Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vinkkejä 10 hengen ruokkimiseen!

Vierailija
28.02.2014 |

Meille tulossa sukulaisia yökylään, yhteensä pöydässä istuu 10 ihmistä. Tarjoan lounaan, kahvit, aamiaisen. Illalla menemme syömään.

Mitä maittavaa ruokaa tekisin? Allergioiden vuoksi listalla ei voi olla kalaa, tomaatteja, herneitä, basilikaa, paprikaa, pähkinöitä. Tomaattikastiketta voi olla.

Kommentit (62)

Vierailija
21/62 |
28.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jauhelihakeitto hirvenjauhelihasta, leipää ja juustoa. Pääosin kasvisksia ja vähän lihaa. Hyvät mausteet. pannukakkua jälkkäriksi. Tai sitten porokeitto. Lihaa ei tarvitse olla kuin nimeksi ja mausteeksi. Mokkaruutu on myös helppo tehdä isolle joukolle. Ja rahka.

Meillä tehtäisiin aamulla puuro kiisselin tai marjojen kanssa. Ehkä mysli ja jogurtti on fiininpää. 

Ilmeisesti kaiken ikäisiä vieraita.

Vierailija
22/62 |
28.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tekisin ehdottomasti lasagnen. Täyttää miestenkin masut, lisukkeeksi salaattia ja tuoretta leipää, on hyvää. :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/62 |
28.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

aamiaiselle croisantteja. Niitä joiden taikina on purkissa. Uunista pöytää ja ihmiset ihastelee.

Vierailija
24/62 |
28.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

tomaattikastike tarkoittaa varmaan , että kypsää tomaattia voi olla? Lasagnen teossa pitää olla varovainen, ettei laita paprikaa tai basilikaa tai muskottipähkinää.

Vierailija
25/62 |
28.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ne ei syö meillä aamiaista vaan tulevat suoraan lounaalle ajettuaan 4 tuntia.

Ja kyllä, syövät paljon. Ovat isokokoisia. Olin kerran varautunut kahdellakymmenellä borilerinfileellä, jotka oli täytetty juustolla ja kääräisty pekonia ympärille. Ajattelin, että n. kaksi filettä/syöjä riittää, koska esim. itse jaksan syödä vaan yhden ja pari muutakin naista syö vaan yhden, niin joillekin riittää sit kolme. Kun lisänä oli riisiä, kastiketta, kahta eri salaattia ja leipää.

Kolme miehistä mussutti neljä filettä. Söin sitten itse yhden toisen naisen kanssa vaan salaattia ja riisiä, koska fileet loppui kesken.

Kun nämä syö vaan siksi, että on hyvää. Syövät niin kauan, että kaappi on tyhjä. Me oltiin näiden kanssa kerran yhdessä pienessä ravintolassa, jossa oli buffetlounas. Niillä loppui ruoka kesken, kun nämä söi. Joutuivat ilmoittamaan ihmisille, jotka olisi tulleet myöhemmin lounaalle, että ruokaa ei ole enää, lounasaika olisi ollut klo 15 asti ja kello oli 13. Ja olin ilmoittanut etukäteen, että meiltä tulee tällanen porukka.

Vierailija
26/62 |
28.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.02.2014 klo 10:05"]

[quote author="Vierailija" time="28.02.2014 klo 09:46"]

Fetasalaatti (tomaatti erikseen), kermainen naudanlihapata ja perunamuusi, uunijuurekset (porkkana, bataatti, palsternakka, sipuli).

Hyvä lihapata tulee, kun kuutioi naudan sisäpaistia reiluiksi kuutioiksi, ruskistaa palat nopeasti, lisää pataan lihaliemikuution/fondia ja mustapippuria tai pippurisekoitusta ja vettä juuri peittämään lihat. Sipuli sopii pataan myös. Uunissa kannen alla kolmisen tuntia, loppuvaiheessa lisää purkillisen kermaa tai ruokakermaa. Perunamuusia kylkeen ja juurekset voi paahtaa erikseen uunipellillä. 

[/quote]

Tää on aika hyvä! Alan kurkkia naudanpaistia tarjouksesta...

[/quote]

Tämän voi toki tehdä myös ulko- tai kulmapaistista. Sisäpaistia on usein tarjouksessa kympin nurkilla kilo, silloin käytän sitä. 

Vierailija
27/62 |
28.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.02.2014 klo 10:16"]

[quote author="Vierailija" time="28.02.2014 klo 09:59"]

[quote author="Vierailija" time="28.02.2014 klo 00:32"]

Tortilloja. Eri täytteitä kippoihin ja kaikki saa koota niisä omat tortillansa.

[/quote]

Hyvä idea muuten, mutta tuolla joukolla täytettä saa olla ihan tuhottomasti. Kokeiltu on. Porukka hamstrasi jauhelihaa ja borileria mielettömiksi keoiksi lautaselleen niin, että kaikille ei edes riittänyt sitä lihaa. Kokeilin tuota tortillabuffettia kerran neljän naisvieraan kohdalla. Olin varannut sen verran aineksia, kuin meillä menee 16 tortillaan, kun tehdään valmiiksi täytettyjä. Ajattelin, että siinä on mulle ja miehelle samalla seuraavan päivän ruoka.

Tädit veti lihaa tortillalätyilleen niin, että niistä tuli sit yhteensä 6 tortillaa... Kaksi lihavinta sai kaksi, kaksi laihmpaa yhden. En halua ajatellakaan, mitä tuollainen "eat all you can"-tortillabuffet kustantaa kymmenelle, jossa on mukana viisi ylipainoista suursyömärimiestä....

[/quote]

Kuulostaa samalta, kuin siinä taannoisessa synttärikeskustelussa, jossa anoppi söi puoli pellillistä kinkkupiirakkaa eikä kukaan kehdannut sanoa mitään.

Jos tiedät, että vieraat ovat suursyömäreitä, niin sitten teet tietysti PALJON ruokaa. Jos rahat ovat tiukassa, niin teet edullista, mutta riittävästi.

En käsitä ihmisiä, jotka kyräilevät vieraidensa syömistä, ja tulevat avautumaan montako tortillaa kukakin söi ja millä täytteillä. Silloin kun kutsutaan syömään, niin ruokaa tarjotaan riittävästi.

[/quote]

Jotenkin sitä kuvittelisi, että jos on paistanut 800 g broileria ja 600 g jauhelihaa, lisänä erilaisia vihanneksia, niin neljältä naiselta jäisi tuosta määrästä jo ylikin. Kuvittelin varanneeni tarpeeksi ruokaa. Mutta olin väärässä.

Kuinka paljon itse varaisit lihaa neljän naisen illanistujaistortilloihin?

[/quote]

Etkö itse syönyt mitään - päivittelit vain neljän vieraasi syömisiä?

Vierailija
28/62 |
28.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.02.2014 klo 10:21"]

Mä tekisin ehdottomasti lasagnen. Täyttää miestenkin masut, lisukkeeksi salaattia ja tuoretta leipää, on hyvää. :)

[/quote]

Meillä oli viime viikolla yhteensä viisi syöjää ja olin tehnyt yhden normi lasagnen, josta miehen kanssa kahden syömme kolme päivää. Ajattelin siis, että kun siinä on kuuden hengen lasagnet ja lisänä salaattia ja oli alkukeittokin, niin riittää viidelle hyvin.

Kesken loppui.

Vierailija
29/62 |
28.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.02.2014 klo 10:20"]

Jauhelihakeitto hirvenjauhelihasta, leipää ja juustoa. Pääosin kasvisksia ja vähän lihaa. Hyvät mausteet. pannukakkua jälkkäriksi. Tai sitten porokeitto. Lihaa ei tarvitse olla kuin nimeksi ja mausteeksi. Mokkaruutu on myös helppo tehdä isolle joukolle. Ja rahka.

Meillä tehtäisiin aamulla puuro kiisselin tai marjojen kanssa. Ehkä mysli ja jogurtti on fiininpää. 

Ilmeisesti kaiken ikäisiä vieraita.

[/quote]

Ei metsästetä, joten ei ole hirvenlihaa. En tiedä, mitä se maksaa kaupassa, mutta veikkaan, että on hinnoissaan. Porokin on turkasen kallista. Ja mun mies ei syö poroa, koska on kerran opiskelujen yhteydessä mittaillut sienistä, jäkälästä ja poronlihasta jotain säteilyarvoja ja ne oli kai silloin aika huikeat.

Vierailija
30/62 |
28.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.02.2014 klo 10:29"]

[quote author="Vierailija" time="28.02.2014 klo 10:21"]

[/quote]

Meillä oli viime viikolla yhteensä viisi syöjää ja olin tehnyt yhden normi lasagnen, josta miehen kanssa kahden syömme kolme päivää. Ajattelin siis, että kun siinä on kuuden hengen lasagnet ja lisänä salaattia ja oli alkukeittokin, niin riittää viidelle hyvin.

Kesken loppui.

[/quote]

Ei voi olla totta, tämä alkaa olla jo surkuhupaisaa. Se oma ruoka-annos ei ole aina täydellinen mittari - on ihmisiä jotka syövät normaalisti enemmän. Eli mikä riittää itsellesi, ei välttämättä riitä toiselle! Ruokaa tehdään reilusti, kun on vieraita. Ei ajatella niin, että minä söisin tästä kuusi annosta, joten tämä riittää varmasti :-D

Vierailija
31/62 |
28.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apn vieraat on juntteja. Miksi et esim. tuossa broilerifile esimerkissä sanonut, että fileitä on sitten kaksi per henkilö, otetaan ensin eka kierros ja sit jos jää niin voi ottaa lisää? Mitään järkeä ole katsoa vieressä :   ( ilmeellä ja olla sanomatta mitään, jos joku mättää 4 pihviä itselleen. Opettele avaamaan suusi, kyllä junteille saa ja PITÄÄ käytöstavoista huomauttaa.

Vierailija
32/62 |
28.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mut mokkapalat on jees, kaikki syö. Rahkaa ei viimeksi syönyt juuri kukaan. :( Johtuu ehkä siitä, että me ei itse käytetä kovinkaan paljon lisättyä sokeria.

Vierailija
33/62 |
28.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.02.2014 klo 10:32"]

En tiedä, mitä se maksaa kaupassa, mutta veikkaan, että on hinnoissaan. Porokin on turkasen kallista. [/quote]

Oletko ap? Olisi varmaan kannattanut mainita aloituksessa, että haussa on edullinen ruoka, ja että vieraat ovat suursyömäreitä.

Vierailija
34/62 |
28.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.02.2014 klo 10:28"]

[quote author="Vierailija" time="28.02.2014 klo 10:16"]

[quote author="Vierailija" time="28.02.2014 klo 09:59"]

[quote author="Vierailija" time="28.02.2014 klo 00:32"]

Tortilloja. Eri täytteitä kippoihin ja kaikki saa koota niisä omat tortillansa.

[/quote]

Hyvä idea muuten, mutta tuolla joukolla täytettä saa olla ihan tuhottomasti. Kokeiltu on. Porukka hamstrasi jauhelihaa ja borileria mielettömiksi keoiksi lautaselleen niin, että kaikille ei edes riittänyt sitä lihaa. Kokeilin tuota tortillabuffettia kerran neljän naisvieraan kohdalla. Olin varannut sen verran aineksia, kuin meillä menee 16 tortillaan, kun tehdään valmiiksi täytettyjä. Ajattelin, että siinä on mulle ja miehelle samalla seuraavan päivän ruoka.

Tädit veti lihaa tortillalätyilleen niin, että niistä tuli sit yhteensä 6 tortillaa... Kaksi lihavinta sai kaksi, kaksi laihmpaa yhden. En halua ajatellakaan, mitä tuollainen "eat all you can"-tortillabuffet kustantaa kymmenelle, jossa on mukana viisi ylipainoista suursyömärimiestä....

[/quote]

Kuulostaa samalta, kuin siinä taannoisessa synttärikeskustelussa, jossa anoppi söi puoli pellillistä kinkkupiirakkaa eikä kukaan kehdannut sanoa mitään.

Jos tiedät, että vieraat ovat suursyömäreitä, niin sitten teet tietysti PALJON ruokaa. Jos rahat ovat tiukassa, niin teet edullista, mutta riittävästi.

En käsitä ihmisiä, jotka kyräilevät vieraidensa syömistä, ja tulevat avautumaan montako tortillaa kukakin söi ja millä täytteillä. Silloin kun kutsutaan syömään, niin ruokaa tarjotaan riittävästi.

[/quote]

Jotenkin sitä kuvittelisi, että jos on paistanut 800 g broileria ja 600 g jauhelihaa, lisänä erilaisia vihanneksia, niin neljältä naiselta jäisi tuosta määrästä jo ylikin. Kuvittelin varanneeni tarpeeksi ruokaa. Mutta olin väärässä.

Kuinka paljon itse varaisit lihaa neljän naisen illanistujaistortilloihin?

[/quote]

Etkö itse syönyt mitään - päivittelit vain neljän vieraasi syömisiä?

[/quote]

En päivitellyt vieraideni syömistä. Söin itse yhden tortillan.

Kun meinasin tehdä toisen, kumpikin liha oli jo loppu. Ja ne isokokoisemmat tädit marisi, että eikö ole lisää, he olisi kumpikin voineet syödä vielä kolmannen tortillan. Siitä tiesin, että olivat syöneet kumpikin siis kaksi.

Yksi vieraista on hyvin laiha ja pieniruokainen, häthätää jakosi syödä sen yhden.

Onko sulla joku ongelma tästä? Syötkö itse massiivisia määriä vieraisilla, häpeät sitä jotenkin ja mietit koko ajan, vahtaako muut mun syömisiä? Kun jankkaat tätä?

Olin siis etukäteen ajatellut, että teen nyt tätä tortillatäytettä rutkasti, että voidaan miehen kanssa syödä samaa ruokaa seuraavana päivänä ja mulla säästyy aikaa. Siksi olin aika yllättynyt, kun kaik män eikä piisannakkaa.

Ei mua haittaa, jos vieraat syö paljon. Parempi se kuin et vähän tai nirsoilee. Mutta se mua harmittaa, että en ole osannut arvioida ruoan menoa oikein ja joku jää puutteeseen.

Mut oikeesti kuvittelin, että jos on 1,4kg lihaa yhteensä + tykötarpeet, niin siitä jää neljältä naiselta ainakin 500 g lihaa yli. Väärässä olin.

Vierailija
35/62 |
28.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.02.2014 klo 10:26"]

Siis ne ei syö meillä aamiaista vaan tulevat suoraan lounaalle ajettuaan 4 tuntia.

Ja kyllä, syövät paljon. Ovat isokokoisia. Olin kerran varautunut kahdellakymmenellä borilerinfileellä, jotka oli täytetty juustolla ja kääräisty pekonia ympärille. Ajattelin, että n. kaksi filettä/syöjä riittää, koska esim. itse jaksan syödä vaan yhden ja pari muutakin naista syö vaan yhden, niin joillekin riittää sit kolme. Kun lisänä oli riisiä, kastiketta, kahta eri salaattia ja leipää.

Kolme miehistä mussutti neljä filettä. Söin sitten itse yhden toisen naisen kanssa vaan salaattia ja riisiä, koska fileet loppui kesken.

Kun nämä syö vaan siksi, että on hyvää. Syövät niin kauan, että kaappi on tyhjä. Me oltiin näiden kanssa kerran yhdessä pienessä ravintolassa, jossa oli buffetlounas. Niillä loppui ruoka kesken, kun nämä söi. Joutuivat ilmoittamaan ihmisille, jotka olisi tulleet myöhemmin lounaalle, että ruokaa ei ole enää, lounasaika olisi ollut klo 15 asti ja kello oli 13. Ja olin ilmoittanut etukäteen, että meiltä tulee tällanen porukka.

[/quote]

auts:-)

Vierailija
36/62 |
28.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.02.2014 klo 10:34"]

En tiedä, mitä se maksaa kaupassa, mutta veikkaan, että on hinnoissaan. Porokin on turkasen kallista. [/quote]

Oletko ap? Olisi varmaan kannattanut mainita aloituksessa, että haussa on edullinen ruoka, ja että vieraat ovat suursyömäreitä.

[/quote]

Ehdotin hirvenjauhelihaa. Prisman pakasteesta 17e kilo. Mutta jos mieheen mahtuu 4 filettä ei keittosta tai olla kuin alkupalaksi. Tee joku alkukeitto. Keitot on helppoja tehdä ja ehkä vähentää pääruuan menekkiä. Tiskiä tietysti tulee enemän.

Vierailija
37/62 |
28.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertokaa mulle, minkä verran te teette lasagnea viidelle hengelle.

Mulla on Pentikin 21 cm x 38 cm kokoinen lasagnevuoka. Siinä teen lasagnen, niin on mulle ja miehelle kummallekin se kolme annosta siinä.

Kuinka paljon itse tekisit viidelle ihmiselle lasagnea? Kolme tuollaista pottaa?

Vierailija
38/62 |
28.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota isoin kattila minkä omistat ja tee sinne nakki-borssikeittoa. Tarjolle smetanaa ja persiljasilppua, tuoretta leipää ja oltermannia. Jälkkäriksi laskiaispullia. kestävät sitten sinne ravintolaan asti. Ruokajuomina piimä, vesi ja maito.

Sanot että tämä on tälläinen talvipäivän keitto slaavilaisittain ja taustamusiikiksi venäläisiä lauluja youtubesta. toimii. Ai niin kylmä snapsiryyppy kuuluu myös kattaukseen. Kelpaa kaikille. On edullinen .

Vierailija
39/62 |
28.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.02.2014 klo 10:39"]

[quote author="Vierailija" time="28.02.2014 klo 10:26"]

[/quote]

auts:-)

[/quote]

Joo, se oli vähän hemmetin noloa. Kun ne huomasi, että ruoka alkaa loppua, ne alkoi äkkiä väsätä sitä ruokaa, mikä olisi ollut ilmeisesti seuraavan päivän lounaslistalla. Sekin meni, hups vaan.

Ja pari miestä kävi vielä keittiössä kysymässä, että eikö olisi lisää. :(

Oli oikeesti noloa. Ja olin ilmoittaessa sanonut, että nämä hei sitten syö PALJON, varautukaa.

Vierailija
40/62 |
28.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apn vieraat on juntteja. Miksi et esim. tuossa broilerifile esimerkissä sanonut, että fileitä on sitten kaksi per henkilö, otetaan ensin eka kierros ja sit jos jää niin voi ottaa lisää? Mitään järkeä ole katsoa vieressä :   ( ilmeellä ja olla sanomatta mitään, jos joku mättää 4 pihviä itselleen. Opettele avaamaan suusi, kyllä junteille saa ja PITÄÄ käytöstavoista huomauttaa.

[/quote]

Joo, olisi pitänyt sanoa. Mutta en mä ollut vieressä vahtimassa, kun ne otti sitä ruokaa.