Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vinkkejä 10 hengen ruokkimiseen!

Vierailija
28.02.2014 |

Meille tulossa sukulaisia yökylään, yhteensä pöydässä istuu 10 ihmistä. Tarjoan lounaan, kahvit, aamiaisen. Illalla menemme syömään.

Mitä maittavaa ruokaa tekisin? Allergioiden vuoksi listalla ei voi olla kalaa, tomaatteja, herneitä, basilikaa, paprikaa, pähkinöitä. Tomaattikastiketta voi olla.

Kommentit (62)

Vierailija
41/62 |
28.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.02.2014 klo 10:43"]

Ota isoin kattila minkä omistat ja tee sinne nakki-borssikeittoa. Tarjolle smetanaa ja persiljasilppua, tuoretta leipää ja oltermannia. Jälkkäriksi laskiaispullia. kestävät sitten sinne ravintolaan asti. Ruokajuomina piimä, vesi ja maito.

Sanot että tämä on tälläinen talvipäivän keitto slaavilaisittain ja taustamusiikiksi venäläisiä lauluja youtubesta. toimii. Ai niin kylmä snapsiryyppy kuuluu myös kattaukseen. Kelpaa kaikille. On edullinen .

[/quote]

Aikas loistoidea! Voisko tuon tehdä chorizosta?

Vierailija
42/62 |
28.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee nyhtöpossua. Äärimmäisen helpolla saa paljon ruokaa kerralla valmiiksi. Muussia ja salaattia lisukkeeksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/62 |
28.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ongelma on yleensä karppaajat, luulisin. Isokokoiset miehet, jotka on tottuneet täyttämään ennen mahansa leivällä ja perunalla. Nyt ne täyttää mahan pelkällä lihalla. Jos ennen tällainen mies veti puolet lautasta perunaa ja puolet lihaa eikä yhtään salaattia, nyt se vetää lautasellisen lihaa ja puoli lautasta salaattia.

Olen töissä lounasravintolassa ja kun karppausbuumi alkoi, meillä oli myös se on ongelma, että liharuoat oli loppua kesken, kun se lihan kulutus pomppasi yhtäkkiä puolella siitä, mitä oli ollut aiemmin.

Vierailija
44/62 |
28.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.02.2014 klo 10:49"]

Tee nyhtöpossua. Äärimmäisen helpolla saa paljon ruokaa kerralla valmiiksi. Muussia ja salaattia lisukkeeksi.

[/quote]

Anna ohje, jooko. Yritin kerran tehdä jonkun blogin ohjeen mukaan. Kyllä se liha kypsäksi tuli, mutta ei se mitään sellaista nyhtöpossua ollut, kuin ravintolassa. Syötyä tuli, mutta nyhtöpossua ei ollut.

Mietin, että onko vika siinä, että yritin tehdä sitä sähköuunissa...

Vierailija
45/62 |
28.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en kylässä edes kehtaisi ahmia kamalasti! Jos on jotain kanapihvejä tms. mitä ap:kin oli joskus tehnyt, niin nopealla silmäyksellä katsoisin, että monta on noin per nenä varattu. Ja ottaisin sen maksimin, mitä on varattu, tai vähemmän tottakai, jos en kaikkea jaksaisi...

Vierailija
46/62 |
28.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se lihanpala tiedä onko se sähkö- vai leivinuunissa. Hommaa sian niska (tai pari, jos ne ovat oikeasti nälkäisiä) ja pane se edellisenä iltana uuniin 80-90 asteeseen folioon käärittynä. Se saa olla 12 tuntia tai vähän ylikin. Aamupäivällä riivit ja maustat sen. Lihaan voi ruiskuttaa mausteita myös ennen kypsentämistä, mutta minä olen luopunut siitä, koska riivittynä se maustuu nopeasti ja tehokkaasti.

Ne hömppäohjeet 4 tunnin kypsennyksestä voi saman tien unohtaa. Pikaruuat ovat kokonaan toinen asia ja pulled pork ei kuulu niihin.

Lisäksi klassiseen tapaan coleslawia, sämpylöitä ja hyvää olutta, jos tilanne sallii.

Vierailija
47/62 |
28.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat eväät mukaan.

Vierailija
48/62 |
28.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.02.2014 klo 00:24"]

[quote author="Vierailija" time="28.02.2014 klo 00:22"]

Lohikeittoa lounaaksi. 

[/quote]

Kala-allergikolle?

Miehet ei myöskään saa tarpeeksi mahaansa (lohi)keitosta.Koettu on. :) Saisi olla vähän mielikuvituksekkaampaa kuin kiusaus/makaronilaatikko. :(

[/quote]

Buahaa tätä keskustelun kaavaa: Joku kyselee vinkkejä ja mainitsee allergiat, niin yleensä ensimmäinen "vinkkaaja" esittää jotain allergioissa mainittua. Ja jossain vaiheessa joku esittää lohikeittoa. Ja reaktio noihin keittoihin: miehet eivät tule kylläiseksi.

(Ihmetyttää, onko tosiaan niin, että mieshenkilö ei voi ikinä tulla kylläiseksi keittoruoasta? Eikö se ole kuitenkin aika yleinen suomalainen ruoka, lohikeitto? Itse olen törmännyt ilmieläviin lohikeittoa syöviin miehiin jopa useampia kertoja! [Kermainen keitto, hyvä leipä juuston kanssa, ja vaikka rahka jälkkäriksi: aika possu saa olla jos ei tule kylläiseksi.]) 

Ps. Oma ehdotukseni ap:lle: tomaattikastikepohjainen kana-nuudeli-kasviswok tuoreista kasviksista (esim. paprika, sipuli, kesäkurpitsa, parsa). 

Vierailija
49/62 |
28.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.02.2014 klo 11:08"]

Ei se lihanpala tiedä onko se sähkö- vai leivinuunissa. Hommaa sian niska (tai pari, jos ne ovat oikeasti nälkäisiä) ja pane se edellisenä iltana uuniin 80-90 asteeseen folioon käärittynä. Se saa olla 12 tuntia tai vähän ylikin. Aamupäivällä riivit ja maustat sen. Lihaan voi ruiskuttaa mausteita myös ennen kypsentämistä, mutta minä olen luopunut siitä, koska riivittynä se maustuu nopeasti ja tehokkaasti.

Ne hömppäohjeet 4 tunnin kypsennyksestä voi saman tien unohtaa. Pikaruuat ovat kokonaan toinen asia ja pulled pork ei kuulu niihin.

Lisäksi klassiseen tapaan coleslawia, sämpylöitä ja hyvää olutta, jos tilanne sallii.

[/quote]

Kiitos ohjeesta! Testaan tätä nyt tulevana viikonloppuna ja jos onnaa, teen viikon päästä vieraille! Pitää käydä hallista hakemassa sianniskaa, tuskin saa lähimarketista.

Saan samalla juotettua porukalle miehen viime kesänä Saksasta raijaamat olutsatsit. :)

Vierailija
50/62 |
28.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lounaaksi vaikka bataattikeitto + leipää ja valikoima päällysteitä. Aamupalaksi tekisin sellaisen "hotelliaamiaislajitelman": munakokkelia, keitettyjä munia, pekonia, paahtoleipää päällisineen, mysliä tms, croisantteja (raakapakasteena uuniin), jne. Kahville joku makea piirakka ja vaikka keksejä, suolakekesejä ja muutamaa juustoa ja hedelmiä.

Vierailija
51/62 |
28.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.02.2014 klo 11:19"]

[quote author="Vierailija" time="28.02.2014 klo 00:24"]

[quote author="Vierailija" time="28.02.2014 klo 00:22"]

Lohikeittoa lounaaksi. 

[/quote]

Kala-allergikolle?

Miehet ei myöskään saa tarpeeksi mahaansa (lohi)keitosta.Koettu on. :) Saisi olla vähän mielikuvituksekkaampaa kuin kiusaus/makaronilaatikko. :(

[/quote]

Buahaa tätä keskustelun kaavaa: Joku kyselee vinkkejä ja mainitsee allergiat, niin yleensä ensimmäinen "vinkkaaja" esittää jotain allergioissa mainittua. Ja jossain vaiheessa joku esittää lohikeittoa. Ja reaktio noihin keittoihin: miehet eivät tule kylläiseksi.

(Ihmetyttää, onko tosiaan niin, että mieshenkilö ei voi ikinä tulla kylläiseksi keittoruoasta? Eikö se ole kuitenkin aika yleinen suomalainen ruoka, lohikeitto? Itse olen törmännyt ilmieläviin lohikeittoa syöviin miehiin jopa useampia kertoja! [Kermainen keitto, hyvä leipä juuston kanssa, ja vaikka rahka jälkkäriksi: aika possu saa olla jos ei tule kylläiseksi.]) 

Ps. Oma ehdotukseni ap:lle: tomaattikastikepohjainen kana-nuudeli-kasviswok tuoreista kasviksista (esim. paprika, sipuli, kesäkurpitsa, parsa). 

[/quote]

Mun oma isä rakastaa keittoruokia ja tulee niistä täyteen. Mutta nämä vieraat ei tykkää ja vaikka syövät, niin nälkä kuulemma kurnii. :( Ja mun mies ei syö keittoa kuin nälkäkuoleman edessä. :( :( (Tai jos on mun vanhemmilla kylässä eikä kehtaa kieltää.)

Vierailija
52/62 |
28.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.02.2014 klo 10:33"]

Mut mokkapalat on jees, kaikki syö. Rahkaa ei viimeksi syönyt juuri kukaan. :( Johtuu ehkä siitä, että me ei itse käytetä kovinkaan paljon lisättyä sokeria.

[/quote]

Laita sokeri pöytään niin vieraat saavat itse maustaa.

Vierailija
53/62 |
28.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.02.2014 klo 10:54"]

[quote author="Vierailija" time="28.02.2014 klo 10:49"]

[/quote]

Anna ohje, jooko. Yritin kerran tehdä jonkun blogin ohjeen mukaan. Kyllä se liha kypsäksi tuli, mutta ei se mitään sellaista nyhtöpossua ollut, kuin ravintolassa. Syötyä tuli, mutta nyhtöpossua ei ollut.

Mietin, että onko vika siinä, että yritin tehdä sitä sähköuunissa...

[/quote]

http://hetkiomaaaikaa.blogspot.fi/2013/09/helpoin-ruoka-ikina-ylikypsa-uunipossu.html

Tässä yksi resepti. Itse en paistaisi ikinä possua 170 asteessa niin kuin tuossa mainitaan vaan ainoastaan 120 astetta ja vähintaan 5 tuntia. Jos yön yli paistaa niin sitten lämpötilaksi 90 astetta. Turun Sanomissa oli joku aika sitten tosi hyvä resepti, jonka mukaan tein kastikkeen lihalle, joka kaadettiin ennen uuniin laittoa lihan päälle, mutta tähän hätään en löytänyt sitä reseptiä.

Vierailija
54/62 |
28.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

- lasagne ja salaatit

- moussaka ja salaatit

- pulled porkia, perunaa ja salaatit

Vierailija
55/62 |
28.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi lounasruuan pitää olla iso ja täyttävä, jos ollaan illalla menossa syömään? Itse olisin sitten vissiin tyly ja paska emäntä, mutta lounaalle tekisin jonkinmoisen piirakan. Esim. texmexpiirakan ja kaksi salaattia (vihreä ja ruokaisa pastasalaatti). Jos ei kelpais jollekin miehelle, niin sitten olisi kelpaamatta. :D Tosin tämäkin setti olisi varsin täyttävä.

Kahville tekisin voileipiä (tai pieniä suolaisia kuten pasteijoita/kinkkyhyrriä tms) ja makean piirakan. Ja aamupalalle leipää, päällisiä, hedelmiä ja jogurttia.

Mun tuntemille isoille miehille (tosin nuorille) kelpaisi taatusti. Ehkä vanhemmat miehet ovat hankalampia.

Vierailija
56/62 |
28.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moussakkaan tule muskottia ja basilikaa ja paprikaa. Nämä mössöruuat on siitä just hankalia, että helposti heittää sekaan jonkun mausteseoksen missä on vaikka paprikaa. 

Tietysti riippuu herkkyydestä reagoiko pieniin määriin. En lähtisi testaamaan.

Vierailija
57/62 |
28.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.02.2014 klo 11:20"]

Kiitos ohjeesta! Testaan tätä nyt tulevana viikonloppuna ja jos onnaa, teen viikon päästä vieraille! Pitää käydä hallista hakemassa sianniskaa, tuskin saa lähimarketista.

Saan samalla juotettua porukalle miehen viime kesänä Saksasta raijaamat olutsatsit. :)

[/quote]

Sianniska tunnetaan myös nimellä kassler ja se on yleinen ruhonosa. Marketeissa se on leikattu useimmiten viipaleiksi ja denaturoitu sillä kamalalla marinointimönjällä, mutta joskus ainakin meidän lähikaupassa löytyy kokonaisena noin 2,5 kilon palana ja silloin meillä tehdään pulled porkia. Ruokalajiin käyvät myös muut sidekudospitoiset ja rasvaiset ruhon osat, kuten lapa ja etuselkä. Pitkään haudutukseen kannattaa valita liha mahdollisimman isona palana, mielellään yli kaksikiloisena.

Vielä paremman pulled porkin saa, kun savustaa lihaa grillissä tai savustimessa omenapuulastuilla, mutta se on työlästä ja lounas on sille huono ajankohta. Minä savustan lihaa pallogrillissä noin 4-5 tuntia, minkä grillibriketit palavat, ja laitan sitten 6 tunniksi leivinuuniin folioon käärittynä.

Niin joo, unohdin barbecuekastikkeen. Se kuuluu tuohon kanssa. Siitä lienee jokaisella oma suosikkireseptinsä. Hyvän säväyksen BBQ-kastikkeeseen saa, kun maustaa vadelmalla tai kirsikalla. Ja jos minulta kysytään, se suorastaan huutaa isoa ja häijyä Trinidad Scorpionia tai paria, mutta painotettakoon, että yllättävän monet ovat siitä asiasta eri mieltä (vihje: googlaa ennen kuin ostat).

T: 46

Vierailija
58/62 |
28.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahmatit syövät kuitenkin kaiken minkä laitat pöytään. Turha siis mitään hurjan kallista ja tai aikaa vievää alkaa väsätä. Tuon kaltaiselle väelle tekisin esimerkiksi laatikkoruokaa tai sitten perunamuussia ja lihakastiketta. Lisäksi tietysti salaattia. Kaikkea paljon. Jos joku jää kuitenkin vielä ilman ensimmäisten moukkien tyhjennettyä astiat niin voi voi. Jos kerta syöjillä ei ole järjen hiventä vaan ovat aiemmissa ap:n kirjoituksissa kuvatun kaltaisia niin ei emännän vika jos ei kaikille riitä ainakaan tarpeeksi. Ilmeisesti kun tälle väelle ei voi tehdä edes riittävästi ruokaa.

Vierailija
59/62 |
28.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.02.2014 klo 11:04"]

Mä en kylässä edes kehtaisi ahmia kamalasti! Jos on jotain kanapihvejä tms. mitä ap:kin oli joskus tehnyt, niin nopealla silmäyksellä katsoisin, että monta on noin per nenä varattu. Ja ottaisin sen maksimin, mitä on varattu, tai vähemmän tottakai, jos en kaikkea jaksaisi...

[/quote]

Se riippuu tapauksesta. Tietenkin, jos ei ole erityisesti muuta sovittu, niin on syytä syödä sivistyneesti varman päälle annokset alimitoittaen. Mutta ainakin minä kutsun vieraita mieluiten kunnon syöminkeihin ja silloin on taattava, että isonälkäisimmillekin riittää. Minulle se on sikäli helppoa, että kun lasken, että kaikki syövät puolet siitä kuin minä, saadaan syödä bileruokaa seuraava viikko. Mutta mikä sitä on herkkuja syödessä.

Minä sain AP:sta sellaisen kuvan, että hän haluaa ruokkia ruokahaluiset raavaat miehet siten että he tulevat tyytyväisiksi. Siihen ei kelpaa mitkään ehdotetut tofusalaattiquinoagojimarjaselluloosastyroksirouhepaistokset. Toki hyvätapainen mies syö sitäkin kohteliaisuudesta ja pitää turpansa kiinni, jos tarjotaan, mutta ei siitä tyytyväiseksi tule, vaan se on sitten "naisten juttu".

Vierailija
60/62 |
28.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee Lindtrömin mureketta ja perunamuusia, kahville tuoreita sämpylöitä.