Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten hitossa ihmiset jaksavat opiskella vuosikausia eivätkä millään valmistu?

Vierailija
26.02.2014 |

Tuntuu, että monet ovat jääneet siihen opiskeluelämään jotenkin jumiin ja selitetään vain jotain opiskelijatapahtumista ja hengaillaan yliopistopiireissä. Olen valmistunut pari vuotta sitten ja minulle ainakin tuli sellainen olo, että pakko päästä pois yliopistolta, kun bileet olivat täynnä lukiosta päässeitä ja jutut kiersivät lähinnä ryyppäämisen ympärllä. Eikö noille tule lainkaan sitä oloa?

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
26.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en oikein osaa arvostaa sellaisia, jotka valmistuvat yliopistosta neljässä vuodessa. Eihän siinä ehdi minkäänlaista akateemista sivistystä itseensä imeä. Pelkkä putkitutkinto sellainen 4 vuoden rykäisy on. Tosin nykypäivänä taitaa olla pakko useimpien valmistua 4 - 5 vuodessa, toista oli ennen kultaisella 80-luvulla. Onneksi sain itse opiskella silloin ja viettää sitä kuuluisaa opiskelijaelämää. Ainejärjestön, yo-teatterin, yo-lehden ym. parissa kulutettu aika ei todellakaan mennyt hukkaan!

Vierailija
22/36 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, mun ystävä on 40-vuotias ja ollut yliopistolla kirjoilla sieltä vuodesta 1993 saakka, opiskellut siis enemmän tai vähemmän aktiivisesti tämän ajan, 2 lasta on tehnyt, jotka jo teini-ikäisiä.. työkokemusta toooosi vähän. En vaan jotenkin ymmärrä.. ei tuo oikein osoita kunnianhimoa ainakaan minnekään suuntaan. No okei, saattaa saada sen tohtorintutkinnon jonain vuonna valmiiksi, mitä minä en koskaan saa, mutta mitäs sitten...? Eläkeikä jo kolkuttelee ovella ja siihen saakka on kituuttanut opiskelijan tuloilla, eläkekin jää tosi pieneksi jos ei sattumoisin saa hyvää virkaa valmistuttuaan, mikä taas on näillä leveleillä hyvin epätodennäköistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla opintoja venyttää jo pakostakin opettajaopinnot, koska en halua valmistua pelkäksi aineenopeksi vaan saada myös muutakin sivistystä ja koulutusta työmarkkinoita varten. Olisihan se mahdollista valmistua neljässä vuodessa (käytännössä vuosi perusaikataulua edellä, siis), mutta silloin minulla olisi omaan makuuni tynkäkoulutus.

Vierailija
24/36 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mulla kieltämättä meni kymmenen vuotta opintojen alkamisesta valmistumiseen.

Mutta toisaalta olin sitten valmistuessa kerännyt jo 5 vuotta kokopäiväistä työkokemusta, ollut vuoden ulkomailla opiskelijavaihdossa, tehnyt 2 ulkomaanharjoittelua, tehnyt pää- ja sivuaineiden lisäksi ylimääräisen pienemmän sivuaineen ja opintokokonaisuuden, josta tuli merkintä tutkintotodistukseen. Minimiopintoviikot ylittyivät näillä 20 prosentilla. Ja tutkintoa täydentävät erilliset opinnot suoritin myös.

Eli joo, todistuksen saamiseen meni aika kauan, mutta sen jälkeen olin taas vähintään samalla viivalla pikavalmistuneiden kanssa pätevyyden ja työkokemuksen suhteen.

Vierailija
25/36 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 01:08"]

Nää mun tuntemat ikuisuusopiskelijat eivät todellakaan ole mitään perheellisiä, eivätkä mitään sen kummempia töitäkään tee.. Harvinaista on myös se, että oikeasti vain käytäisiin niin paljon eri kursseilla, että siksi opiskeltaisiin pitkiä aikoja.. Kyllä se yleinen syy on se, että oikein mitään päämäärää ei ole ja pahimmillaan on siistii dokaa aina vaan nuorempien ja nuorempien kanssa.. Yksikin on viettänyt yliopistossa jo sen 7 vuotta ja kandikaan ei ole valmistunut. Opiskelijaryhppäjäisiin sen sijaan on keretty oikein hyvin!

T:ap joka ei suin surminkaan enää lähtisi lapsosten joukkoon jatkamaan opiskeluja. Paljon mukavampaa on työelämässä kun on rahaakin tehdä jotain.

[/quote]

Olen nimenomaan perheetön ikuisuusopiskelija. Opiskelijabileissä en ole ollut kertaakaan koko elämäni aikana, mutta päämäärättömyydestä olit oikeassa. En vain tiedä mitä työtä haluaisin tehdä "isona" ja mihin olisi lahjoja. Taistelen myös masennuksen kanssa joten voimavarat eivät meinaa riittää. Joten ajelehdin koulusta toiseen.

Todellakin olen väsynyt opiskeluun, mutta mitä muutakaan voin tehdä? Yhden koulun sain loppuun, vaikka jo opiskellessa tajusin että tälle alalle en työllisty. Joten aloitin heti uuden.

Minusta on melkein epäreilua, että toiset tietävät jo lapsena oman unelma-ammattinsa.

Vierailija
26/36 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillakin opinnot vain kestävät pidempään kuin muilla. Opintojen venymiseen on varmasti jokin syy. Syy voi olla hyvinkin henkilökohtainen eikä sitä halua ulkopuolisille kertoa. Sellaista se on. Täytyy vain yrittää olla onnellinen siitä, että omat opinnot ovat menneet hyvin ja oma elämä on mallillaan. Eikö? :-)

Vierailija
27/36 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun poika opiskelee hitaasti, koska hänellä on sairaus. Hän ei mielellään kerro siitä ulkopuolisille, en tiedä miksi. Mutta se saa hänet näyttämään lintsarilta, vaikka tosiasiassa ei vain aina jaksa lähteä ovesta ulos tai sairaus oireilee niin ettei pysty. Kyseessä on fyysinen sairaus, joka väsyttää välillä valtavasti, tekee toimintakyvystä heikon.  Nyt hän jäänee vähäksi aikaa tauolle ja tarkempia tutkimuksia edessä. sairaus on todettu jo pienenä, mutta nyt opiskeluaikaan se on alkanut oireilla entistä pahemmin oltuaan remissiossa pitkän aikaa. 

Vierailija
28/36 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 07:25"]

Eihän tällaisia ikuisuusopiskelijoita nykyään enää voikaan olla olemassa. Opintotuki loppuu kesken, jos kandi ei ole kasassa 4 vuodessa tai koko tutkinto 6:ssa. Myös yliopistolla seurataan opintojen etenemistä etappijärjestelmällä ja opinto-oikeuden voi menettää, jos opinnot laahaavat ilman hyvää syytä.

Ei kukaan enää nykyään voi roikkua yliopiston kirjoilla kymmeniä vuosia kuten aiemmin.

[/quote]

Mikä se semmoinen etappi on? Ei ainakaan täällä yliopistossa ole mitään sellaista?

Vierailija
29/36 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 19:47"]

Eihän tällaisia ikuisuusopiskelijoita nykyään enää voikaan olla olemassa. Opintotuki loppuu kesken, jos kandi ei ole kasassa 4 vuodessa tai koko tutkinto 6:ssa. Myös yliopistolla seurataan opintojen etenemistä etappijärjestelmällä ja opinto-oikeuden voi menettää, jos opinnot laahaavat ilman hyvää syytä.

Ei kukaan enää nykyään voi roikkua yliopiston kirjoilla kymmeniä vuosia kuten aiemmin.

[/quote]

Mikä se semmoinen etappi on? Ei ainakaan täällä yliopistossa ole mitään sellaista?

[/quote]

Helsingin yliopistossa käytössä etappiniminen järjestelmä:

"ETAPPI-järjestelmällä pyritään tukemaan opiskelua ja vauhdittamaan tutkintojen valmistumista. ETAPIN tarkistuspisteissä seurataan opintojen etenemistä opintopistekertymän perusteella. Opintopistekertymien pisterajat määritellään tiedekunnissa. Opintojen etenemistä tuetaan opintosuunnitelman ja ohjauksen keinoin."

Käytännössä siis seurataan opintopistekertymää ja jos kertymä on liian pieni tiettyjen tarkistusajankohtien kohdalla (tyyliiin 2 vuotta opintojen aloituksesta, 3 vuotta opintojen aloituksesta jne. Vaihtelee tiedekunnittain milloin nämä pisteet on.), niin opiskelijan täytyy tehdä selvitys, miksi näin on käynyt. Jos opiskelijalla ei ole selitystä tilanteelle, niin pahimmillaan voi menettää opinto-oikeutensa.

Muilla yliopistoilla pitäisi käsittääkseni olla vastaavat järjestelmät. En kyllä tiedä, minkä nimisiä ne ovat.

Vierailija
30/36 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nää mun tuntemat ikuisuusopiskelijat eivät todellakaan ole mitään perheellisiä, eivätkä mitään sen kummempia töitäkään tee.. Harvinaista on myös se, että oikeasti vain käytäisiin niin paljon eri kursseilla, että siksi opiskeltaisiin pitkiä aikoja.. Kyllä se yleinen syy on se, että oikein mitään päämäärää ei ole ja pahimmillaan on siistii dokaa aina vaan nuorempien ja nuorempien kanssa.. Yksikin on viettänyt yliopistossa jo sen 7 vuotta ja kandikaan ei ole valmistunut. Opiskelijaryhppäjäisiin sen sijaan on keretty oikein hyvin!

T:ap joka ei suin surminkaan enää lähtisi lapsosten joukkoon jatkamaan opiskeluja. Paljon mukavampaa on työelämässä kun on rahaakin tehdä jotain.

[/quote]

Musta sun elämäsi vaikuttaa aika päämäärättömältä, kun sä oot noin kiinnostunut toisten opinnoista ja jaksat vain miettiä, että miksi nämä kaverit eivät jaksa valmistua. :)

Vierailija
31/36 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
32/36 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pian varmaan ihmettelet

miten jotkut jaksavat käydä töissä ilman että etenevät urallaan?

Vierailija
33/36 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Se, ettei kandi ole valmistunut, ei välttämättä suoraan kerro siitä, kuinka pitkällä opinnot ovat. Siitä kandistahan voi puuttua vaikka vain kurssi tai pari (esim ruotsi, tai itse kandin työ) ja mistä sitä tietää vaikka sen opiskelijan maisteriopinnotkin olisivat jo melko pitkällä, tiedä vaikka maisteriopinnoistakaan ei puuttuisi juuri muuta kuin gradu.

Vierailija
34/36 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 19:53"]

[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 19:47"]

[/quote]

[/quote]

Helsingin yliopistossa käytössä etappiniminen järjestelmä:

"ETAPPI-järjestelmällä pyritään tukemaan opiskelua ja vauhdittamaan tutkintojen valmistumista. ETAPIN tarkistuspisteissä seurataan opintojen etenemistä opintopistekertymän perusteella. Opintopistekertymien pisterajat määritellään tiedekunnissa. Opintojen etenemistä tuetaan opintosuunnitelman ja ohjauksen keinoin."

Käytännössä siis seurataan opintopistekertymää ja jos kertymä on liian pieni tiettyjen tarkistusajankohtien kohdalla (tyyliiin 2 vuotta opintojen aloituksesta, 3 vuotta opintojen aloituksesta jne. Vaihtelee tiedekunnittain milloin nämä pisteet on.), niin opiskelijan täytyy tehdä selvitys, miksi näin on käynyt. Jos opiskelijalla ei ole selitystä tilanteelle, niin pahimmillaan voi menettää opinto-oikeutensa.

Muilla yliopistoilla pitäisi käsittääkseni olla vastaavat järjestelmät. En kyllä tiedä, minkä nimisiä ne ovat.

[/quote]

Ei meillä ainakaan ole mitään sellaista järjestelmää. Vaikka tulisi 0 opintopistettä vuodessa, ei opinto-oikeus lähde. Se lähtee vain, jos ei joka vuosi tee läsnäoloilmoittautumista tai jos tulee 7 vuoden määräaika umpeen, eikä ole hakenut lisäaikaa.

Opintotukea ei tosin tietenkään meilläkään saa, mikäli opinnot eivät etene vähintään 5 opintopisteellä tukikuukautta kohden.

Vierailija
35/36 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis opintojen pitää edetä 5 opintopistettä/tukikuukausi, se ei ole mikään yliopoistokohtainen juttu, vaan se on ihan yleinen sääntö koulussa kuin koulussa, jos nostaa opintotukea. Tarkistetaan vuosittain, eli ei tartte tietenkään joka kuukausi tulla arvosanoja, kun kouluissa on jaksot.

Mutta sitten on muitakin tapoja opiskella. Osa ei nosta opintotukea ollenkaan ja sairauden vuoksi voi saada kuntoutustukea, jos ei pysty opiskelemaan täysipainoisesti. Silloin seuranta on tiukempaa (paitsi nuorten kuntoutusrahassa, mutta se on alle 20-vuotiaana opinnot aloittaneelle ja sen saamiseenkin on tiukat säännöt). Mutta ei sitä kuntoutusrahaakaan saa, jos ei opinnot etene yhtään. 

Vierailija
36/36 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti kannattaisi mahdollisimman nopeasti valmistua ja työelämään ja sitten perhe vasta.