Millä asenteella opetat lapsille päihteiden käytöstä?
Lapsien kasvatus.
En paheksu hyvin pahoin sanoin alkoholia. Minulla on nollatoleranssi huumeisiin, mutta ei alkoholiin. Alkoholi voi olla apu joihinkin mielen murheisiin tai iloihin ilon antava asia, mutta juopuminen ei kannata. Kun olet kännissä, voit tehdä typeriä asioita. Herätessäsi kohtaat samat asiat kuin ennen juomista + darran kanssa.
Näytän esimerkkiä alkoholin käytöstä. Voi ollakin, että lähipiirini tuntee minut hyvästä itsekurista, mutta tässä asiassa itsekuri on ehdoton. Viini lasissa näyttää hyvälle ja tekee mieli, mutta hitto vieköön, ei ole noloa kaataa viiniä lavuaariin, jos tekee liikaa mieli. Samoin kaikelle muullekin: suklaalle, karkille. Himoitseminen ei koskaan ole oikein tuottanut hyviä tuloksia, joten itsekuri antaa ainakin minulle paremman mielen.
Lasten edessä en vedä känniä. Yhden kerran vedin ja kadun sitä, kun mieheni joutui huolehtimaan lapsista ja minä makasin sohvalla. Onneksi mies selitti lapsille, että äiti kärsii, kun hän joi liikaa alkoholia. Olen kiitollinen tästä selityksestä. En juo todellakaan paljon, joten vähänkin liikaa juominen saa minut voimaan pahoin.
Onko teillä ollut ongelmia alkoholin kanssa ja miten kasvatatte lapsille sen käytöstä?
Kommentit (49)
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei liioin ryypiskellä, mutta alkoholi kuuluu silloin tällöin kuvioihin, esim juhannuksena ja jouluna. Kun pääsivät ripille, saivat myös lasillisen niin halutessaan. Viiniä, olutta, likööriä jne. Ei ole tarvinnut ryypiskellä kavereitten kanssa missään vaan alkoholion aivan tavallinen asia, siihen ei liity salailua eikä mitään kiellettyä mystiikkaa. Teinit ovat jo lähes pari kymppisiä eikä alkoholi ole kenellekään ongelma.
No harva on alkoholiongelmainen vielä kakskymppisenä, vaikka ottaisi enemmänkin biletysvaiheessa.
Vanhempien asenteet tappavaa alkoholihuumetta kohtaan auttavat suuresti alkoholihuumeen kauppaita ihmisten orjuuttamisessa. Monet vanhemmat itse auttavat lastensa huumeorjuutuksessa ja rikkovat niin tehdessään lakiakin. Ihan sairas kuvio kyseessä.
Vierailija kirjoitti:
Vanhempien asenteet tappavaa alkoholihuumetta kohtaan auttavat suuresti alkoholihuumeen kauppaita ihmisten orjuuttamisessa. Monet vanhemmat itse auttavat lastensa huumeorjuutuksessa ja rikkovat niin tehdessään lakiakin. Ihan sairas kuvio kyseessä.
Vanhemmat ajattelee, että kun lapselle antaa kotona laittomasti tappavaa alkoholihuumetta, niin sitten lapset eivät ajaudu päihdeongelmiin, vaikka suurin osa alkoholisteista on aivan varmasti saanut lapsena jo maistaa alkoholia.
Sanoin että vedätte mitä vedätte mutta faijan pussukoilla ei käydä tai tulee turpaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmat ajattelee, että kun lapselle antaa kotona laittomasti tappavaa alkoholihuumetta, niin sitten lapset eivät ajaudu päihdeongelmiin, vaikka suurin osa alkoholisteista on aivan varmasti saanut lapsena jo maistaa alkoholia.
Olen samaa mieltä.
Kävelen melkein päivittäin lukioikäiseni tyttäreni kanssa noin 20 metrin päästä paikasta (juna-aseman lähelllä) jossa paikalliset narkkarit/alkoholistit kokoontuvat nujuamaanörveltämään. Joskus mukama on myös yläasteikäinen juniori.
En sano mitään "tollaiseksi tulee jos..." tms, mutta kun katsoo jälkikasvun oudoksuvia ilmeitä ja myöhemmin vastailee heidän ihmettelyihinsä, tuntuu että negatiivisen esimerkin oppi on mennyt viimeisen päälle perille.
Vierailija kirjoitti:
Sanoin että vedätte mitä vedätte mutta faijan pussukoilla ei käydä tai tulee turpaan.
alkoholihuumetta käyttävillä väkivaltaisuus on yleistä.
Hyvin on onnistunut: alkoholia ovat saaneet yskänlääkkeenä ja shamppanjalla kilistelty sukujuhlissa. Kukaan suvussa ei käytä alkoholia sen enempää, teinit kaikista vähiten.
Opetan esimerkillä. En ole absolutisti, mutta juon harvoin ja silloinkin kohtuudella. Lähiympäristössä on varoittavia esimerkkejä riittämiin, ei tarvitse erikseen varoitella alkoholin vaaroista. Tällä seudulla nuorten keskuudessa liikkuu myös huumeita. Omat teinini tuntevat käyttäjiä, koska samaa koulua käyvät. Onneksi lapseni eivät ole kiinnostuneita päihteistä. Tietysti asia voi muuttua, mutta toistaiseksi voin olla levollisin mielin.