Miksi terveyssiteitä kutsutaan terveyssiteiksi?
Minusta niillä ei ole paljoakaan tekemistä terveyden kanssa. Eikä niitä mitenkään sidotakaan.
Kommentit (41)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan kiertoilmaus vuosikymmenten takaa kun niistä asioista ei puhuttu omilla nimillään. Ja vanhanaikaiset siteet sidottiin edestä ja takaa vyötäröllä olevaan nauhaan. Siitä siis side.
Onko lisätietoja tai jotain lähteitä mistä lukea lisää tuosta nauhajutusta?
Olin teini 80-luvulla. Muistan, kun äitini esitteli vanhoja kuukautisalushousujaan. Niissä oli edessä ja takana jotkut lenksut, joihin kuukautisside kiinnitettiin. Siteessä oli kummassakin päässä pitkät "hännät", jotka solmittiin kiinni housuihin. Minä olin ihan että OMG 😂.
Monesti ei tule ajatelleeksi, miten surkeita kuukautissuojat ovat olleet vielä vähän aikaa sitten. Tai niitä ei ole ollut ollenkaan.
Juuri niihin aikoihin kun minulla alkoi menkat, keksittiin ohuet siteet. Silloin suurin osa siteistä oli monta senttiä paksuja ja suorakaiteen muotoisia. Ne näkyivät housujen läpi! Todella saa olla kiitollinen kehityksestä näissäkin asioissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan kiertoilmaus vuosikymmenten takaa kun niistä asioista ei puhuttu omilla nimillään. Ja vanhanaikaiset siteet sidottiin edestä ja takaa vyötäröllä olevaan nauhaan. Siitä siis side.
Se nauha oli nimeltään sidevyö, oli sellainen joustava kuminauha kuin lenkki ja kummallakin puolen tuota lenkkiä oli kuin sukkanauha johon side kiinnitettiin, side ei ollut kuten nykyään malliltaan vaan kuten putkimallinen sideharso jossa keskellä sideosassa pumpulia täytteenä ja päät oli tyhjät, niistä kiinnitettiin. Pysyi hyvin paikallaan ja oli pehmeä mutta paksu eikä ollut muovikerrosta välissä suojaamassa. 70-luvun alussa oli vielä näitä vaikka nykyaikaiset alkoivat tulla markkinoille. Mummoltasi voit ehkä kysellä, hän voi muistaa.
Mun nuoruudessa 70-80 -luvulla oli niitä hieman nykyaikaisempia suojia. Olivat silti niin paksuja, että saattoi näkyä vaatteista läpi ja koulussa pojilla oli tapana tiirata tyttöjen peppua ja käydä läpsäisemässä jos näkivät suojan housun läpi.
Liikunnanopella oli myös tapana pitää kirjaa tyttöjen menkoista, pientä na tsimaista kontrollia.
Semmoista ihmejuttua, ei taitaisi mennä tänä päivänä enää läpi!
Asuin 80-luvulla ulkomailla ja siellä oli onneksi myynnissä kuukautissuojia, mutta vain apteekeissa. Häveliäisyyssyistä ne pakattiin apteekissa aina paperipussiin erikseen.
Jumankaut mitä juttuja täällä on. On kauas tultu noista primitiivisistä kuukautishäpeä-itsevirkattu side -ajoista. Hyvä niin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katso Menstruation museum.
Ps. 1960 -luvulla puhuttiin myös terveystamponeista.
Vierailija kirjoitti:
Jumankaut mitä juttuja täällä on. On kauas tultu noista primitiivisistä kuukautishäpeä-itsevirkattu side -ajoista. Hyvä niin.
Tästä tuli yllättävän kiinnostavaa informaatiota sisältävä lanka. Ja minä kun vain halusin provota että tuotteen nimi ei ole kovin kuvaava. -ap
Ensimmäiset terveyssiteet joita käytin olivat Saba-merkkisiä, punaisessa muovipaketissa. Niissä oli aivan ohut karhea vaahtomuovi alapuolella sidettä. Se piti siteen hyvin kiinni pikkuhousuissa.
Sabat olivat markkinoiden parhaat siteet. Sitten myöhemmin niihinkin laitettiin teippikiinnitys, joka ei ollut niin hyvä.
Jossain vaiheessa ne poistuivat markkinoilta vai muuttuiko vain nimi, en muista.
Paksujen siteiden aikaan naiset käyttivät aika yleisesti hameita. Sen alta ei näkynyt mitään.
Sitten kun pitkät housut yleistyivät yhä enemmän, niin oli jo vaikeampi estää sidettä näkymästä. Pitempi pusero tai villatakki auttoi asiaa ja yläosastaan hieman väljemmät housut.
Edellä mainitut Perfekta-siteet olivat minullekin tuttuja. Toinen merkki oli Helmi, joita äiti toi kaupasta. Jos ei ollut sidevyötä, niin side kiinnitettiin molemmista pitkistä päistään hakaneuloilla housuihin. Meilläkin keskikoulussa sai vapautuksen sisäliikuntatunnista kuukautisten aikaan, mutta sitten lukiossa, vaikka oli sama opettaja, pitikin osallistua tunteihin. Ei ollut pakko käyttää jumppapukua, vaan sai silloin olla verkkareissa.
Muistan kun pikkulikkoina löysimme Kotiliedestä Tampaxin mainoksen, jossa julistettiin: ei neuloja, ei vöitä, ei siteitä. Mutta mistä oikein oli kysymys, sitä emme käsittöneet. Jotenkin se oli jotain hävettävää ja siksi en minä ainakaan kysynyt äidiltä, mitä nuo Tampaxit olivat. No, asia selvisi sitten kyllä aikanaan.
Olin nuorena Saksassa kesätöissä ja siellä törmäsin myös mainittuihin kuukautishousuihin. Ne olivat joustavaa pitsiä, mutta keskellä oli edessä ja takana kosteuden pitävää kangasta pitsin alla. En muista enää, miten niitä housuja kautsuttiin. Siteitä nimitettiin "Damenbinde". Eräs vanhempi rouva kertoi,että hän oli nuorena töissä lihajalostustehtaassa ja kuukautisten aikana naiset eivät saaneet tulla töihin, koska menstruoiva nainen saattoi pilata lihatuotteet kuten makkarat ja kinkut! Ruotsissa siteiden nimitys oli samanlainen kuin Saksassa eli "Dambinda".
Vierailija kirjoitti:
Häveliäisyyssyistä. Ei voida sanoa pillusuojiksi tms
Pillusuoja on halventava nimitys.
Naiset ovat niin herkkiksiä, että ei saa ääneen sanoa: "kuukautisvaippa".
Meillä ei saanut vapautusta liikuntatunneista vaikka oli ”moonikset”.
Ainoastaan jos oli juuri liikuntatunnin aikaan kovasti kipuja, sai seurata tuntia osallistumatta itse.
Tämä 70-luvulla.
Minä olen vuosimallia -52 ja kuukautiset alkoi joskus 13-14 -vuotiaana, eli 60-luvun alussa. Muistan Sellox-nimiset siteet, joita ihan alussa käytin. Ne oli tosiaan sellaisia aika paksuja ja paperimaisia, mutta suht. pehmeitä kuitenkin, ja niissä oli päällä verkko, joka jatkui sitten putkimaisena molemmista päistä, joten sen sai solmittua vyötäröllä olevaan kuminauhaan. En minä ikinä mistään varsinaisista sidevöistä ollut kuullutkaan, kyllä se oli ihan tavallinen kuminauha.
Kerran muistan yhden vähän vanhemman tytön puhuneen, että rupesivat jonkun pojan kanssa sekstailemaan ja poika laittoi käsiään sinne housujen alle, ja ihmetteli, mikä tämä on. Se oli se kuminauha. Kuukautiset oli jo loppuneet ja side otettu pois, mutta jostain kumman syystä se kuminauha oli jäänyt vyötärölle vaatteitten alle. Poika oli ollut ihan hoo moilasena, että mikä ihmeen muoti tämä on. Tyttö ei kertonut totuutta.
Kaikki ne 60-luvun siteet oli sellaisia "solmittavia" ja liian helposti läpäiseviä, aina sai pelätä että side pettää.
Ja muistan kyllä sen, kuinka liikunnanopettaja tosiaan piti ihan kirjaa tyttöjen kuukautisista. Meillä oli liikuntaa kahtena päivänä viikossa, maanantaina ja keskiviikkona. Ope oli sitä mieltä, että jos maanantaina on "istumassa" eli ei osallistunut voimisteluun, niin ei keskiviikkona enää tarvinnut "istua." Eikö naisena tiennyt, että varsinkin kuukautisten alkamisvuonna ne oli joillakin ihan kamalan runsaat ja kivuliaat, mm. minulla. Joskus piti istua pulpetissakin ihan kaksinkerroin, kun sattui niin saakelisti. Mutta jumpata olisi vaan pitänyt. Ja niillä sen ajan siteillä.
Tyttökaverin neuvosta aloin minäkin käyttää tamppooneja jo 60-luvulla. Voi mikä helpotus elämään se oli! Kun kuukautiset oli niin runsaat ja kesti kauan, niin välillä tuntui, että ne oli koko ajan. Tamppoonit vapautti kyllä ihan valtavasti. Niitä oli silloin vain kahta merkkiä, Tampaxeja tai OP:ta. OP oli se parempi ja pitävämpi, inhosin Tampaxeja, kun ne oli jotenkin liian pitkiä luiruja. Siihen loppui minulta kokonaan siteitten käyttö. Silloin niitten käyttämisestä peloteltiin ja kuviteltiin, että ne voi vahingossa jäädä sisälle ja aiheuttaa vaikka mitä. No ei jäänyt vahingossa sisälle ikinä eikä ole ollut minkäänlaisia haittoja eikä vaaroja. Yksi maailman parhaimmista keksinnöistä naisille se on ollut. Menee ohi e-pillerinkin, sanoisin.
Mulla oli vieraana venäläinen nuori tyttö 90-luvulla ja sillä alkoi kuukautiset meillä ollessa. Ihan kauhistuin sitä systeemiä, mitä se käytti. Sideharsoa ja pumpulia. Pumpulihan läpäisee nesteen samantien ja muuttuu kovaksi ja inhottavaksi eikä sen jälkeen pidä mitään. Ostettiin sille sitten oikeita siteitä ja se oli aika ihmeissään mutta tyytyväinen. Kyllähän niitä sitten hyvin nopeasti alkoi tulla Venäjällekin ja itselleni olen ostanut sieltä kerran tosi moderneja tamppooneja, ne oli jopa kätevämpiä kuin OP:t ja tuoksui ihanasti jollekin yrtille, ja oli vaaleanvihreitä.
Mummoni varmaan on ollut niitä siteitten virkkaajia, olen tästä kuullut kyllä. Mutta v. -23 syntynyt äitini käytti kyllä jo nuorena ollessaan ihan kaupasta ostettavia siteitä. Äiti oli Lottana sota-aikana ja se oli kuulemma kuukautisten takia ihan kauheaa, kun ei niitä siteitä saanut mistään. Perääntymisvaiheen aikana sitten 5-henkinen lottaporukka kuulemma "ryösti" tielleen osuneen kaupan. Sieltä olisi voinut ottaa mitä vaan koska kaikki oli jätetty sikseen, mutta tytöt ahtoi vain reppunsa täyteen siteitä. Muuta ei voinut, kun ei olisi voinut kantaa.
Kiinnostavasti kirjoitit, vm- 52.
Ei ne liikunnan opet ymmärtäneet useinkaan koko menkka-asiaa.
Meidänkin liikunnan ope kerran kysyi, että ”voiko ne kuukautiskivut oikeasti olla niin kovat, ettei voi osallistua tunnille?” Ja oli vielä sitä mieltä, että liikuntahan lievittää kipuja. No niin varmaan, kun ei pystynyt liikahtamaankaan kovasta kivusta johtuen.
Onneksi hän kuitenkaan ei yrittänyt pakottaa ketään osallistumaan.
Vierailija kirjoitti:
Sen vyöhön kiinnitettävän siteen nimi oli Perfekta.
Ja vielä aikaisemmin ei ollut kaupoista ostettavia siteitä. Siteet piti virkata puuvillalangasta itse. Sisälle laitettiin selstoffia tai jotain vanhaa riepua. Niitä sitten pestiin ja kuivateltiin katseilta piilossa.
Ihmettelen miten naiset on selvinneet vuosisatoja sitten ilman kipulääkkeitä. Itse hädintuskin pystyn katsomaan elokuvaa viltin alle lämpöpullon ja 2 eri kipulääkkeen kanssa.
Tosi onnellinen siitä, että on syntynyt vasta 31v sitten.
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen miten naiset on selvinneet vuosisatoja sitten ilman kipulääkkeitä. Itse hädintuskin pystyn katsomaan elokuvaa viltin alle lämpöpullon ja 2 eri kipulääkkeen kanssa.
Tosi onnellinen siitä, että on syntynyt vasta 31v sitten.
Kaikki sympatiat muuten teille, jotka ootte joutuneet käyttämään noita vanhoja sidevöitä ym pumpuleita vaikka ois runsaat menkat. En voi käsittää millasta niiden kanssa on ollut.
Mulla ei ole löytynyt kuin 1 side joka on pitänyt yöllä lakanat puhtaana lähes aina. :( Sitä ennen aina 2 sidettä peräkkäin ja silti aina joutui pestä lakanat ja yöpaidat ym. Jossain vaiheessa kokeilin nukkua pyyhkeellä.
Nykyisin kierukka vähentänyt vuotoja, mutta valitettavasti pahentanut menkkakipuja.
T. 38
Vierailija kirjoitti:
Minä olen vuosimallia -52 ja kuukautiset alkoi joskus 13-14 -vuotiaana, eli 60-luvun alussa. Muistan Sellox-nimiset siteet, joita ihan alussa käytin. Ne oli tosiaan sellaisia aika paksuja ja paperimaisia, mutta suht. pehmeitä kuitenkin, ja niissä oli päällä verkko, joka jatkui sitten putkimaisena molemmista päistä, joten sen sai solmittua vyötäröllä olevaan kuminauhaan. En minä ikinä mistään varsinaisista sidevöistä ollut kuullutkaan, kyllä se oli ihan tavallinen kuminauha.
Kerran muistan yhden vähän vanhemman tytön puhuneen, että rupesivat jonkun pojan kanssa sekstailemaan ja poika laittoi käsiään sinne housujen alle, ja ihmetteli, mikä tämä on. Se oli se kuminauha. Kuukautiset oli jo loppuneet ja side otettu pois, mutta jostain kumman syystä se kuminauha oli jäänyt vyötärölle vaatteitten alle. Poika oli ollut ihan hoo moilasena, että mikä ihmeen muoti tämä on. Tyttö ei kertonut totuutta.
Kaikki ne 60-luvun siteet oli sellaisia "solmittavia" ja liian helposti läpäiseviä, aina sai pelätä että side pettää.
Ja muistan kyllä sen, kuinka liikunnanopettaja tosiaan piti ihan kirjaa tyttöjen kuukautisista. Meillä oli liikuntaa kahtena päivänä viikossa, maanantaina ja keskiviikkona. Ope oli sitä mieltä, että jos maanantaina on "istumassa" eli ei osallistunut voimisteluun, niin ei keskiviikkona enää tarvinnut "istua." Eikö naisena tiennyt, että varsinkin kuukautisten alkamisvuonna ne oli joillakin ihan kamalan runsaat ja kivuliaat, mm. minulla. Joskus piti istua pulpetissakin ihan kaksinkerroin, kun sattui niin saakelisti. Mutta jumpata olisi vaan pitänyt. Ja niillä sen ajan siteillä.
Tyttökaverin neuvosta aloin minäkin käyttää tamppooneja jo 60-luvulla. Voi mikä helpotus elämään se oli! Kun kuukautiset oli niin runsaat ja kesti kauan, niin välillä tuntui, että ne oli koko ajan. Tamppoonit vapautti kyllä ihan valtavasti. Niitä oli silloin vain kahta merkkiä, Tampaxeja tai OP:ta. OP oli se parempi ja pitävämpi, inhosin Tampaxeja, kun ne oli jotenkin liian pitkiä luiruja. Siihen loppui minulta kokonaan siteitten käyttö. Silloin niitten käyttämisestä peloteltiin ja kuviteltiin, että ne voi vahingossa jäädä sisälle ja aiheuttaa vaikka mitä. No ei jäänyt vahingossa sisälle ikinä eikä ole ollut minkäänlaisia haittoja eikä vaaroja. Yksi maailman parhaimmista keksinnöistä naisille se on ollut. Menee ohi e-pillerinkin, sanoisin.
Mulla oli vieraana venäläinen nuori tyttö 90-luvulla ja sillä alkoi kuukautiset meillä ollessa. Ihan kauhistuin sitä systeemiä, mitä se käytti. Sideharsoa ja pumpulia. Pumpulihan läpäisee nesteen samantien ja muuttuu kovaksi ja inhottavaksi eikä sen jälkeen pidä mitään. Ostettiin sille sitten oikeita siteitä ja se oli aika ihmeissään mutta tyytyväinen. Kyllähän niitä sitten hyvin nopeasti alkoi tulla Venäjällekin ja itselleni olen ostanut sieltä kerran tosi moderneja tamppooneja, ne oli jopa kätevämpiä kuin OP:t ja tuoksui ihanasti jollekin yrtille, ja oli vaaleanvihreitä.
Mummoni varmaan on ollut niitä siteitten virkkaajia, olen tästä kuullut kyllä. Mutta v. -23 syntynyt äitini käytti kyllä jo nuorena ollessaan ihan kaupasta ostettavia siteitä. Äiti oli Lottana sota-aikana ja se oli kuulemma kuukautisten takia ihan kauheaa, kun ei niitä siteitä saanut mistään. Perääntymisvaiheen aikana sitten 5-henkinen lottaporukka kuulemma "ryösti" tielleen osuneen kaupan. Sieltä olisi voinut ottaa mitä vaan koska kaikki oli jätetty sikseen, mutta tytöt ahtoi vain reppunsa täyteen siteitä. Muuta ei voinut, kun ei olisi voinut kantaa.
Siis ei OP vaan OB. Tulee sanoista Ohne Binde ( ilman sidettä)
80-luvulla vasta alkoi tulla niitä teippisiteitä, ja sitä ennen siellä oli liukuesteenä sellanen vaahtomuovisuikale. Harmittelin, kun niitä lakattiin valmistamasta, ja piti alkaa teippien kanssa temppuilemaan. Ekat teipit kun oli sellaisia, että irrotuksen jälkeen jäi liimaraita pöksyihin.