Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä on ihanin muistosi isovanhemmastasi?

Vierailija
28.02.2014 |

Vanhemmillani oli turbulenttinen avioliitto, mutta onneksi minulla oli lapsuudessa Ukki - turvakallioni. Kesäisin mökillä oltiin ukin kanssa usein kaksin, mummi oli kuollut jo aiemmin. Kalastettiin mato-ongella ahvenia, juostiin mäyräkoiran kanssa kilpaa pitkin hiekkamonttuja ja kerrottiin mörkötarinoita taskulampun kanssa mökin takapihalle pystytetyssä teltassa. Iltaisin oli ihanaa käydä nukkumaan ukin kainaloon tuvan sohvalle, kun hän karkeilla maatyömiehen käsillään silitti otsaa ja luki Muumeja. Välillä rakennettiin vaikka maustehylly ukin puutyöpajassa. Tai pajupilli ja soitettiin sillä.

Kauneimpana muistona muistan kuitenkin aina sen, kun ukki tuli herättämään minut kerran mökillä auringonnousun aikaan. Ukki tiesi, että tykkäsin soutaa, ja hän antoi airovastuun minulle viisi-kuusivuotiaalle tytölle silloin kokiessaan katiskoja. Hän piti perää, koimme katiskat ja verkot (yksi iso hauki ja joitakin pikkukaloja) ja katsoimme auringon tulemista maailmaan horisontin takaa. Hän kertoi minulle, kuinka oli pienenä poikana soudellut siellä isänsä kanssa ja jotenkin muistan eläytyneeni siihen ajatukseen. 

Seuraavana syksynä ukki kuoli sydänkohtaukseen - ilman mitään ennakkovaroitusta.

Mieleeni on kuitenkin hyvin voimakkaana syöpynyt se ajanjakso, jonka olen saanut viettää rakkaan ukkini kanssa. 

Onko teillä muilla joitain erityisiä muistoja isovanhemmistanne? Minkälaisia?

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
28.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

<3

Vierailija
2/14 |
28.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun erityiset muistot isovanhemmistani: en nähnyt niitä juuri koskaan, vaikka asuivat viereisessä kunnassa. Mummoa pelkäsin, se oli pahansisuinen ja kärsi henkisistä ongelmista, vaaria en oikein edes muista. Tarinoiden perusteella oli todella itsepäinen mies väärissä asioissa ja julma eläimille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
28.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lauloin aina pienenä mummolle bussissa matkalla mökille.

Ja se kun mummo teki koulun jälkeen meillä lettuja kuningatarhillolla.

Muistan myös toisen 20v sitten edesmenneen mummoni ihanat etikkakurkut.

Pieniä arkisia muistoja

Vierailija
4/14 |
28.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain mummiltani ja vaariltani pienenä syntymäpäivälahjaksi kolmipyörän, ai että rakastin sitä <3

Vierailija
5/14 |
28.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun muistoni isovanhemmistani molemmin puolin liittyy ruokaan. Kun Mummoni kanaruuan tuoksu tulee välillä nenääni muistan kuinka seisoin hänen kanssaan hellan vieressä auttelemassa alle kouluikäisenä ja ja mummini muistan aina kun käyn hakaniemen torilla.

Vierailija
6/14 |
28.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajoimme äitini ja mummoni kanssa katsomaan paikkaa, jossa mummo oli syntynyt. Maatilalla asui ihmisiä, joita emme tunteneet. Emme jääneet pitkäksi aikaa. Käveleminen oli mummolle vähän hankalaa, joten hän jäi autoon istumaan. Auton ovet olivat auki, ja maatilan pörröinen punaruskea pystykorva hyppäsi etupenkille mummoni viereen kerjäämään rapsutuksia. Mummo silitti kaunista koiraa ja jutteli sille. Tämä on jäänyt mieleeni kivana muistona.

Vierailija
7/14 |
28.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummu oli tomera ihminen ja elämässäni tiiviisti mukana siihen asti, kunnes kaksi vuotta sitten kuoli. Jälkeenpäin ajatellen olen kiitollinen siitä, että hän opetti melko ehdottomaan tapaansa monia asioita, joilla elämässä pääsee kunniallisesti eteenpäin. Ja hän oli turvakallio, sellainen, johon en usein turvannut, mutta tuntui helpottavalta tietää, että häneen voi luottaa. Hauskoja juttujakin hän kertoi.

Toinen mummu kuoli ollessani 12v. Hänet muistan lempeänä ja aina rauhallisena. Tapasimme ehkä 5 kertaa vuodessa, kovin tarkkoja muistoja ei ole jäänyt mieleen. Hän ei ollut varakas, ja lastenlapsia oli paljon, mutta aina hän antoi taskurahaa ja syntymäpäivänä rutkasti lahjoja. Myös herkkuja hänellä oli aina lapsille varattuna.

Vierailija
8/14 |
28.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ollut isoisän kanssa tekemisissä pienenä (ukki oli paljon töissä, myös viikonloppuisin), mutta mumman kuoltua ja minun saatuani ajokortin kävin 20 vuoden ajan ukilla kerran viikossa kylässä.

Olen siten poikkeus siitä palstasäännöstä, että jos ei aikanaan hoida lapsenlapsia, eivät nämä vanhuksesta enää välitä. Ukki ei hoitanut koskaan, ja silti meillä oli hyvät aikuiset välit.

Vierailija
9/14 |
28.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mummo kuoli yllättäin vain 54-vuotiaana, olin itse tuolloin 8-vuotias. Mutta mummon muisto säilyy kultaisena. Mummon sylissä oli hyvä olla ja mummo paistoi parhaimmat letut. Mulla on elossa vielä toinen mummo, mutta välimme eivät ole koskaan olleet läheiset, koska mummo ei pidä erityisemmin pikkulapsista. Tosin nyt omille lapsilleni on käydessämme jutellut. Mutta parhain muisto on tästä mummosta on, kun käytiin niiden talviasunnossa Floridassa, oli mukava joulu. Olin 11. Pappakin oli vielä elossa tuolloin ja halusivat tehdä meille mukavan suomijoulun helteen keskelle :)

Vierailija
10/14 |
28.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummi asui toisessa kaupungissa, johon mentiin usein junalla. Joskus menin yksinkin, jopa reilusti alle kymmenvuotiaana. Nykyään syytettäisiin varmaan heitteillejätöstä, mutta silloin se oli jännää. Äiti saattoi junaan ja mummi oli vastassa toisessa päässä.

Muistan, kun näin mummin väkijoukon seasta ja hän lähti kiirehtimään minua kohti. Mummi aina vähän liikuttui jälleennäkemisesti ja joutui pyyhkäisemään kyyneleen silmäkulmastaan. Hän pukeutui aina tyylikkäästi ja tuoksui vienosti hajuvedeltä. Vieläkin muistan, miltä tuntui uppoutua mummin syliin ja haistaa tuttu tuoksu.

Ikävä.

Vierailija
11/14 |
28.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mulla ole tuollaisia. Ei kai isovanhemmissani mitään kamalaa vikaa varsinaisesti ollut mutten muista mitään erityisen ihanaa. Isäni äidistä tykkäsin enemmän kuin äitini äidistä. Isoisiä en sitten muistakaan.

Vierailija
12/14 |
28.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin rakkaimmat muistot liittyy mummin ja ukin kanssa kesämökillä olemiseen. Mummi lauloi minulle iltaisin "tuutulauluksi" Maan korvessa kulkevi lapsosen tie, vaikka olin jo 10-vuotias tai jotain. Mummi paistoi ihania sultsinoita mökin puuhellalla. Ja ukin kanssa käytiin kalassa tietysti.

Vierailija
13/14 |
28.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta oli kivaa, kun ukin kanssa haettiin lähteeltä vettä. Se oli tärkeä ja kunniatehtävä. Minä olin todella tarkka käsistäni ja sain kauhottua aina kanisterin täyteen. Ja ketkä lähteellä on käyneet, niin tietävät että jos hiukankin pohjaa koskettaa niin sekaisin on vesi. Lähteen paikka oli sinä kesänä todella hankalassa kohtaa, mummo ei sinne jalkojensa vuoksi voinut mennä ja ukin näkö ei ollut kamalan hyvä. Veden hakeminen oli tärkeää, koska sitten ei tarvinnut lähteä mökiltä minnekään vedenhakureissuun, vaan elettiin mummon kasvimaan antimilla ja haettiin katistkoista kalaa, joskus jouduttiin onkimaan lisäksi. Sekin oli kivaa.  

Vierailija
14/14 |
28.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auton perävalot, kun isä tai äiti lähti kyyditsemään kyläilemässä ollutta mummoa rautatieasemalle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kaksi