun pinta-alalle. Kestävä Hardtec -pinnoite tekee ruoanlaitosta miellyttävää ja vaivatonta, sillä
pinnoite tekee paistinpannuista tarttumattomia ja kestäviä. Kokeile Fiskars Sorsakoski
Zinc
Petikkiä en osta kun sekin tehdään ulkomailla halvalla ja sitten lyödään vaan tarra pohjaan että made in Finland.
Vierailija kirjoitti:
Petikkiä en osta kun sekin tehdään ulkomailla halvalla ja sitten lyödään vaan tarra pohjaan että made in Finland.
Oliskohan noin vai ei
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kaikki lasitavara. Iittalan lasi sentään tehdään 90 prosenttisesti suomessa. Mun teemalautasissa muuten luki et made in romania. Kun joku sanoi että olisivat edes euroopassa tehtyjä🤔Osa voi ollakin mutta harmillisesti lähimarketeissa on vaan näitä Thaimaassa valmistettuja. Romaniassa valmistettuja voisin ostaakin, tosin nyt ei ole tarvetta.
Eikös Teema ym. ole nimenomaan Romaniassa valmistettuja?
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö. Keramiikka tehdään kyllä ihan edelleen Suomessa. Se muu siellä myytävä tilpehööri tehdään pääasiassa ulkomailla paitsi osa kynttilöistä, siinä olet kyllä oikeassa, mutta keramiikka Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Eivät vuosiin ole olleet Suomessa valmistettuja suurin osa Arabian astioista. Voisin ostaa jos olisi edes Euroopassa valmistettu mutta kun eivät ole niin siirryin Pentikin keramiikkaan. Tietääkö joku missä Aarikan puiset kynttilänjalat on valmistettu? Ärsyttävää kun sivuilla ei lue. Joku peltinen tarjotin on valmistettu Ruotsissa mutta noissa kynttilänjaloissa ei valmistusmaata lukenut lainkaan. En todellakaan maksa sataa euroa kynttilänjalasta joka on tehty jossain kaukoidässä joten tietääkö joku paremmin?
Aarikka on aina teettänyt helvetin halvalla alihankkijoilla niitä puupallojaan ja ihmiset niitä kodeissaan sorvaa, toiset maalaa ja kolmannet kasaa. Ihan huijaripuulaaki vaikka teettäisikin kotimaassa, eivät laittaneet mitään tehdasta koska se olisi tullut kalliiksi. Ikänä en kuuna kullan valkeana ostaisi aarikan ylikalliita rumia puupalloja.
Pentikin astioihin oon siirtynyt minäkin. Rumaa ratsastaa kotimaan illuusiolla, hyi Arabia, Iittala, Reino & Aino jne
Vierailija kirjoitti:
Pentikin astioihin oon siirtynyt minäkin. Rumaa ratsastaa kotimaan illuusiolla, hyi Arabia, Iittala, Reino & Aino jne
Jotenkin törkeintä oli että ne Suomi100-mukit valmistettiin myös Thaimaassa. En ikinä olisi tuollaista mukia ostanut!
Vierailija kirjoitti:
Missäs se Iittalan lasitehdas sijaitsikaan...?
Vierailija kirjoitti:
Huvitti kun näin näitä uusia aino- ja reinotossuja myynnissä mainoslauseella "made for finland"
Kai tolla saa mummoja huijattua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missäs se Iittalan lasitehdas sijaitsikaan...?
Mitäs tuotteita se Iittala valmistaakaan? Oisko muutakin kuin lasia? Iittalan mukia, lautasta et kotimaisena saa.
Ja Billnäsin tehdas sijaitsee Suomessa. Myös Fiskarsin jakelukeskus sijaitsee Suomessa.