Mistä osa-aikatyö akateemiselle kotiäidille?
Oman alan työpaikat on pääsääntöisesti 8-18 duuneja, eli alallani tehdään pitkää päivää, osa-aikatöitä ei juuri löydy. Vauva on vasta 6kk vanha, enkä haluaisi palata vielä kokoaikatöihin ainakaan vuoteen. Rahatilanne kuitenkin huolettaa kun on iso asuntolaina jne. eli lisätienesti olis tarpeen. Mistä löytyisi mukava osa-aikatyö kotiäidille, jolla tienaisi vähintään 600-1000e/kk nettona? Olisin kiitollinen vinkeistä! Asun Helsingissä.
Kommentit (33)
[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 11:32"]
Opettajan sijaisuudet tosiaan ovat ihan hyvä vaihtoehto, jos on taitoa pitää lapset kurissa. Iltapäiväkerhon tädiksikin voisit varmaan päästä.
[/quote]
Ja mihin lapset siksi ajaksi? Moni kotiäiti tekee myyntityötä siksi, että sitä voi tehdä iltaisin, kun mies on kotona. Jos aikoo tehdä joustavaa osa-aikatyötä on varmaan hankalaa saada päivähoitoa silloin tällöin lyhyellä varoitusajalla ja taloudellinen hyöty menee helposti yksityisten hoitajien kanssa plus miinus nolla tilanteeseen.
Ehdotan ap:lle nauti kotonaolosta, hanki lyhennysvapaata pankista ja mene töihin kokopäiväisesti sitten, kun pystyt/haluat.
[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 12:38"]
Opettajan sijaisuudet tosiaan ovat ihan hyvä vaihtoehto, jos on taitoa pitää lapset kurissa. Iltapäiväkerhon tädiksikin voisit varmaan päästä.
[/quote]
Ja mihin lapset siksi ajaksi? Moni kotiäiti tekee myyntityötä siksi, että sitä voi tehdä iltaisin, kun mies on kotona. Jos aikoo tehdä joustavaa osa-aikatyötä on varmaan hankalaa saada päivähoitoa silloin tällöin lyhyellä varoitusajalla ja taloudellinen hyöty menee helposti yksityisten hoitajien kanssa plus miinus nolla tilanteeseen.
Ehdotan ap:lle nauti kotonaolosta, hanki lyhennysvapaata pankista ja mene töihin kokopäiväisesti sitten, kun pystyt/haluat.
[/quote]Ap ei kertonut tilanteestaan, mutta monilla isovanhemmat hoitavat mielellään satunnaisesti lastenlastaan. Mies saattaa myös tehdä vuorotyötä.
[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 12:29"]
Oikeesti, ketä kotiäitiä kiinnostaa viedä lapsensa jonnekin hoitoon ja mennä hoitamaan muiden lapsia...
[/quote]Jos hoitaa niitä lapsia ja omaansa samaan aikaan...
Ei sillä ap:lla ole kuin yksi lapsi, ei lapsia. Minä olen filologi, joten hoidin lapset kotona ja tein samalla käännöksiä.
Siinä on vain se huono puoli, että sitten on aina kotona. Mökkihöperöityy. Ja dedikset painoi päälle, oli lapset sairaina tai ei.
Nyt aion opiskella opettajan pätevyyden ja vaihtaa opesijaisuuksiin. Pääsen päivätöihin ja pois kotoa!
#12 tiivistää koko ongelman!
Osa-aikatyö parantaisi naisten asemaa työmarkkinoilla koska poissaolosta ei tulisi yhtä pitkä ja totaalinen. Töihin palaaminen olisi helpompaa kun olisi ns pehmeä lasku. Töitä riittäisi useammalle. Talous ei joutuisi niin koville pikkulapsivuosina kun monilla on asuntovelkaa paljon ym. Perheiden jaksaminen paranisi kun töissä ei tarvitsisi painaa molempien täyttä päivää.
Osa-aikatyölle riittäisi varmasti tekijöitä, omastakin akateemisten perheiden joukosta moni olisi valmis tinkimään palkasta jos saisi arkeen joustoa. Enää pitäisi ratkaista työn tarjonta sekä se mihin lapset lykätään kun vanhempi tarvitsee nopeasti hoitopaikan keikkatyön ajaksi. Säännöllinen osa aikatyö on helpompi järjestää.
[/quote]
Olen niin samaa mieltä! Suomessa on totuttu näkemään keski-eurooppalainen naisten osapäivätyökulttuuri naisia syrjivänä. Okei, ei siinä ehkä samalla uralla suoraviivaisesti edetä, mutta se estää pitkät hoitovapaat. Ja voisihan isätkin tehdä osa-aikatyötä, siinä jos kaksi tekee osa-aikatyötä niin helposti voisi jäädä viivan alle enemmän kuin että toinen jää kotiin ja toinen tienaa (progressiivisen verotuksen takia.)
Parhaat ja joustavimmat työaikaratkaisut tuttavpiirissä ovat yllättäen olleet sellaisissa talouksissa, joissa molemmat vuorotöissä. Hyvin ovat voineet keskenään sumplia työvuoroja, kotiäiti tehdä ehkä iltaa ja viikonloppuja. Ja sitten kun molemmat palanneet virallisestikin työelämään, niin lapset vuorohoidossa, jossa paremmat aukioloajat. Kahden 8-18 ihmisen on vaan niin pirun hankalaa löytää siihen arkeen mitään järkevää joustoa.
Lasten vuorohoito nyt on huonoin mahdollinen ratkaisu, koska koululaisille sellaista ei ole eikä alakoululaisia lapsia voi jättää illoiksi kotiin yksin.
28, varmasti noin lasten ollessa kouluiässä. Kuitenkin lasten ollessa ihan pieniä, niin olen tuttavapiirissäni nähnyt vuorotöiden mahdollistavan mahtavia arjen järjestelyitä. Useampi tuntemani vuorotyöläisnainen on virallisesti hoitovapaalla, mutta kuitenkin heittää keikkaa isän ollessa vapaalla. Tämä harvoin onnistuu perusakateemisissa perheissä. Moni tuntemani vuorotyöläisten vanhempien lapsi viettää siellä päivähoidossa määrällisesti paljon vähemmän tunteja kuin perus 7-17 lapsi.
Tarkoituksenani ei ole aliarvioida vuorotyön raskuutta, mutta vuorotyö parhaimmillaan mahdollistaa pehmeän laskun työelämään ja estää monen vuoden kotiinjäämisen. Ja tästähän oli nyt aloituksessa kyse.
Ap sulla on myös sellainen vaihtoehto, että palaat töihin ja alat tekemään lyhennettyä työaikaa. Itse en sitä tietysti 6kk ikäisen vauvan äidille suosittele heti, mutta sitten, kun päätät palata töihin / on pakko palata. Äitiyslomaahan sulla on sen 9 kk ja hoitovapaalla pystyy varmaan muutaman kuukauden sinnittelemään. Jos laitat 1v:n hoitoon esim. perhepäivähoitajalle niin voit itse tehdä lyhennettyä työviikkoa esim. 30 tuntia. Silloin kun työaika on alusta asti lyhyempi vaadit omassa työpaikassasi, että tämä otetaan huomioon!
Myös sellaisilla aloilla, jossa tehdään pitkää päivää moni perheellinen tekee kuitenkin lyhyempää päivää ja pitää siitä tiukasti kiinni. Se kerrotaan myös asiakkaille, koska tavoitetaan jne.
Koska sulle tuntuu olevan hankalaa sopivaa osa-aikatyötä keksiä. Itse en haluaisi olla tavoitettavissa kotiäitinä päivisin lapsen kanssa koska haluan silloin keskittyä lapseen. Iltaisin voin tehdä tunnin pari töitä kun mies on kotona. Itse tein hoitovapaalla (en äitiysvapaalla) osa-aikaista tutkimusavustajan työtä. Eli toimistohommaa, joustavaa, vähän tylsääkin, mutta toi rahaa pöytään riittävästi.
Yksi vaihtoehto on ottaa omaan kotiin 2 hoitolasta. Kiinnostaako sellainen?
Molemmat vanhemmat voi lyhentää päiväänsä! Silloin lapselle tulee joko 3-päiväinen hoitoviikko tai lyhet hoitopäivät.
Opettaa voi muuten iltaisinkin, jolloin työajat voi limittää.
[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 13:23"]
Molemmat vanhemmat voi lyhentää päiväänsä! Silloin lapselle tulee joko 3-päiväinen hoitoviikko tai lyhet hoitopäivät.
Opettaa voi muuten iltaisinkin, jolloin työajat voi limittää.
[/quote]
Kaikilla työpaikoilla tämä ei todellakaan onnistu, mutta pääsääntöisesti hyvä idea.
Mä opetan avoimessa yliopistossa, opetukset ovat iltaisin. Mutta tämän mahdollistaa tohtorin tutkintoni ja se, että olen opettanut siellä tuntiopettajana jo noin 10 vuotta. Mutta sopii tosi hyvin tähän elämäntilanteeseen.
Onko sinulla mahdollisuutta opettaa omaa alaasi?
Mun mielestä sun kannattaisi pyrkiä pois tuosta ajattelusta, että tällä meidän alalla ei osa-aikatyö onnistu. Piste.
Sillä helpoiten sä sen tonnisi saat tekemällä oman alan töitä. Jos alat pusaamaan jotain myyntityötä, missä et oo hyvä, niin joudut tekemään kaameesti töitä, että saat sen tonnisi kasaan. Ja eihän siinä sitten ole mitään järkeä.
Sun alan taitajalle saattaa olla yllättävän palon kysyntää firmojen ulkopuolella. Freelancerina, yksityisyrittäjänä, konsulttina, ties minä neuvonantajana. Kun ei tiedetä sun alaa, niin vaikea arvioida todellista tilannetta.
Itse teen oman alani töitä hyvin epätyypillisellä tavalla. Ja kysyntää on, koska tarjontaa on todella vähän. Vähän niin kuin, että onhan noita partureita, mutta todella vähän niitä, jotka tekevät kotikäyntejä. Tai vähän niin kuin että onhan noita kaupan kassoja, mutta todella vähän niitä, jotka ovat innolla tulemassa, kun työtä tarjotaan vain kahtena päivänä kuukaudessa.
Eli kun poikkeaa oman alan valtavirrasta, niin sellaiselle työlle saattaa olla yllättävän kova kysyntä.
Kääntäminen vaatii ammattitaitoa.